تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/04/31 - 20:15
کد خبر: 274258

ادعای برخی افراد در حوزه بارورسازی ابرها قابل قبول نیست

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان گفت: ادعای برخی افراد در حوزه بارورسازی ابرها قابل قبول نیست چون بارورسازی ابرها یک مقدمه و موخره دارد و در ایران به آن مرحله از علم و تکنولوژی نرسیدیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از مهر؛ مجید بیجندی ظهر در خصوص تشریح وضعیت آب و هوای اصفهان اظهار داشت: بارورسازی ابرها در رفع خشکسالی آنقدر موثر نیست.

وی با اظهار اینکه باید ابری باشد که بتوان آن را بارور کرد، ادامه داد: وقتی ابری نیست چگونه این ادعا وجود دارد که می توانیم ابرها را بارور کنیم زیرا باید ابر در عرض جغرافیایی تشکیل شود و تولید ابر در مرکز ایران کمتر به وقوع می پیوندد.

سوء استفاده از دغدغه‌های مهم مردم و مسئولان‌
مدیر کل هواشناسی استان اصفهان بیان داشت: اوضاع خشکسالی اصفهان مردم را در مضیقه قرار داده است به طوری که امروز دغدغه ما کشاورزی نیست بلکه به دغدغه شرب رسیدیم و لازم است با تدبیر پیش برویم که در این میان عده‌ای از دغدغه‌های مردم سوء استفاده می‌کنند و با ادعاهای عجیب و غریب مدعی بارش باران برای اصفهان می شوند.

وی در خصوص ادعای فردی که اقدامات وی عامل بارش های اردیبهشت ماه بوده و توانسته ابرها را به سمت اصفهان هدایت کند، ادامه داد: روش اثبات هر ادعای باران زایی هواشناسی است که ما می گوییم چنین دستگاهی وجود ندارد که سبب هدایت ابرها به سمت آسمان اصفهان و بارش شود.

بیجندی با اشاره به اینکه جذب سامانه های بارشی هنوز در هواشناسی به تایید علمی نرسیده و اگر اینگونه بود نقاط خشک دنیا از این راهکار استفاده می کردند، اضافه کرد: ما امروز با یک تغییر اقلیم مواجه شدیم و با یک شدت دما و افزایش گرما مواجه ایم به طوری که ایران در عرض ۳۰ درجه قرار دارد و این مسئله و دغدغه را نیز گذشتگان ما داشتند.

وی عدم مدیریت صحیح همه منابع به ویژه منابع آبی را باعث به خطر انداختن محیط زیست دانست و ادامه داد: برون رفت از منابع به ویژه آب به بهترین نحوه ممکن از سوی مدیریت وزارت نیرو و آب منطقه‌ای می تواند ما را از خشکسالی نجات دهد.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان گفت: افرادی که مدعی اجرای روش هایی برای بارش باران در اصفهان و نجات استان از خشکسالی هستند مسیر را اشتباه رفته اند و نمی توانند ادعای خود را از فضای مجازی پیش ببرند یا با کمک گرفتن از رسانه ها عملی سازند بلکه باید به صورت علمی ادعای خود را اثبات کنند.

وی با بیان اینکه امروز ما در خشکسالی هیدرولوژیک و اقتصادی - اجتماعی قرار داریم، گفت: خروج از خشکسالی هیدرولوژیک و اقتصادی - اجتماعی بسیار پیچیده است اما راه برون رفت آن مدیریت منابع آب و استفاده از منابع آبی مختلف از جمله آب مجازی، پساب و سازگاری باکم آبی است.

ورود موج گرما به کشور معادل افزایش یک تا یک و نیم درجه دما
مدیر کل هواشناسی استان اصفهان با اعلام اینکه منظور از ورود موج گرما به کشور افزایش دمای یک تا یک و نیم درجه است، افزود: بر اساس مدل های مختلف پیش بینی می شود در بلند مدت  و تا سال ۲۱۰۰ با افزایش یک و نیم درجه ای دما و کاهش میزان بارش ها مواجه شویم.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود روند بارشی استان به نسبت سال گذشته در فصل پاییز و زمستان شرایط نرمال داشته باشد که منظور از نرمال از دید هواشناسی یعنی اینکه اگر سال گذشته مثلا ۱۲۰ میلی متر بارش داشتیم امسال هم به همان میزان باشد نه کمتر و نه بیشتر.

وی با بیان اینکه ما پیشگو نیستیم و پیش بینی می کنیم و احتمال دارد که در پیش بینی ها خطا هم صورت گیرد، گفت: در پیش بینی های کوتاه مدت ۹۰ درصد احتمال صحت مطالب، در میان مدت بین ۷۵ تا ۸۵ و در بلندمدت بین ۶۵ تا ۷۰ درصد احتمال صحت مطالب وجود دارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد
کنکور سراسری ۱۴۰۳ با آرامش برگزار شد
تقلب در کنکور سراسری صفر است
آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top