تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/05/09 - 13:15
کد خبر: 275623

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۴۵

آینده شغلی و بازار کار در رشته‌های پزشکی

اگر دانشجو بسیار کوشا و علاقه‌مند نباشد و تنها برای عنوان "دکتری" وارد این رشته شده باشد، حتی نمی‌تواند مدرک دکترای عمومی خود را به دست بیاورد. زیرا دوره پزشکی عمومی نسبت به رشته‌های دیگر، طولانی‌تر است و در طی این مدت دانشجو باید درس‌های متعدد، متنوع، حجیم و نسبتاً پیچیده و دشواری را مطالعه کند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۲.گروه تجربی/پزشکی

بازار کار و وضعیت استخدام پزشک
مکان هایی که برای اشتغال پزشکان وجود دارند عبارتند از :

الف ) مطبهای شخصی که بر حسب تمایل پزشک و نیاز منطقه در شهرها و روستاها دایر می‌گردد و پزشکان ویزیت مراجعان را در مطب ها انجام می‌دهند.

ب ) بیمارستانها و درمانگاه های خصوصی و دولتی که در آنها پزشکان به تشخیص و درمان بیماریهای مراجعان خود می‌پردازند.

ج ) مراکز بهداشتی و درمانی شهری یا روستایی که اغلب مدیریت و سرپرستی این مراکز به عهده پزشکان عمومی می‌باشد و همچنین این مراکز از پزشکان عمومی برای تشخیص، درمان و پیگیری بیماریها نیز استفاده می‌نمایند.

د) در صورت علاقه به مباحث علمی و آموزش، پزشک می تواند در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تدریس کرده و در کنار آن به تحقیقات علمی نیز بپردازد.

ه ) در برخی از وزارت خانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی مانند وزارت بهداشت و درمان، سازمان انتقال خون و … استخدام پزشک انجام می شود.

بازار کار و وضعیت استخدام پزشک علیرغم تصور همگان در شرایط خوبی قرار ندارد. نسبت پزشکان به بیماران در شهرهای بزرگ به حد اشباع رسیده است و صدور مجوز مطب برای پزشکان عمومی بسیار محدود شده است. تعداد زیادی از پزشکان عمومی در این شهرها بیکار بوده و یا از نظر درآمدی نیز در سطح متوسطی قرار دارند و حتی برخی به شغل های دوم (که بعضاً حتی ارتباطی با تحصیلاتشان ندارد) روی آورده اند.

این در حالی است که هنوز بسیاری از شهرهای کوچک و مناطق محروم از کمبود یا فقدان پزشک رنج می برند. این موارد وضعیت نابسامان بازارکار پزشکی و توزیع نامتوازن پزشکان در ایران را نشان می دهد.

در خصوص رفع این مشکلات کارهای مختلفی تاکنون صورت گرفته است. یکی از اصلی ترین آنها طرحی از سوی سازمان نظام پزشکی است که پزشکان بیکار می توانند از طریق سایت سازمان درخواست خود را ثبت و در عین حال از آخرین فرصت های شغلی موجود برای استخدام پزشک در سراسر کشور نیز آگاه شوند. به عبارتی این سازمان پلی بین پزشکان بیکار و کارفرمایان برقرار کرده است.

همچنین در طرح تحول نظام سلامت که با نظارت شخص وزیر بهداشت آقای دکتر هاشمی در سال ۹۴ در حال انجام است، حقوق بسیار بالایی برای پزشکان عمومی که حاضر باشند در مناطق محروم خدمت کنند، در نظر گرفته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید:

وضعیت استخدام پزشک در برخی از کشورهای جهان
آمریکا- پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام پزشکان بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، ۲۴ درصد رشد داشته باشد. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان رشد استخدام پزشکان رشد ۱۲۴ درصدی داشته  و رشد بسیار زیاد در آینده برای آن پیش بینی می شود.

میزان درآمد پزشک
آمارها نشان می دهد حدود ۱۵۰ هزار پزشک در کشور وجود دارد که گروهی از آنها درآمد بالایی دارند و مرفه به حساب می آیند و تعدادی از آنها نیز از درآمد متوسطی (نسبت به سایر مشاغل) برخوردارند.

پزشکان معمولا در بیمارستان ها، درمانگاه و مطب ها فعالیت دارند. درآمد پزشک نیز بستگی به محل کار  او دارد، درآمد برخی فقط از مطب شخصی، برخی از بیمارستان و مطب و …. حاصل می شود. البته تعدادی از پزشکان در سازمان های دولتی مانند وزارت بهداشت، سازمان انتقال خون و … استخدام می شوند  که دریافتی آنها مطابق با قوانین پرداخت های دولتی می باشد.

معمولا اختلاف درآمد پزشک عمومی و پزشک متخصص زیاد می باشد. طبق جدید ترین اطلاعات (غیر رسمی) بدست آمده حداقل درآمد یک پزشک عمومی در سال ۹۶، حدود ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان و یک پزشک متخصص ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بوده است. همانطوری که گفتیم این ارقام حداقل درآمد پزشکان است و این اعداد می تواند تا چند برابر هم افزایش پیدا کند.  این اختلاف زیاد در بسیاری موارد پزشکان عمومی را وادار می کند به سمت گرفتن تخصص بروند حال آنکه فقط برخی از آنها موفق خواهند شد و اکثراً نه!

درآمد پزشک در برخی از کشورهای جهان
آمریکا – متوسط درآمد سالانه این شغل بیش از ۱۶۶.۴۰۰ دلار و برای همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، بیش از ۱۷۶.۰۰۰ دلار بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه پزشکان۱۰۸.۰۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه برای پزشکان تمام وقت بین ۸۲.۰۰۰ تا ۱۲۴.۰۰۰ دلار بوده و  پزشکان مستقل می توانند بین ۱۲۲.۰۰۰ تا ۱۸۳.۰۰۰ دلار درآمد داشته باشند.

توانایی مورد نیاز و قابل توصیه
تصور بسیاری از داوطلبان ورود به دانشگاه به خصوص داوطلبان علاقه‌مند به رشته پزشکی این است که دانشگاه مثل یک قیف برعکس است که ورود به آن مشکل و خروج از آن بسیار ساده است. در حالی که به گفته‌ دانشجویان این رشته، یک دانشجوی پزشکی باید آمادگی مطالعه، تحقیق و پژوهش را در حد بسیار گسترده و فراگیر داشته باشد؛ یعنی اگر دانشجو بسیار کوشا و علاقه‌مند نباشد و تنها برای عنوان "دکتری" وارد این رشته شده باشد، حتی نمی‌تواند مدرک دکترای عمومی خود را به دست بیاورد.

زیرا دوره پزشکی عمومی نسبت به رشته‌های دیگر، طولانی‌تر است و در طی این مدت دانشجو باید درس‌های متعدد، متنوع، حجیم و نسبتاً پیچیده و دشواری را مطالعه کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top