به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها هم و غم شبکه سه صدا و سیما ساخت برنامههای جدید است. درباره اینکه موفق بودهاند یا نه مختصرا پرداخت شده است؛ اما آنچه که عیان است شبکه سه تصمیم گرفته تا رو به جلو گام برداد و برای تقویت برنامهها و رضایت مخاطبان گسترده خود دست به دامان ایدهها و ایجااد شرایطی تازهایی شدهاست که باب میل مخاطبان سخت پسند خود باشد که عمدتا از جوانان تشکیل می شود.
شبکه سه که جزو جذابترین و پر مخاطبترین شبکههای صدا و سیما بوده، همواره در تلاش است تا با برنامههای مختلف تلوزیونی و سریالها مخاطبان خود را راضی کند و در خصوص برنامههای تلویزیونی نیز کارنامه ایی نسبتا موفق دارد که عمدتا با شروع آنها مخاطبان خود را تا آخر برنامه برای تماشای آن در مقابل گیرنده تلوزیونی نگه می دارد.
از جمله برنامههای پر مخاطب و ماندگار شبکه سه می توان از برنامههای نود، ماه عسل، حالا خورشید، سمت خدا، گلبرگ، کوله پشتی و... نام برد که محتوا، مجری و کیفیت تولید بالای آنها که در موضاعات مختلفی پرداخته شده است باعث شده تا مخاطبان بسیاری جذب آنها شوند.
شبکه دیگری که به مانند شبکه سه مخاطبان زیادی را به خود اختصاص دادهاست شبکه نسیم میباشد که چند سالی است در جمع شبکههای صدا و سیما شروع به فعالیت کردهاست. این شبکه ابتدا به بازتولید و پخش نوستالژیهایی می پرداخت که عمدتا تولیدات شبکه سه بودند ولی اخیرا با برنامههایی بازار محتوا، تولید و کیفیتی خود را بالا بردهاست و برنامههایی با موضاعات خاص و مطابق ماهیت شبکه تولید کرده که البته با اقبال بسیار زیادی روبهرو شد.
برنامههایی مانند خندوانه و دورهمی که پس از قسمتهای اول و دیدن بازخورد مثبت مخاطبان خود به تولید فصلهای متمادی منجر شد، به نحوی که برنامه پر مخاطب خندوانه ۵ فصل را گذرانده و شانه به شانه برنامه نود عادل فردوسیپور جز محبوبترین برنامههای تلوزیونی است.
اما این روزها برنامههای متعددی در کنداکتور این دو شبکه وجود دارد که دارای مجریهایی هستند که شخصیت و چهرههای به شدت شناخته شدهاند و به نوعی با حضورشان به عنوان مجری در این برنامهها مخاطبان بسیاری را به خود جذب میکنند.
حضور مجریانی مانند پژمان بازغی، سروش صحت، رامبد جوان، مهران مدیری، کامران تفتی، رضا رشیدپور، اکبر عبدی، احسان کرمی، امیرعلی نبویان و اخیرا محمدرضا گلزار و دانیال عبادی را می توان به تعبیری هجوم گسترده سلبریتیها به دامان صداوسیما نام برد.
هر کدام از این ستارهها می توانند خود ارزش افزودهای برای یک شبکه باشند اما استفاده همزمان همهی آنها در یک برهه زمانی در یک شبکه نه تنها تصمیم مدیریتی عاقلانهای نیست؛ بلکه به سرمایهها و ظرفیتهای خود سلبریتیها نیز لطمه می زند.
تجربه شکست خورده شبی با عبدی و وقتشه در کنار خندوانه، دورهمی و کودک شو شبکه نسیم شاید برای مدیریت شبکه سه بتواند درس عبرتی باشد که لزوما جمع کردن همه ستارهها در کنداکتور یک شبکه در یک بازه زمانی نتیجهی مثبتی ندارد؛ بلکه می تواند نتیجه عکس هم بدهد.
با حضور دانیال عبادی و محمدرضا گلزار که دو چهره سینمایی که دارای محبوبیت بسیار بالایاند در دو برنامه تلوزیونی در شبکه سه که هر کدامشان به تنهایی میتوانند به عنوان یک برند در یک شبکه فعالیت کنند شاید مزیتهایی برای بالا بردن درصد مخاطبان داشته باشد اما ضررهای آن شاید بیشتر از منفعتهای آن باشد.
افزایش نرخ مطالعه و بالا بردن آگاهی و اطلاعات عمومی در بین مخاطبان یکی از اهداف اصلی ساخت مسابقه برنده باش با اجرای محمدرضا گلزار است، باید دید که این برنامه با مجری فقوقالعاده شناخته شده خود که اخیرا هم به عنوان خواننده چند کنسرت زنده اجرا کردهاست و حاشیههایی را نیز به همراه داشتهاست می تواند به عنوان داعیهدار یک برنامه در جهت بالا بردن فرهنگ مطالعه به خوبی نقش آفرینی کند.
دانیال عبادی نیز که گزینه جدید برای اجرا در صدا و سیما میباشد، باید دید که چه ویژگی خاصی باعث شدهاست که اجرای برنامه هفت در سه را به او واگذار کنند در حالی که شبکه سه سیما نزدیک به یک سال وقت را فقط برای ساخت دکور آن گذاشته است و قصد دارد یک برنامه مهیج و البته دارای محتوا را ارائه دهد.
بعد از آنکه علی فروغی مدیر شبکه سه سیما پستی در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد و دو برنامه برنده باش و هفت در سه را معرفی کرد با کامنتهای مختلفی که حضور دو سلبریتی را به عنوان مجری بی معنا دانستند مواجه شد.
این نارضایتیها شاید در این جهت باشد که سطحینگری سلبریتیها و صرف گرم کردن بازار مخاطبان می تواند بهانه قانع کنندهایی برای استفاده از آنها در برنامه های تلوزیونی باشد.
با همه این موضاعات هدف بر این است که برنامه های تلوزیونی بیننده خود را داشته باشند و با کیفیت به برنامه های ادامه دهند و مخاطبان را راضی کنند.
* گزارش از محمد کفیلی