تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/05/08 - 07:52
کد خبر: 275357

آمریکا چه اهدافی را در افغانستان دنبال می‌کند؟

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معتقد است آمریکا منافعی در افغانستان دارد که صرفا به معنای تسلط بر این کشور یا حاشیه ایران نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خانه ملت، اصغر مسعودی ، با اشاره به مذاکرات اخیر طالبان و آمریکا در قطر گفت: آمریکا در افغانستان اهدافی بلندمدت و استراتژیک را دنبال می کند که صرفا تسلط بر افغانستان یا حاشیه ایران نیست.

نماینده مردم نیریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه آمریکا نگاه استراتژیک، امنیتی و اقتصادی به افغانستان دارد، یادآور شد: آنها به دنبال تثبیت جایگاه خود هستند تا چین و روسیه نتوانند در تحرکاتی که دارند در آینده به لحاظ سیاسی و اقتصادی جایگاه آمریکا را کسب کنند.

وی بر همین اساس تصریح کرد: آمریکا بعد از سال ها فعالیت طولانی در افغانستان هزینه های زیادی را در این کشور متحمل شده اما به اهداف خود نرسیده است از این رو با توجه به ناامنی که اخیرا در افغانستان افزایش یافته، آمریکا چاره ای جز مذاکره با گروه های تأثیرگذار در افغانستان ندارد.

مسعودی در ادامه با بیان اینکه بافت افغانستان به گونه ای است که دولت این کشور برای تثبیت امنیت حتما باید با گروهی مثل طالبان به توافق برسد، عنوان کرد: تا کنون دولت افغانستان بارها تلاش کرده است تا با طالبان مذاکره کند اما نگاه راهبردی برای ایجاد صلح در افغانستان که مورد تأیید تمام گروه ها باشد هنوز به سرانجام نرسیده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه دخالت کشورهای بیگانه مثل آمریکا را مانع صلح افغانستان دانست و افزود:در طول سال های گذشته، آمریکا با طالبان ارتباطات زیادی داشته لذا مذاکره میان آنها یک امر طبیعی است.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت تفکیک قائل شدن میان طالبان، القاعده و داعش در افغانستان اظهار داشت: طالبان گروهی هستند که برای ایجاد صلح در افغانستان می توان روی مذاکره با آنها حساب کرد چرا که در بسیاری از بخش های افغانستان، طالبانی ها مقابل داعش ایستادند و تفکرات تکفیری و افراطی گری داعش در طالبان وجود ندارد.

مسعودی ادامه داد: با توجه به تسلطی که طالبان روی ولایات و جمعیت های افغانستان دارد، دولت قانونی افغانستان باید با این گروه به توافق برسد و بدون این توافق به صلح پایدار نخواهند رسید که در این بین نیز آمریکایی ها برای نیل به اهداف خود به دنبال مذاکره با طالبان هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم در ادامه طالبان را گروهی اهل معامله معرفی کرد و افزود: آمریکا علیرغم هزینه هایی که در افغانستان می کند درآمدهای زیادی هم به دست آورده که یکی از این منابع، معامله مواد مخدر است و درآمد زیاد خود از این محل را به واسطه ارتباط با طالبان کسب می کند.

وی اضافه کرد: آمریکایی ها دنبال صلح و امنیت پایدار در خاورمیانه نیستند بلکه دنبال این هستند که زمینه حضور گسترده و مستمر خود را در کشوری همچون افغانستان فراهم کنند چرا که این کشور یکی از بزرگ ترین معادن غنی دنیا است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این احتمال قطعی وجود دارد که آمریکا در میان مذاکره با طالبان مانع تراشی هایی برای مذاکره دولت افغانستان با این گروه تأثیرگذار افغانی ایجاد کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top