تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/05/14 - 09:39
کد خبر: 276267

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۷۴

آینده شغلی و بازار کار در رشته جغرافیا

داوطلبان باید از توان جسمی و روحی لازم برخوردار باشند زیرا بسیاری از درسهای این رشته مستلزم سفرهای علمی، تحقیقات در خارج از محیط دانشگاه محیطهای شهری، روستایی، ادارات و سازمانها است لذا نیازمند فعالیت و تحرک بیشتری نسبت به سایر رشته های علوم انسانی است.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۳.گروه انسانی/جغرافیا

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران
فارغ‌التحصیلان گرایش‌ آب‌ و هواشناسی‌ می‌توانند در سازمان‌ هواشناسی‌، وزارت‌ نیرو، وزارت‌ جهاد کشاورزی‌، سازمان‌ حفاظت‌ از محیط‌ زیست‌، شهرداری‌ها، ستاد حوادث‌ غیرمترقبه‌ وزارت‌ کشور و مراکز نظامی‌ مشغول‌ به‌ کار شوند. دانشجویان‌ گرایش‌ ژئومورفولوژی‌ نیز می‌توانند در وزارت‌ جهاد کشاورزی‌ مشغول‌ به‌ کار گردند.

مؤسسه‌ تحقیقات‌ آبخیزداری‌ جهاد کشاورزی‌ نیز که‌ لایه‌های‌ سطحی‌ زمین‌ را برای‌ کنترل‌ فرسایش‌ مطالعه‌ می‌کند، مرکز مناسبی‌ برای‌ جذب‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ است‌ و در نهایت‌ باید به‌ سازمان‌ زمین‌شناسی‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ دیگر از مراکز اشتغال‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ اشاره‌ نمود.

فارغ‌التحصیلان‌ کارتوگرافی‌ نیز می‌توانند در مراکز متعددی‌ مانند سازمان‌ نقشه‌برداری‌ کشور، سازمان‌ جغرافیای‌ نیروهای‌ مسلح‌ و وزارتخانه‌های‌ نیرو و معادن‌ مشغول‌ به‌ کار شوند. فارغ‌التحصیلان‌ جغرافیای‌ انسانی‌ می‌توانند به‌ عنوان‌ محقق‌ در سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌، بنیاد مسکن‌ انقلاب‌ اسلامی‌، بنیاد مستضعفان‌ و جانبازان‌، سازمان‌ جغرافیایی‌ نیروهای‌ مسلح‌، سازمان‌ محیط‌ زیست‌، شهرداری‌ها و وزارتخانه‌های‌ آموزش‌ و پرورش‌، مسکن‌ و شهرسازی‌، کشور، جهاد کشاورزی‌، معادن‌ و فلزات‌، دفاع‌ و نفت‌ مشغول‌ به‌ کار شوند و در بخش‌ بازاریابی‌ کارخانجات‌ کشور فعالیت‌ کنند.

همچنین‌ در حال‌ حاضر در اکثر کشورهای‌ جهان‌ ، افرادی‌ که‌ در صنعت‌ توریسم‌ کار می‌کنند، فارغ‌التحصیل‌ جغرافیای‌ شهری‌ هستند. چون‌ بخش‌ مهمی‌ از دروس‌ جغرافیای‌ شهری‌ در زمینه‌ توریسم‌ است. استانداری‌ها و شهرداری‌ها نیز از مراکز اصلی‌ فعالیت‌ فارغ‌التحصیل‌ جغرافیای‌ شهری‌ می‌باشد. جغرافیای‌ نظامی‌ نیز در مقطع‌ لیسانس‌ یک‌ رشته‌ کاربردی‌ است‌.

به‌ همین‌ دلیل‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ به راحتی‌ جذب‌ سازمان‌های‌ نظامی‌، انتظامی‌ و سیاسی‌ می‌شوند‌ و در مراکزی‌ مانند ستادهای‌ تخصصی‌ و عمومی‌ و مراکز مطالعات‌ جغرافیایی‌ نیروهای‌ مسلح‌ و دفتر مطالعات‌ منطقه‌ای‌ وزارت‌ امور خارجه‌ فعالیت‌ می‌کنند.

معرفی اجمالی گرایش‌های رشته جغرافیا
گرایشهای جغرافیایی طبیعی ، جغرافیای انسانی ، جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری ، جغرافیای سیاسی - نظامی ، کارتوگرافی از شاخه‌های رشته جغرافیا هستند.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه
علاوه بر هندسه و ریاضی دانشجوی این رشته بخصوص دانشجوی جغرافیای انسانی باید به علوم اجتماعی علاقمند بوده و درک خوبی از مسائل اجتماعی داشته باشد تا بتواند مسائل اجتماعی و جمعیتی شهر را بررسی کرده و راه حلهای مناسبی برای مشکلات موجود ارائه بدهد.

داوطلبان باید از توان جسمی و روحی لازم برخوردار باشند زیرا بسیاری از درسهای این رشته مستلزم سفرهای علمی، تحقیقات در خارج از محیط دانشگاه محیطهای شهری، روستایی، ادارات و سازمانها است لذا نیازمند فعالیت و تحرک بیشتری نسبت به سایر رشته های علوم انسانی است.

اگر فردی به مسائل شهری علاقه دارد برای مثال می خواهد مشکل ترافیک و یا آلودگی شهر حل شود و یا مدرسه و بیمارستان در سطح شهر به گونه ای توزیع گردد که این مراکز خدماتی در دسترس همه مردم باشد، خوب است که وارد این رشته شده تا با تلاش و همت بسیار، در راستای حل این نابسامانی‌ها قدم بردارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top