تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/05/29 - 11:28
کد خبر: 278728

حذف مبادله دلار باعث کم شدن تقاضا در ایران می‌شود

یک کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به توافق سه جانبه میان ایران، روسیه و ترکیه برای حذف دلار از مبادلات تجاری گفت: حذف مبادله دلار، باعث کم شدن تقاضا در ایران می شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، یک کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به توافق سه جانبه میان ایران، روسیه و ترکیه برای حذف دلار از مبادلات تجاری گفت: حذف مبادله دلار، باعث کم شدن تقاضا در ایران می شود.

مرتضی عزتی  در گفت و گو با رسالت اظهار کرد: حذف دلار از مبادلات اقتصادی یک توافق سه جانبه میان ایران، ترکیه و روسیه بوده و موجب می شود که تقاضای دلار در ایران کاهش پیدا کرده و فشار روی ارزی به نام دلار در کشور کمتر  شود.

وی ادامه داد: بالطبع این مسئله، تلاطم هایی هم که ممکن است از طرف خارج کشور روی دلار ایجاد شود، اندکی کاهش پیدا می کند چون حجم مبادلات ما با ترکیه و روسیه به طور نسبی حجم قابل قبولی است و می تواند مقداری فشار دلار را کاهش دهد اما خیلی زیاد تاثیر ندارد.این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ما با ارزهای بین المللی محاسبات مان را انجام می دهیم، تصریح کرد: مبادلات بین المللی ما ارز است و این تفاوت اساسی زیادی ندارد به ویژه اینکه بیشتر ارزهای مختلف نسبت به هم نرخ هایی دارند و اگر به اصطلاح دلار در ایران گران شود، لیر ترکیه هم گران می شود و هر ارز دیگری نیز به همین نسبت بالا می رود.وی یادآور شد: اگر بخواهیم در مورد آثار مثبت این مسئله سخن بگوییم باید عنوان کنیم، این مسئله می تواند فشار دلاریزه شدن روی اقتصاد را کاهش داده و نکته مهم تر اینکه مبادلات ارزی ما با این کشورها به شدت تسهیل می شود و بانک های دو طرف می توانند بدون اینکه هیچ ردی از دلار وجود داشته باشد، مبادلات خود را انجام دهند.

عزتی افزود: همچنین این اقدام می تواند فشارهای آمریکا روی بانک ها برای عدم مبادله با ایران را کاهش دهد و تا حدودی به بهبود این وضعیت منجر شود. وی درباره توافق سه جانبه میان ایران، روسیه و ترکیه گفت: هر سه کشور دچار مشکلاتی در ارتباط با دلار و آمریکا هستند و البته باید این نکته را ذکر کرد که ما با خیلی از کشورهای دیگر در گذشته توافقات دوجانبه داشته ایم تا دلار را در مبادلات کنار گذاشته و از ارزهای یکدیگر استفاده کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top