تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/05/03 - 11:03
کد خبر: 274682

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/ ۱۰

آینده شغلی و بازار کار در رشته حدیث و علوم قران

منبع اصلی رشته علوم قرآن و حدیث، «قرآن» و «احادیث» هستند که البته به زبان عربی هستند؛ بنا بر این دانشجویان باید در تقویت زبان عربی خود کوشا باشند و بتوانند متن‌های عربی را به راحتی مطالعه کنند. علاقه به تحقیق و مطالعه مستمر پیرامون مسائل اسلامی و قرآنی و همچنین داشتن قدرت بیان و حافظه خوب از عوامل موفقیت در این رشته است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۳- گروه علوم انسانی/ حدیث و قران

فرصت‌های شغلی
از جمله فعالیت‌های علمی امکان‌پذیر توسط دانش‌آموختگان این رشته می‌توان به تدریس در دانشگاه‌ها، ورود به عرصه‌های فرهنگی و فعالیت‌های پژوهشی در مؤسسات مربوطه اشاره کرد. بخشی از دانش‌آموختگان این رشته نیز جذب فعالیت‌های اجرایی و فرهنگی نظیر مدریت قرآنی و دینی نیز می‌شوند.

دانش‌آموختگان رشته علوم قرآن و حدیث می‌توانند فعالیت خود را در بخش‌های آموزش، پژوهش و تبلیغ و ترویج پیگیری کنند.

تدریس، دبیری، امکان اخذ مجوز مراکز آموزشی مانند مدرسه، مهد، پیش‌دبستانی و مؤسسات فرهنگی و دینی و ...، استخدام در مراکز پژوهشی، استخدام در مراکز غیر پژوهشی با عنوان پژوهشگر، فعالیت به‌عنوان مؤلف و پژوهشگر، استخدام در مراکز دولتی، فرهنگی و دینی، فعالیت در زمینه سخنرانی، تبلیغ و ... را می‌توان از فرصت‌های شغلی نام برد که دانش‌آموختگان این رشته امکان فعالیت‌ در آن‌ها را دارند.

حدود ۴۰۰ رشته در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و در شاخه‌های هنرهای سنتی، علوم انسانی، زبان‌های خارجی، ریاضی و فنی و رشته‌های علوم تجربی در دانشگاه‎ها تدریس می‌شوند.

در حدود ۸۰ رشته از این تعداد در حوزه علوم انسانی است که محدوده‌ای از آن‌ها هم اختصاص به رشته‌های معارفی دانشگاه‌ها دارد. در این مجال قصد داریم رشته‌ای را برای علاقه‌مندان به تحصیل رشته‌های قرآنی معرفی کنیم که می‌توان آن را مادر رشته‌های دیگر قرآنی دانست؛ «رشته علوم قرآن و حدیث».

پیشینه
قرآن کریم و احادیث را می‌توان سرچشمه و منابع علوم گوناگون اسلامی دانست که غالباً در همه فرقه‌های اسلامی به‌عنوان اصلی‌ترین منبع شناخت معارف و آموزه‌های دینی شناخته می‌شوند.

مطالعه و بررسی این منابع از صدر اسلام تاکنون از مهم‌ترین دانش‌های دینی محسوب می‌شده است. تفسیر قرآن کریم، جمع‌آوری و صحت روایات، تاریخ قرآن کریم، احادیث و ... از جمله موضوعاتی است که همواره مورد مطالعه دانشمندان اسلامی بوده است و سابقه‌ای به قدمت عمر اسلام دارد. این دانش با تأسیس دانشگاه، برای نخستین بار به‌صورت رشته دانشگاهی در سال ۱۳۱۳ در دانشکده معقول و منقول (دانشکده الهیات امروزی) دانشگاه تهران تدریس شد و امروزه نیز در دانشگاه‌های دیگر تدریس می‌شود. این رشته در دانشگاه بیشتر با محوریت بررسی‌های تاریخی و علوم حاشیه‌ای در حوزه قرآن و حدیث شکل گرفته است.

محوریت
این رشته با محوریت بررسی‌های تاریخی و علومی شکل گرفته و به بررسی مسائل محتوایی و شکلی حوزه قرآن و حدیث پرداخته می‌شود و موضوعاتی نظیر تفسیر قرآن، روش‌های فهم قرآن، تاریخ قرآن و احادیث، روش‌های بررسی صحت اسناد روایات و ... پیگیری می‌شود.

دروس، گرایش‌ها و مقاطع تحصیلی رشته
دوره تحصیلی در رشته علوم قرآن و حدیث، شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است که در دانشگاه‌های دولتی، آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور و ... تدریس می‌‌شود. دانشجویان در طول دوره تحصیلی کارشناسی (۱۰ واحد عمومی، ۵۷ واحد دروس تخصصی و ۶۸ واحد دروس پایه، در مجموع ۱۳۵ واحد)، در دوره کارشناسی ارشد (۳۲ واحد دروس ضروری همراه با پایان‌نامه و حداکثر ۱۲ واحد دروس جبرانی و در مجموع حداکثر ۴۴ واحد) و در دوره دکتری (۳۶ واحد شامل ۱۸ واحد دروس نظری و ۱۸ واحد رساله) می‌گذرانند؛ البته در دانشگاه‌های مختلف ممکن است به تناسب در تعداد واحدها، تفاوت ناچیزی وجود داشته باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
سیامک
1398/09/16 - 10:15

بسم الله الرجمن الرحیم
من دانشجویی دانشکده علوم قرانی ام متاسفانه طی سال های اخیر با مسیولین بی کفایتی مواجه
میشویم که جزه رانت و اختلاص چیزی دیگر از خدا نمیخواهند وغیر ان هم نمی دانند
و به طور خلاصه ...یکی از عوامل مهم مشکلات اند

بخدا قسم که مشکل ما جز با تدبیر قابل حل نیست و جامعه مملو شده از مفسد
که جایشان در هیچ مرتبه ای از این کشور نیست

اما متاسفانه به جایی قبول کردن ما دانشجویان علوم قرانی در مراکز و اموری که مربوط به ما هست استفاده نمیکنند و مثلا فلان شخص که کلا از این رشته بویی نبرده به جایی ما نشتته **
ناشناس
1398/11/04 - 19:50

با عرض سلام خدمت همه عزیزان
من سال 91از دانشکده لیسانس علوم و قرآن و حدیث گرفتم با معدل 17 اما هنوز ک هنوزه به هر دری زدم بازهم بیکارم چون هیچ جا پارتی یا پول نداشتم الان هم ک ازدواج کردم و یه بچه دارم و شوهرم هم ازنظر جسمی یک سمت بدنش در اثر تصادف پلاتینه بخدا موندم دیگه چیکار کنم الان چند وقته واقعا شرایط زندگیم سخت شده
توروخدا راهنمایی کنید کجا میتونم برم سرکار مستاجرم اجاره و خرج زندگی واقعا سخته شوهرمم هم بیکار و ناتوانه
خودم لیسانس علوم قرانی و حدیث دارم، مدرک کامپیوتر از دانشکده مربوط ب لیسانسم و مدرک کامپیوتر از فنی حرفه ای دارم
شما بگید چیکار کنم کجا برم کارکنم که یک لقمه نون حلال برا خودمو بچمو شوهرم ک دیگه همه دارو ندارشو تو این مدت خرج شد و ازجیب خوردیم ب قول معروف
ممنون میشم توروخدا راهنمایی کنید 30 سالمه
Poorya
1399/01/14 - 10:39

من خودم فارغ التحصیل این رشته هستم. رشته علوم قرآنی بی خاصیت ترین رشته دانشگاهیه. لطفا عمر خودتونو تو این رشته هدر ندید.
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top