تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/05/28 - 14:36
کد خبر: 278550

جهانبخش؛ چهارمین ایرانی در مقابل منچستریونایتد؛

جهانبخش، در انتظار درخشیدن

جهانبخش، در انتظار درخشیدن

امروز تیم برایتون در خانه میزبان منچستریونایتد خواهد بود. این فصل علاوه بر هواداران شیاطین سرخ، دیگر اهالی فوتبال در ایران هم این بازی را دنبال می کنند چرا که ستاره فوتبال ایران یعنی علیرضا جهانبخش نیز در آن حضور خواهد داشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، امروز تیم برایتون در خانه میزبان منچستریونایتد خواهد بود. این فصل علاوه بر هواداران شیاطین سرخ، دیگر اهالی فوتبال در ایران هم این بازی را دنبال می کنند چرا که ستاره فوتبال ایران یعنی علیرضا جهانبخش نیز در آن حضور خواهد داشت. جهانبخشِ 26 ساله این فصل به برایتون اند هوو آلبیون پیوسته و در بازی نخست این تیم به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد و هیچ بعید نیست در این بازی هم یار تعویضی «مرغان دریایی» باشد.

اما جهانبخش اولین بازیکن ایرانی نخواهد بود که مقابل منچستریونایتد بازی می کند. 43 سال قبل تیم پرسپولیس به عنوان اولین و تنها تیم ایرانی برابر منچستر حاضر شد و بازی در حضور 20 هزار هوادار قرمزپوش در امجدیه با تساوی 1-1 به پایان رسید. در آن بازی انگلیسی ها نخستین گل را به ثمر رساندند اما علی پروین توانست از روی نقطه پنالتی بازی را به تساوی بکشد.

اولین بازیکن ایرانی که در مقابل منچستریونایتد بازی کرد، علی دایی بود. شهریار فوتبال ایران در مرحله گروهی لیگ قهرمانان 1998-99 در بازی های مرحله گروهی مقابل یونایتد 27 دقیقه بازی کرد و بازی هم در نهایت با تساوی 2-2 به پایان رسید. اما علی دایی در بازی برگشت به میدان نرفت و همچنین در اتفاقی جالب این دو تیم به فینال رسیدند و بازهم علی دایی نمایش تیمش را از روی نیمکت مشاهده کرد.

در فصل بعد لیگ قهرمانان یک ایرانی دیگر مقابل منچستریونایتد بازی کرد. این بار هم گروه شدن اشتروم گراتس بلژیک و شیاطین سرخ سبب شد تا مهرداد میناوند فرصت بازی برابر یکی از بهترین تیم های دنیا را پیدا کند. میناوند در بازی رفت که با پیروزی 3-0 یونایتدها خاتمه یافت به میدان نرفت اما در اولدترافورد فیکس بود و در جریان این دیدار عملکرد خوبی از خود نشان داد، بازی برگشت هم با پیروزی 2-1 میزبان خاتمه یافت.

در لیگ قهرمانان 2000-2001 اشتروم گراتس موفق شد به مرحله دوم لیگ قهرمانان صعود کند و آنجا با والنسیا، منچستریونایتد و پاناتینایکوس روبرو شد. بازی رفت با پیروزی 2 گله حیف انگلیسی به پایان رسید و میناوند هم بازی نکرد اما در بازی برگشت پیشکسوت باشگاه پرسپولیس 45 دقیقه برای تیمش به میدان رفت و مسابقه هم با نتیجه 3-0 شاگردان فرگوسن تمام شد.

در تاریخ، مهرداد میناوند تنها بازیکن ایرانی بوده که به صورت فیکس مقابل منچستریونایتد بازی کرده است. او ۹۰ دقیقه در اولد ترافورد بازی کرد تا این رکورد جالب را از خود برجای بگذارد.

یک دهه بعد نوبت ستاره دو ملیتی فوتبال ایران بود که برابر شیاطین سرخ حضور پیدا کند. در لیگ قهرمانان 2009-10 اشکان دژاگه در بازی برگشت مرحله گروهی از دقیقه 72 وارد زمین شد و نکته جالب این که پس از حضور او در میدان، آلمانی ها نتیجه 1-1 را با شکست 3-1 عوض کردند. بازی رفت که با برد 2-1 شاگردان سرالکس فرگوسن خاتمه یافته بود نیز در حضور اشکان دژاگه روی نیمکت برگزار شده بود.

یک دهه بعد نوبت ستاره دو ملیتی فوتبال ایران بود که برابر شیاطین سرخ حضور پیدا کند. در لیگ قهرمانان 2009-10 اشکان دژاگه در بازی برگشت مرحله گروهی از دقیقه 72 وارد زمین شد و نکته جالب این که پس از حضور او در میدان، آلمانی ها نتیجه 1-1 را با شکست 3-1 عوض کردند. بازی رفت که با برد 2-1 شاگردان سرالکس فرگوسن خاتمه یافته بود نیز در حضور اشکان دژاگه روی نیمکت برگزار شده بود. چند فصل بعد دژاگه راهی فولام شد و آنجا هم توانست برابر منچستریونایتد بازی کند.

در این بین حسین کعبی هم با حضور در لسترسیتی فرصت این را داشت تا در مقابل منچستریونایتد بازی کند اما او هم نتوانست مقابل قرمزها به میدان برود.

حال باید دید آیا علیرضا جهانبخش فرصت بازی مقابل منچستریونایتد را پیدا خواهد کرد یا خیر؟ شاید اتفاق ویژه برای او بازی و گلزنی باشد تا جدا از علی دایی، مهرداد میناوند و اشکان دژاگه اولین ایرانی باشد که دروازه شیاطین سرخ انگلستان را باز می کند.

همچنین نباید فراموش کرد که جهانبخش دومین ایرانی خواهد بود که در لیگ انگلستان مقابل منچستریونایتد بازی می کند. پیش تر اشکان دژاگه موفق به انجام این مهم شده بود اما ستاره فعلی تراکتور نتوانسته بود 90 دقیقه مقابل یونایتدها بازی کند.

لحظات ناب ایرانی در اروپا

هر چند در سال‌های اخیر، فوتبال ایران لژیونری در ۵ لیگ معتبر اروپا نداشته اما در گذشته دور نه تنها از این موهبت برخوردار بود بلکه گاهی بزرگان این عرصه را هم با گلزنی بازیکنانش به زانو درمی‌آورد. کافی است این چند مورد را به خاطر بیاورید.

هفته‌های بزرگ دایی

بدون تردید غرورآمیزترین گل‌های لژیونرهای ایرانی توسط علی دایی در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رسید. بهترین گلزن تاریخ فوتبال رده ملی در ۲ هفته متوالی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان مهاجم هرتابرلین دروازه چلسی (۲ بار) و میلان را گشود و نامش را بیش از پیش سر زبان‌ها انداخت. تا آن زمان پیش نیامده بود که یک ایرانی در تیمی مطرح در اروپا به فاصله اندک، دروازه ۲ تیم بزرگ آن هم در عرصه‌ای به بزرگی لیگ قهرمانان اروپا را بگشاید.

خداداد و بایرن

خداد عزیزی در روزهای نه‌ چندان طولانی حضور در کلن چند کار بزرگ از جمله گلزنی به اولیور کان و بایرن‌مونیخ در پرونده ثبت کرد. خداداد در آن بازی ورزشگاه المپیک مونیخ با گرفتن یک پنالتی و ثبت گل دوم تیمش با ضربه سر، عامل اصلی یکی از معدود برتری‌های تاریخ کلن در خانه بایرن نام گرفت.

روی سر کاناوارو

جواد نکونام در اوساسونا روزهای خوبی داشت اما بی‌گمان بهترین بازی خودش را در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو انجام داد؛ جایی که در دقایق ابتدایی روی سر کاناوارو، مرد سال سابق جهان و مدافع وقت رئال مادرید بلند شد و گل برتری اوساسونا را وارد دروازه رئال کرد؛ هرچند اوساسونا نتوانست این برتری را حفظ کند اما نکونام نام خودش را در تاریخ ثبت کرد.

بهترین بازی کیا

جدال هامبورگ مقابل یوونتوس در مرحله گروهی فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ لیگ قهرمانان اروپا به عنوان یکی از جدال‌های کلاسیک تاریخ این رقابت‌ها طبقه‌بندی می‌شود. مهدوی‌کیا، ستاره هامبورگ در جریان این بازی که در زمین هامبورگ با تساوی پرگل ۴ بر ۴ به پایان رسید، یک گل زد، یک پاس گل داد، یک پنالتی گرفت و در تمام حملات تیمش موثر بود. آن سمت زمین هر چقدر اینزاگی تلاش می‌کرد، این سمت کیا نقشه‌هایش را نقش بر آب می‌کرد و در نهایت با درخشش ستاره هامبورگ یکی از کلاسیک‌ترین بازی‌های تاریخ مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا با تساوی ۴ بر ۴ به پایان رسید. این بازی را شاید بتوان یکی از بهترین بازیهای دوران ورزشی مهدوی‌ کیا و یکی از مهم ترین نمایشهای یک ایرانی در اروپا دانشت

درخشش بی‌ثمر آزمون

سردار آزمون، نسل جدید ستاره‌های ایرانی گلزن در بازی‌های بزرگ نام گرفت. او  در هیبت بازیکن روستوف به زیبایی مدافعان بایرن را جا گذاشت و گلی زیبا را در مرحله گروهی لیگ قهرمانان به ثبت رسید. دیگر تصویر خاطره‌ساز آزمون در اولین و تنها حضورش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، جدال مقابل اتلتیکومادرید بود. او فرصت تک به تک را وارد دروازه اوبلاک کرد تا دقیقا مانند دایی در یک فصل لیگ قهرمانان دروازه ۲ تیم بزرگ را باز کند.البته این گل‌ها در نهایت ثمری نداشت و روستوف پشت سر اتلتیکومادرید و بایرن‌مونیخ از حضور در مرحله حذفی معتبرترین جام باشگاهی اروپا بازماند.

دورتموند، طعمه کریمی و هاشمیان

هیچ تیمی به اندازه دورتموند از لژیونرهای ایرانی ضربه نخورده است. علی کریمی یکی از زیباترین گل‌های دوران حرفه‌ای خود را در دوران حضور در بایرن وارد دروازه وایدن‌فلر کرد و برتری بایرن در زمین مخوف دورتموند را رقم زد. صحنه تو سر توپ زدن او و دریبل زدن بازیکنان دورتموند از جمله خاطرات ماندگار تاریخ فوتبال ایران محسوب می‌شود. وحید هاشمیان هم وقتی در بوخوم مشغول بازی بود با استفاده از سانتر هم‌تیمی‌اش با یک ضربه سر به شکل شیرجه‌ای تور دروازه وایدن‌فلر را لرزاند تا بیش از پیش لایق لقب هلی‌کوپتر نشان دهد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با الگوی جدیدی با دشمن روبرو خواهیم شد
فیلم/ انفجار و آتش سوزی یک موتور برقی در بیروت
فیلم/ انفجار گوشی‌ها در یک مغازه موبایل فروشی در لبنان
۳ شهید و بیش از ۲۰ زخمی در انفجارهای جدید لبنان
عکس/ آیفون منفجر شده در بیروت
تصویری از انفجار دستگاه حضور و غیاب!
آتش بازی سردار آزمون و سعید عزت اللهی در آسیا
چه کسانی باید واکسن آنفلونزا بزنند؟
مشهد میزبان بازی‌ آسیایی پرسپولیس شد
ستاره‌ی ملی پوش پرسپولیس غایب قطعی دربی
ببینید | ابراز همدردی مردم تهران با مردم لبنان بعد از حادثه تروریستی
دور جدید انفجارها در لبنان؛ پنل‌های خورشیدی منفجر شدند!
عکس | تصویری از وضعیت فاجعه‌بار یک خودروی سواری پس از انفجار امروز در لبنان
اولین پیام سفیر ایران پس از جراحت در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی
چند نفر دیگر کشته شوند که حکام عرب ارتباط با اسرائیل را قطع کنند؟!
وجه مشترک بی‌سیم‌ها و پیجرهای منفجره افشا شد!
حزب‌الله سرزمین‌های اشغالی را به آتش کشید
ادامه انفجارها در لبنان؛ اینبار بی‌سیم‌ها منفجر شدند!
خبر خوش برای مستاجران
قصد ایران برای برگزاری نشست ۴جانبه با چین، پاکستان و روسیه
ثبات قیمت دلار و سکه در معاملات امروز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top