تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/05/24 - 09:03
کد خبر: 277923

از لیگ دانشجویی ستارگان بورس و قوانین آن چه می‌دانید؟

لیگ ستارگان؛ رقابت برای پول‌سازی

لیگ ستارگان؛ رقابت برای پول‌سازی

برخی معتقدند رویداد مزبور از لحاظ پیوند فضای آکادمیک دانشگاه با فضای واقعی بازار مالی کشور، یک اتفاق مثبت و با اهمیت خواهد بود. در حالی که گروهی معتقدند طول دوره یک ماهه آن با اساس فعالیت سهامداری و توصیه به نگاه بلند مدت در بازار سهام منافات دارد.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ لیگ ستارگان بورس با حضور بیش از ۳۰ تیم از دانشگاه‌های سراسر کشور به میزبانی دانشگاه علم و فرهنگ در حال برگزاری است. این مسابقات هم‌اکنون برای دومین سال پیاپی میزبان بیش از صد و پنجاه نفر از دانشجویان و اساتید سراسر کشور است. از اهداف این مسابقات می‌توان به فرهنگ‌سازی سرمایه گذاری در بازار سرمایه , بهره عملی از دانش مدیریت مالی و دروس دانشگاهی در معاملات اوراق بهادار و معرفی استعدادهای برتر و نخبگان دانشگاهی به بازار کار اشاره کرد. به علت محدودیت‌های تعداد تیم‌های شرکت کننده در اولین دوره رقابت های لیگ ستارگان بورس، تنها ۱۰ تیم از دانشگاه های مطرح تهران بودند که پس از یک ماه به ترتیب تیم های دانشگاه الزهرا و علامه طباطبایی و دانشگاه خواجه نصیر حائز رتبه های اول تا سوم شدند.

مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در افتتحاییه دومین دوره لیگ ستارگان بورس با اشاره به رقابت های سال قبل عنوان کرد که تعداد ۱۵ نفر از ۲۶ نفری که در مسابقات لیگ ستارگان سال قبل شرکت کردند و شاغل نبودند بعد از رقابت ها جذب بازارهای سرمایه شدند بنابراین این رقابت ها میتواند فرصت بسیار مناسبی برای عرضه استعداد های دانشجویان در جهت پیدا کردن شغل مناسب در بازارهای مالی باشد و همچنین فرصت مناسبی برای شرکت های سرمایه گذاری و کارگزاری های بورس برای جذب استعداد های جوان و بهره گیری از آن ها در کار باشد به همین دلیل رقابت های امسال بسیار جدی تر از سال گذشته از یک ماه قبل و یاحضور ۳۴ تیم از ۳۰ دانشگاه مختلف شروع به کار کرده است.

لیگ ستارگان؛ رقابت برای پول‌سازی

لیگ ستارگان؛ رقابت برای پول‌سازی

نگاه کارشناسان
برخی معتقدند رویداد مزبور از لحاظ پیوند فضای آکادمیک دانشگاه با فضای واقعی بازار مالی کشور، یک اتفاق مثبت و با اهمیت خواهد بود. در حالی که گروهی معتقدند طول دوره یک ماهه آن با اساس فعالیت سهامداری و توصیه به نگاه بلند مدت در بازار سهام که بارها به آن اشاره شده، منافات دارد. این کارشناسان دید کوتاه مدت را به عنوان یکی از آسیب‌های جدی برای معاملات سهام مطرح می کنند.

از این رو این رویداد با توجه به شناسایی بیشترین بازدهی کسب شده طی مدت یک ماه توسط برترین تیم، این دید کوتاه‌مدت را تقویت می‌کند. البته در این میان نباید، هزینه‌های بالای برگزاری این رویداد را نادیده گرفت. امری که ممکن است مدیران بورس را مجبور به برگزاری این رویداد در دوره یک ماهه کرده است.تفکر سرمایه‌گذاری و سهامداری در بازارسرمایه هر روز در حال تغییر و تحول است. عده‌ای در بورس به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت و تامین آتیه هستند. شماری دیگر فقط نوسان‌گیری و اصطلاحا سفته‌بازی را دنبال می‌کنند.

این در حالی است که مسوولان و مدیران بازار به دفعات به سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت اشاره کرده و دید کوتاه مدت را به‌عنوان یکی از آسیب‌های جدی مطرح کرده‌اند.

لیگ ستارگان؛ رقابت برای پول‌سازی

قوانین و مقررات دومین دوره لیگ ستارگان بورس

۱- هر دانشگاه میتواند یک تیم ۵ نفره شامل یک نفر از اعضای هیئت علمی به عنوان سرپرست و ۴ نفر معامله گر از دانشجویان دانشگاه به این رقابت ها معرفی کند .

۲- در ابتدای رقابت ها مبلغ ۱۰ میلیون تومان به عنوان سرمایه اولیه به هر تیم تعلق میگیرد و اعضا میتوانند با این سرمایه اقدام به خرید و فروش سهم نمایند وپس از هشت هفته معاملاتی تیم ها به ترتیب بازده کسب شده رتبه بندی میشوند.در پایان مسابقات هر مقدار سودی که تیم ها کسب خواهند کرد به عنوان پاداش در اختیار خودشان قرار میگیرد و اگر تیم ها متحمل ضرر شدند مابه تفاوت مقدار زیان و سرمایه اولیه از تیم ها دریافت نمیشود ، اما اگر سرمایه تیمی کمتر از هفت میلیون و پانصد هزار تومان شد آن تیم از گردونه رقابت ها حذف میشود ، لازم به ذکر است که به تیم اول مبلغ ۲۵ و به تیم های دوم وسوم به ترتیب ۱۵ و ۱۰ میلیون به عنوان جایزه تعلق میگیرد .

۳- حضور تمام اعضای تیم در روز افتتاحیه و در باقی روزهای معاملاتی حضور حداقل ۲ نفر از اعضای تیم در محل برگزاری رقابت ها الزامی است و در صورت غیبت افراد به ازای هر روز غیبت مبلغ ۱۰۰ هزار تومان جریمه از ارزش پورتفوی تیم کم میشود

حضور و حمایت مسئولان سازمان بورس, مسئولان شرکت بورس و فرابورس ایران و نهادهای سرمایه گذاری , شرکت های کارگزاری و تامین سرمایه روسا و معاونین آموزشی دانشگاه نشان دهنده اهمیت این مسابقات است. در حاشیه این رقابت بسیاری از مسئولان یادشده گفت و گوی چهره به چهره با تمامی شرکت کنندگان داشتند و از نزدیک در جریان کم و کیف مسابقات قرار گرفتند و فرصتی مناسب برای تبادل نظر با مسئولان بلند پایه بازار سرمایه برای دانشجویان ایجاد شده است.

لیگ ستارگان؛ رقابت برای پول‌سازی

از نکات عجیب و قابل توجه این رقابت ها بعد از گذشت شش هفته معاملاتی پیشتازی تیم دندانپزشکی شاهد با مبلغ ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزارتومن و بازدهی بیش از ۵۵ درصد در طول یک ماه است. لازم به ذکر است که معامله گران این تیم از رشته ی دندانپزشکی هستند که در حال رقابت با نزدیک به ۳۰ تیم از دانشگاه هایی هستند که دانشجویان مرتبط با مدیریت مالی و حسابداری دارند . و این پیشتازی غیر منتظره دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد در عین غیر مرتبط بودن رشته تحصلیشان با بورس باعث تحصین این تیم توسط بازدیدکنندگان شده است . تیم های دانشگاه علامه با دارایی ۱۴ ملیون و ۴۰۰ هزارتومان و دانشگاه اصفهان با ۱۴ ملیون و ۲۰۰ هزار تومان در رتبه های دوم و سوم قرار دارند . شاید دانستن این نکته خالی از لطف نباشد که اکثر تیم ها بازدهی بیش از ۲۰ درصد داشتند و این مقدار سود در مدت محدود نشان دهنده حرفه ای بودن اعضای شرکت کننده و سطح بالای این مسابقات دانشجویی است.

* گزارش از وحید نجفی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top