تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/05/03 - 11:22
کد خبر: 274686

روایت یک فعال دانشجویی از تبعات بحران بی‌آبی خوزستان که به چشم نمی‌آید؛

آن روی سکه بحران بی‌آبی

آن روی سکه بحران بی‌آبی

کشاورزان منطقه، آب معدنی‌هایی که از سوی گروه‌های جهادی برای مصرف خانواده خود تحویل می‌گیرند را به دام‌ها و بعضا زمین‌های کشاورزی خود می‌دهند و حتی مردم منطقه حاضر هستند که از آب شور برای مصرف روزانه و حتی استحمام استفاده کنند ولی دام‌ها و زمین‌های خود را نجات بدهند.

علی آغابابایی مسئول گروه جهادی دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»، با اشاره به تاثیرات کم‌آبی بر اقتصاد خانواده‌هایی که در حاشیه اروندرود زندگی می‌کنند گفت: معضل بی‌آبی استان خوزستان تبعات زیادی داشته و با این روند مدیریتی که مشاهده می‌شود بازهم شاهد این معضلات خواهیم بود. یکی از مهم ترین معضلات استان این است که به خاطر کاهش سطح آب رودخانه‌ها و اینکه خرمشهر و آبادان نیز شهر بندری هستند و به آب‌های آزاد خلیج فارس متصل‌اند، با کاهش سطح آب شیرین، آب شور به داخل رودخانه بازگشته واین امر باعث می‌شود که آب شرب و استفاده مردم شور وغیر قابل مصرف شود.

آب معدنی به مصرف حیوانات می‌رسد
آغابابایی با اشاره به تاثیرات بی‌آبی بر اقتصاد کشاورزی منطقه و وضعیت بحرانی آن اشاره کرد: در خصوص دامپزشکی این منطقه نکته‌ایی که اهمیت دارد این است که با نبود آب بهداشتی برای دام‌ها، مشکلات متعددی شیوع پیدا کرده است و حتی کشاورزان منطقه، آب معدنی‌هایی که از سوی گروه‌های جهادی برای مصرف خانواده خود تحویل می‌گیرند را به دام‌ها و بعضا زمین‌های کشاورزی خود می‌دهند تا بتوانند از شیر و گوشت دام‌های خود برای ادامه زندگی استفاده کنند و حتی مردم منطقه حاضر هستند که از آب شور برای مصرف روزانه و حتی استحمام استفاده کنند.

مسئول گروه جهادی دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه با اشاره به مشکلات ایجاد شده ناشی از کم آبی برای دام‌ها گفت: مشکل بعدی که مطرح است مشکل گاو‌میش‌ها می‌باشد. این حیوان به این دلیل که غدد تعرق ندارد و یا کمتر دارد برای کاهش دمای بدن خود نیاز به آب‌تنی دارد تا دمای بدن خود را تنظیم کند و وقتی آب شور بشود و یا سطح آن کاهش پیدا کند این حیوان نمی‌تواند دمای خود را تنظیم کند.

این فعال دانشجویی اشاره کرد: میزان سوختگی گاو‌ها بالاست و به همین دلیل امکانات ما جواب‌گوی درمان آن‌ها نیست و از سوی دیگر معضلی که در این روز‌ها با آن روبرو هستیم حشرات هستند که روی بدن‌های سوخته گاو‌ها می‌نشینند و متاسفانه آن‌ها را سوراخ و عذاب آن‌ها را بیشتر کرده‌اند. تنها راه افزایش عمر این گاو‌ها سم پاشی محیط است تا بتوان کمکی هر چند کوچک به خانواده‌های روستائی کرد که گاومیش‌هایشان سوخته است، کرد. روستائیان گاومیش‌ها را برای بدست آوردن گوشت نگه نمی‌دارند وصرفاّ برای بدست آوردن مواد لبنی  پرورش می‌دهند، برای همین کسانی که گاومیش پرورش می‌دهند خیلی مایل نیستند گاومیش‌هایشان را ذبح کنند.

بیشتر بخوانید// دانشجویان جهادی بین مردم خوزستان آب رایگان توزیع می‌کنند

مدافعان حقوق حیوانات کجا هستند؟
آغابابایی با اشاره به وضعیت هوای استان اهواز گفت: تالاب هورالعظیم که منطقه‌ایی مشترک بین ایران و عراق است به دلیل گرمای شدید و کمبود آب به شدت خشک شده و بعضا در چند روز اخیر شاهد آتش‌سوزی گسترده در این منطقه نیز بوده ایم.

وی افزود: نکته دیگر این است که این مشکل روی غذای اصلی این حیوانات یعنی علف و یونجه  نیز تأثیر گذاشته و اگر این مشکل ادامه پیدا کند دام پروران مجبور‌ هستند از سایر استان‌ها علوفه برای دام‌های خود وارد کنند.

آغابابایی با شرح روند درخواست‌ها برای حل این مشکل گفت: ما چندین بار از خانم ابتکار و آقای کلانتری و وزیر کشاورزی دعوت کردیم که بیایند و از نزدیک بحران را مشاهده کنند تا بتوان سریع‌تر این مشکلات را حل کرد ولی هربار با مخالفت و بهانه‌تراشی این عزیزان مواجه شدیم.

این فعال دانشجویی ادامه داد: از انجمن‌های مدافع حقوق حیوانات خواهش می‌کنیم که اقداماتی برای مشکلات این حیوان انجام بدهند و برای راحت‌تر زندگی کردن این گاومیش‌ها هم فعالیت‌هایی را صورت دهند.

در پایان این فعال دانشجویی به وضعیت گروه جهادی دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز در استان خوزستان اشاره کرد: گروه جهادی دانشجویی دانشگاه شهید چمران در حد توان در حال فعالیت و امداد و پیگیری مشکلات است و در بحث دامپزشکی نیز از مسئولین استان وعده‌هایی جهت حمایت از گاو‌میش‌ها و مشکلات آنها دریافت کرده‌ایم و قول داده‌اند که بخشی از هزینه‌ها را تامین کنند ولی با این مبالغ کم نمی‌شود و مشکل این جا است که ما در بین مشکلات کشور این مشکل بزرگ را نمی‌بینیم و متأسفانه هیچ تلاشی برای حل آن صورت نمی‌گیرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top