تاریخ انتشار: شنبه 1397/04/23 - 09:09
کد خبر: 272821

آمنه اسماعیلی؛

برای بچه‌هایمان کاری نکردیم

برای بچه‌هایمان کاری نکردیم

خودم می‌دانستم که چه ظلم عظیمی به ذهن این بچه می‌کنم؛ ذهنی که 6 سال با نظام بی‌قاعده‌ توصیفی بار آمده است و آن‌قدر توصیف و برآیند، گاه با هم متناقض هستند که خود طفل دبستانی ما هم نمی‌فهمد چه وقت خوب است، چه وقت عالی است و چه وقت نیاز به تلاش بیشتر دارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: آمنه اسماعیلی*// برگه‌ املایش 10 غلط داشت؛ اما وقتی مقابلش گذاشتم خیلی ناراحت نشد و با دستی که از زیر چانه‌اش برنداشته بود، به برگه‌اش نگاه می‌کرد. برگه‌ها را مقابل دانش‌آموزان می‌گذاشتم و زیرچشمی عکس‌العمل خنثای سحر را به برگه املایش می‌پاییدم.

هنوز پشت میزم ننشسته بودم که سحر گفت: «خانم! 10 تا غلط یعنی خوب یا قابل‌قبول؟»

گفتم: «از این به بعد اگر تلاش نکنی و نمره‌ تو با هوش و گیرایی تو هم‌خوانی نداشته باشد، حتی پنج اشتباه هم در یک املای کوچک خیلی بد و افتضاح محسوب می‌شود.»

خودم می‌دانستم که چه ظلم عظیمی به ذهن این بچه می‌کنم؛ ذهنی که 6 سال با نظام بی‌قاعده‌ توصیفی بار آمده است و آن‌قدر توصیف و برآیند، گاه با هم متناقض هستند که خود طفل دبستانی ما هم نمی‌فهمد چه وقت خوب است، چه وقت عالی است و چه وقت نیاز به تلاش بیشتر دارد.

زنگ تفریح خواستم کارنامه‌ توصیفی سحر را ببینم؛ روبه‌روی درس فارسی نوشته شده بود «سحر در روخوانی روان نیست و در ادای بعضی واژه‌ها مشکل دارد. درس‌ها را تمیز و مرتب مشق می‌کند و تمرین او در فراگیری املای کلمات کم است و علاقه نشان نمی‌دهد» و روبه‌روی این توصیف در کادر کوچکی کنار مربع «خوب» تیک خورده بود.

معلمی که این کارنامه را نوشته و تحلیل کرده و بعد از همه اینها حتی کنار مربع «قابل قبول» را تیک نزده، از چه سطح از تحلیل و تفسیر ذهنی –جدا از فراگیری‌های ضمن‌خدمت آموزش‌وپرورش- برخوردار بوده است؟ و این معلم به دانش‌آموز خود چه سطح از تحلیل را آموزش می‌دهد؟

تحلیل و تفسیر مثل هر مقوله‌ دیگری آموزش‌دادنی است و وقتی فقط یک سوال تحلیلی حوالی متون کتب درسی از دانش‌آموزان پرسیده می‌شود، می‌توان به ذهن راکد اغلب دانش‌آموزان پی برد.

تحلیل و تفسیر اشتباهات درسی بخش کم‌آسیب این ماجراست و دقیقا وقتی این دانش‌آموزان با همین ریخت ذهنی وارد دبیرستان و انتخاب رشته می‌شوند، ضعف تحلیل حتی روی علایق خودشان به‌شدت آشکار است. اکثر آنها با چهره‌های مستاصل روبه‌روی دبیر، مشاور و مدیر می‌ایستند و می‌گویند که نمی‌دانیم به چه چیز علاقه داریم و این داستان به این استیصال ختم نخواهد شد؛ او با بی‌علاقگی انتخاب می‌کند، با بی‌انگیزگی تلاش می‌کند و با افسردگی ادامه می‌دهد و بعد اصلا از چنین شخصی نمی‌توان انتظار داشت که دقیقا بداند با چه فاکتورهایی خوشبخت خواهد شد و حتی نمی‌توان از او توقع داشت که تصمیم‌های اجتماعی درستی بگیرد، چون سطح تحلیل او هیچ‌گاه در حدی نیست که بتواند واقعیت‌ها و حقیقت‌ها را کنار ایده‌آل‌های ذهنی‌اش هماهنگ کند.

او حتی در تشخیص و تحلیل آسیب‌های فردی‌اش دچار اختلال است. یادم هست که دانش‌آموزی بعد از خودکشی دو دختر اصفهانی به من گفت: «خانم! به نظرم این دو تا اصلا فکر نمی‌کردند که می‌میرند. خود من هم واقعا فکر نمی‌کنم که ممکن است بعد از گرفتن چنین تصمیمی و اجرایش بمیرم.» متاسفانه تحلیل و تفسیر تنها گزینه‌ای است که هیچ پایگاه آموزشی خانوادگی و اجتماعی برای آن ارزش قائل نیست و متنی است که نه‌تنها به حاشیه رفته بلکه حتی به اضمحلال و نابودی نیز کشیده شده است.

* مدرس ادبیات

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top