تاریخ انتشار: شنبه 1397/04/30 - 08:51
کد خبر: 273957

هاتگرام و تلگرام طلایی هنوز می‌تازند؛

شطرنج بازی، تنها با یک وزیر

شطرنج بازی، تنها با یک وزیر

هرچند که این دو نقاب تلگرامی ادعا کنند ما فلان کانال را بسته‌ایم و فلان مطلب غیراخلاقی را حذف کرده‌ایم ولی هنوز هم به چت کردن در این محیط دسترسی ندارند و اگر قرار باشد افرادی مثلا گروهک‌های تروریستی باهم برنامه ریزی کنند، شما نمی‌توانید از رفتار آنها باخبر شوید

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اینکه می‌گوییم دولت باید در کابینه خود از وزیران جوان استفاده کند که بحث سیاسی نیست، اگر دولتی، وزیر جوان داشته باشد در شرایط بحران آن وزیر جوان می‌تواند با زیرکی دولت را از مخمصه نجات دهد. این بار هم وزیر جوان قصه ما (محمدجواد آذری جهرمی) توانست با زیرکی انگشت اتهام حمایت دولت از «هاتگرام» و «تلگرام طلایی» را بردارد.

تا چند روز پیش که تعدادی از کارشناسان و فعالان فضای مجازی می‌گفتند سرورهای این دو فیلترشکن در مرکز LCT انقلاب قرار دارد، وزیر نه توئیتر خود را چک می‌کرد و نه اینستاگرامش را، همان که سردار جلالی گفت سرورها در طبقه نهم ساختمان امام خمینی (ره) هست، وزیر در جلسه با مدیرکمیته امداد خیلی اتفاقی توئیترش را چک می‌کند و در کسری از ثانیه با روابط عمومی هماهنگ می‌کند تا از خبرنگاران دعوت کند به ساختمان مذکور بروند و ببینند که در آن طبقه چیزی به جز میز پینگ پنگ نیست! البته وزیر می‌دانست که شاید در بین خبرنگاران افرادی باشند تا سوالات تخصصی بپرسند، به همین دلیل مسئولی با دایره لغات تخصصی محدود انتخاب کرد تا با مِن مِن کردن آقای مسئول، خبرنگاران هم از سوال کردن خسته شوند.

خود وزیر هم اصلا به آن ساختمان نیامد تا مبادا مجبور شود با درخواست‌های احتمالی خبرنگاران برای بازدید از مرکز LCT یا طبقات دیگر موافقت کند، دو روز بعد هم در مصاحبه با یکی از خبرنگاران می‌گوید: «وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی ایران هیچ امکاناتی را از محل اعتبارات خود در اختیار این‌ها (تلگرام طلایی و هاتگرام) قرار نداده است؛ حالا میگویند یک شرکتی آمده از شما سرور گرفته، خوب آن شرکت گرفته و پولش را پرداخت کرده است. ما امکانات مجانی در اختیار کسی قرار ندادیم».

بازی را خوب شروع کردی آقای وزیر تا اینجای بازی مهره‌های صفحه شطرنج مجازی‌ات را به نحوی قرار دادی که کسی نتواند در این بازی تو را «کیش» کند، اما ما چون حواسمان به بازی دیگری (حمایت از پیام‌رسان‌های ایرانی) بود، حواسمان از بازیه شما پرت شد، برای همین چند سوال داریم:
۱- چرا تا به امروز با درخواست بازدید از مرکز LCT که بارها از سوی افراد مختلف عنوان شده است، موافقت نکردید؟

۲- این شرکت‌هایی که به گفته شما آمده‌اند پول داده‌اند و سرور گرفته‌اند، مانند دیگر شرکت‌ها پول داده‌اند و یا اینکه به آنها تخفیف‌های ویژه‌ای داده‌اید؟

راستی آقای وزیر، ما یادمان هست که دغدغه‌هایی که در رابطه با تلگرام داریم هنوزم وجود دارند و از بین نرفتند، چراکه
-    سرویسی که کاربران بر روی آن فعالیت می‌کنند همچنان یک سرویس خارجی است و دیتاها به بیرون از کشور انتقال پیدا می‌کند

-    هرچند که این دو نقاب تلگرامی ادعا کنند ما فلان کانال را بسته‌ایم و فلان مطلب غیراخلاقی را حذف کرده‌ایم ولی هنوز هم به چت کردن در این محیط دسترسی ندارند و اگر قرار باشد افرادی مثلا گروهک‌های تروریستی باهم برنامه ریزی کنند، شما نمی‌توانید از رفتار آنها باخبر شوید

-    اگر روزی پول مجازی تلگرام به عنوان یکی از المان‌های اصلی تلگرام عرضه شود، شما حتی با «تلگرام طلایی» و «هاتگرام» هم نمی‌توانی جلوی آنها را بگیرید

اینها به این معنی است که شما فکر می‌کنید کنترل بازی را به دست گرفته‌اید ولی در واقع دستتان خالی است؛ چراکه بازی شما در سرویس خارجی است نه داخلی!

اگر قرار بود از ابتدای بازی به جایی برسیم که کاربران را به سمت دو پوسته تلگرام هدایت کنیم دیگر چه نیاز به مطرح کردن حمایت از پیام رسان های ایرانی بود؟ زیرساخت که دست خودتان بود، می‌توانستید به راحتی راه‌های ارتباطی تلگرام را مختل و مردم را به سمت «هاتگرام» و «تلگرام طلایی» سوق دهید، این رفتار شما که به مثابه لقمه را دور دهان خود چرخاندن و دوباره کاری است.

می‌دانیم که ادعاهایی مبنی بر اینکه دستور برای فعالیت «هاتگرام» و «تلگرام طلایی» از انتهای خیابان فلسطین صادر شده است، ادعایی کذب است و می‌دانیم که اگر این 30 میلیون کاربر «هاتگرام» و «تلگرام طلایی» به پیام‌رسان‌های ایرانی منتقل شده بودند و حمایت‌های یکپارچه‌ای از آنها می‌شد بالاخره یکی از آن شش پیام رسان جان می‌گرفت و نقایص خود را رفع می‌کرد.
ای کاش سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضاییه تخلفات احتمالی وزارت ارتباطات، شرکت ارتباطات زیرساخت و آسیاتک را بررسی و گزارشی شفاف و دقیق ارائه دهند تا مهر پایانی بر این بازی باشد.

* گزارش از مهسا شمس‌کلائی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top