تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/05/08 - 22:15
کد خبر: 275486

واکنش فعال دانشجویی به خشک شدن تالاب هورالعظیم

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه چمران اهواز گفت: ما در اهواز دچار مشکلات ریزگردها، آب و برق و به تازگی هم دود و آتش هستیم؛ این در حالی است که رئیس سازمان محیط زیست ۶ ماه است به استان سر نزده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، مهدی طرفی، مسئول بسیج دانشجویی گفت: در حال حاضر این بحث مطرح است که چرا اصلا هور آتش گرفته است؛ در حالی که در هور همانطور که از نامش پیدا است،  آب وجود دارد.

طرفی در ادامه اضافه کرد: متاسفانه انتقال آب از استان خوزستان به سایر استان‌ها مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است و همین مساله سبب خشک شدن تالاب هورالعظیم نیز شده است. از سوی دیگر بی آب شدن هورالعظیم ریزگرد‌ها را در استان به راه انداخت و آتش به دامان این سرزمین انداخت.

مسئول بسیج دانشجویی با اشاره به اینکه ۳/۱ هور در داخل ایران و بقیه آن در خاک عراق قرار دارد، افزود: متاسفانه آتش سوزی از عراق آغاز شده و آتش از جایی شعله ور شد که در خاک عراق قرار داشته است و باد‌های خشک این آتش را شعله ور و حرکت آن سبب شده است که به این آتش سوزی و دود ناشی از آن به خوزستان نیز برسد.

وی با اشاره به حفاری‌های غیر اصولی در استان خوزستان ادامه داد: متاسفانه به دلیل وجود چاه نفت در هورالعظیم قسمتی از این تالاب نیز برای رسیدن به چاه‌های نفت خشک شد و بعد از آنکه نفت آن استخراج شد آن را به حال خود رها کردند و این خشکی نیز مزید بر علت شد و خودش به عاملی برای انتقال دود و آتش به سمت خوزستان تبدیل شد.

طرفی با گلایه از اینکه خوزستان به حال خود رها شده است و مسئولان کاری برای بهبود اوضاع در خوزستان نمی‌کنند، ادامه داد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مدام به مردم توصیه می‌کند که از ماسک استفاده کنند و همین اظهار نظر‌ها مردم را از دست مسئولان در این حوزه گله‌مند کرده است؛ زیرا مردم خوزستان تا به امروز باید پدیده گرد و غبار را تحمل می‌کردند و قطع آب و برق هم از مشکلاتی بود که مردم را در این حوزه آزارمی داد و حالا هم این دود به چالش جدید مردم در استان تبدیل شده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه چمران اهواز عنوان کرد: این آتش سوزی‌ها حتی معیشت و شرایط اقتصادی مردم را نیز تحت تاثیر قرار داده است؛ زیرا دامداری گاومیش و کشاورزی شغل بیشتر مردم را در مناطقی تشکیل می‌دهد که آتش سوزی در حال گسترش و این مساله سبب از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و دام‌های مردم شده است. این اتفاقات در حالی پشت سر هم در حال رخ دادن است که رئیس سازمان محیط زیست بیش از ۶ ماه است که پایش به خوزستان نرسیده است.  

ایرج نظری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز از آماده‌باش مراکز درمانی اهواز برای پذیرش بیماران تنفسی ناشی‌از استنشاق دود آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم خبر داد و گفت: با توجه به بروز دود ناشی از آتش‌سوزی در روز‌های اخیر روزانه بیش‌از ۱۵ نفر به مراکز درمانی اهواز و هویزه مراجعه و خدمات درمانی لازم را از مراکز دریافت کردند؛ البته در ۲۰ روز گذشته که باز هم شاهد بروز حریق در تالاب هورالعظیم بودیم بسیاری از مردم استان به دلیل استنشاق دود ناشی از این آتش‌سوزی به مراکز درمانی مراجعه کرده اند و به همین دلیل مراکز بهداشتی- درمانی استان به صورت ۲۴ ساعته در حالت آماده‌باش هستند و تدابیر لازم برای پذیرش مراجعه‌کنندگان فراهم است.

نظری ادامه داد: از حدود ۲۰ روز پیش که آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم آغاز شده، تا کنون بیش از ۲۰۰ نفر از شهروندان شهر هویزه و رفیع برای دریافت خدمات درمانی لازم به مراکز بهداشتی- درمانی استان مراجعه کردند و پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به ادامه این آتش‌سوزی همواره بیماران تنفسی بیشتری به مراکز درمانی مراجعه کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top