تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/05/09 - 18:07
کد خبر: 275660

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۵۰

آینده شغلی و بازار کار در رشته پرستاری

در کشور ما نیز با این که پرستاران جایگاه واقعی خود را نیافته‌اند و در چند سال اخیر نیز با تعداد قابل توجهی فارغ‌التحصیل رشته پرستاری از دانشگاه آزاد و دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی روبرو هستیم اما هنوز مراکز بهداشتی درمانی به پرستارانی متخصص، مجرب و توانمند نیازمندند و در واقع بازار کار برای فارغ‌التحصیل خوب این رشته وجود دارد.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۲.گروه تجربی/پرستاری

بررسی بازار کار و آینده شغلی
در صورتی که علاقه مند به تحصیل در رشته پرستاری هستید لازم است پیش از انتخاب رشته در خصوص بازار کار این رشته آگاهی لازم را بدست آورید. در رابطه با فرصت های شغلی این رشته لازم است بدانید که استخدام پرستار در بیمارستان ها براساس سطح تحصیلات (کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکتری) صورت می گیرد.

فارغ التحصیلان رشته پرستاری می توانند در بیمارستان ها ، درمانگاه ها ، مراکز درمانی و مراکز نگهداری سالمندان و کودکان دولتی و خصوصی به عنوان پرستار شیفت ،سرپرستار ،سوپروایزر بالینی، سوپروایزر کنترل عفونت ، سوپروایزر آموزشی ، ریاست پرستاری بیمارستان مشغول به کار شود. لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان رشته پرستاری می توانند به صورت مستقل برای تاسیس مرکز بهداشت خصوصی (جهت ارزیابی وضعیت سلامت افراد جامعه) و یا تاسیس مهدکودک اقدام نمایند.

در بسیاری از کشورها اولین خط ارتباط جامعه با سیستم پزشکی، پرستار است. چرا که پرستاران نسبت به دیگر افراد تیم پزشکی تعدادشان بیشتر است و در دسترس قرار دارند و اطلاعات بهداشتی درمانی آنها جامع می‌باشد.

در کشور ما نیز با این که پرستاران جایگاه واقعی خود را نیافته‌اند و در چند سال اخیر نیز با تعداد قابل توجهی فارغ‌التحصیل رشته پرستاری از دانشگاه آزاد و دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی روبرو هستیم اما هنوز مراکز بهداشتی درمانی به پرستارانی متخصص، مجرب و توانمند نیازمندند و در واقع بازار کار برای فارغ‌التحصیل خوب این رشته وجود دارد.

پرستاران چقدر حقوق می گیرند؟
صدیقه سالمی معاون فنی سازمان نظام پرستاری کشور حقوق ۷ سال پیش پرستاران آمریکایی با حقوق فعلی پرستاران ایرانی را مقایسه می کند و می گوید: "یک مدیر پرستاری در کالیفرنیا سالانه ۱۸۶هزار دریافتی داشته است و کمترین میزان درآمد مربوط به پرستار با مدرک دیپلم بهیاری است که در سال ۴۲هزار و ۵۰۰دلار بوده است. اما در ایران یک پرستار با ۴۱سال سابقه کار ماهی ۷۸۰هزار تومان حقوق می گیرد."

به عقیده سالمی دولت متوجه قضیه شده و وزارت بهداشت هم خطر را احساس می کند. هرچند حقوق پرستاران کم شده است. او دراین باره به مهر می گوید: "در دانشگاه تهران در اسفند سال ۸۷حقوق دریافتی یک پرستار تازه استخدام شده، ۴۷۰هزار تومان بوده است. در حالی که در سال ۸۸تا همین زمان، این رقم به ۳۷۰هزار تومان رسیده است. یعنی همین عامل باعث شد بسیاری از پرستاران تازه استخدام‌شده، ترک کار کنند.

معاون فنی سازمان نظام پرستاری همچنین می گوید: "در حال حاضر بیشتر پرستاران ایرانی به آمریکا، کانادا و استرالیا رفته و در آنجا حقوقی به مراتب بالاتر از ایران دریافت می‌کنند. به‌ طوری که متوسط حقوق پرستار در ایران که حدود ۵۰۰هزار تومان است، در همین کشورها، حداقل ۳تا ۵میلیون تومان دریافت می‌کند.

طبق آخرین اطلاعات ماه می ۲۰۱۰، کمترین حقوق پرستاران با کمترین میزان تحصیلات در آمریکا، ۵۲تا ۵۵ هزار دلار در سال است و بالاترین آن ۱۸۶هزار دلار در سال."

او همچنین به تفاوت حقوق پرستاران و پزشکان اشاره می کند و می گوید: "حداکثر حقوق ۱۸۶هزار دلاری پرستاران در سال در حالی است که نسبت به حداقل حقوق پزشک که ۱۱۷هزار دلار در سال است،بیشتر است. یعنی در بعضی از بخش‌ها گاهی پرستاران حتی بیشتر از پزشکان دریافت می‌کنند."

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top