به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برای بسیاری از دانشجویان و عموم مشتاقان شرکت در راهپیمایی عظیم و باشکوه اربعین سید و سالار شهیدان، سوالات فراوانی پیرامون نحوهی صدور مجوز خروج از کشور، دریافت روادید یا همان ویزا و موارد بسیار دیگری وجود دارد که شاید اطلاع کامل دربارهی آنها، در تصمیمگیری نهاییشان برای سفر تاثیرگذار باشد.
یکی از مهمترین موارد در مسئلهی خروج از کشور، روادید یا ویزاست. مسئلهای که اتفاقا محل سوال بسیاری از دانشجویان خواهد بود. سامانهی "سماح" مهمترین بخش در مرحلهی گرفتن روادید است که باید اطلاعات کافی از آن داشته باشید و نحوهی کار با آن و ثبتنام و ارائه مدارک را بدانید تا در روزهای پایانی و در حالی که فرصت کمی باقی مانده، دچار مشکل نشوید.
پیش از هر چیزی باید بدانیم که سامانهی سماح چیست
سامانه سماح که مخفف عبارت «ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه» است توسط سازمان حج و زیارت با هدف دریافت روادید عراق جهت زائران مراسم اربعین شیعیان در شهر کربلا راه اندازی شدهاست.
چرا سامانه سماح راه اندازی شد؟
ثبت نام در این سامانه موجب میشود تعداد زائران مرد و زن و استانهای آنها برای ساماندهی زائران مشخص شود. برای ثبت نام در این سامان داشتن گذرنامه الزامی است و افرادی که دارای گذرنامه معتبر هستند بعد از ثبتنام، کد رهگیری میگیرند.
همچنین تنها کسانی میتوانند به اربعین بروند که در سامانه سماح ثبتنام کنند و عدم ثبتنام در این سامانه بهمنزله عدم آمادگی برای رفتن به پیادهروی اربعین است.
اما به دلیل اینکه زائران ایرانی معمولاً برای ثبت نام در این سایت با مشکل مواجه میشوند، آموزش تصویری ثبتنام در این سامانه یکی از ملزومات مهم برای آنهاست که در ادامه مشاهده میکنید:
سامانه سماح به دلیل محدودیتهای موجود برای صدور روادید توصیه میکنند که افراد به صورت گروهی ثبت درخواست دهند. همچنین، اولین فردی هم که نامش در گروه ثبت روادید ثبت شود، به عنوان سرگروه شناخته خواهد شد. برای شروع ثبت نام در سامانه سماح بهتر است که کارت ملی، شناسنامه و گذرنامه خود و هم گروهیهایتان را در کنارتان داشته باشید.
برای شروع این فرآیند باید وارد سامانه samah.haj.ir شوید. با ورود به این سامانه صفحهای نمایش داده میشود که متشکل از سه بخش است. در ابتدای صفحه نکات ضروری ذکر شده است و در زیر آن شاهد دو بخش ثبتنام و پیگیری وضعیت و ویرایش هستیم. اگر برای اولین بار است که وارد این سامانه میشوید و تاکنون ثبت نام نکردهاید، باید از طریق بخش ثبت نام اقدام کنید. اما اگر پیش از این بخشی از اطلاعات را وارد کردهاید و اکنون قصد ویرایش آن را دارید، باید از طریق بخش پیگیری وضعیت و ویرایش وارد عمل شوید.
برای ثبت نام، در بخش ثبتنام هر دو تیک موجود را فعال کنید و عبارت امنیتی را در کادر مربوطه وارد نمایید. برای ورود به سامانه و ثبت اطلاعات، دکمه شروع ثبت نام را کلیک کنید. زائران محترم باید توجه داشته باشند که ثبت و تکمیل اطلاعاتشان در پنج مرحله صورت میگیرد که در این مقاله تمام مراحل را توضیح خواهیم داد.
در ابتدای صفحهای که بعد از کلیک روی گزینه شروع ثبت نام باز میشود، مواردی ذکر شده است که بهتر است قبل از وارد کردن اطلاعات به آنها توجه کنید. بعد از مطالعه به قسمت پایینتر از آن بیایید و کد ملی و تاریخ تولدتان را وارد کنید (صاحب این کد ملی با نام سرگروه شناخته خواهد شد). در خصوص ثبت تاریخ تولد نیز باید سال تولد به صورت چهار رقمی و ماه و روز به صورت دو رقمی نوشته شود (مثل: ۰۲/۱۱/۱۳۶۵).
حال روی دکمه نمایش اطلاعات کلیک کنید. با کلیک روی این دکمه، مشخصات کد ملی و تاریخ تولد فرد از ثبت احوال استعلام میشود و اطلاعات فرد به صورت خودکار ثبت میشود.
در زیر این بخش قسمت سایر اطلاعات قرار دارد که در آن باید اطلاعات دیگری را در خصوص سرگروه وارد کنید که شامل کشور محل تولد، محل صدور شناسنامه و موارد این چنینی است. در زیر این بخش اطلاعات دیگری را باید وارد کنید که مربوط به سرگروه است. پس اگر فرد نخستی که در سامانه ثبت میکنید، سرگروه خواهد بود این بخش را تکمیل کنید. در غیر این صورت تیک مربوطه را غیرفعال نمایید. در بخش اطلاعات گذرنامه نیز باید شماره گذرنامهتان را وارد کنید. البته در صورت عدم اطلاع از شماره گذرنامه، راهکارهایی نیز برای استعلام اطلاعات وجود دارد که از طریق تاریخ ثبت گذرنامه و موارد این چنینی باید وارد عمل شوید. حال بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکل، اطلاعات وارد شده تا اینجای کار را مجددا بررسی کنید و سپس دکمه ثبت و اضافه به لیست را کلیک نمایید.
با ثبت اطلاعات شخص نخست، میتوانید افراد دیگر را نیز به همین صورت در گروهتان اضافه کنید که نام آنها در بخش اعضای گروه قرار خواهد گرفت. در انتهای صفحه نخست نیز بخشی با عنوان اطلاعات تکمیلی وجود دارد که در این قسمت باید نام شهری که در آن مدارک را تحویل دفاتر خدمات زیارتی خواهید داد را انتخاب کنید. با انتخاب نام شهر، لیستی از دفاتر زیارتی موجود در بخش زیر آن نمایش داده میشود که میتوانید بر اساس شرایطتان یکی را انتخاب کنید.
بعد از وارد کردن اطلاعات تمام افراد موجود در گروه و انتخاب دفتر زیارتی، به صفحه ثبت خدمات بروید. در بخش اطلاعات اعزام میتوانید مرز خروج و تاریخ اعزام و بازگشتتان را مشخص کنید. تسهیلات و خدمات ارائه شده در طول این سفر نیز در بخش زیرین این قسمت قرار دارد. با تکمیل صفحه اطلاعات اعزام، روی دکمه ثبت و ادامه کلیک کنید.
در صفحه تایید اطلاعات، تمام اطلاعات وارد شده نمایش داده میشود که در صورت صحیح بودن باید روی دکمه تایید اطلاعات در زیر صفحه کلیک کنید و در غیر این صورت دکمه بازگشت را برای ویرایش انتخاب کنید.
بعد از تائید اطلاعات، در صفحه پرداخت هزینه، کد پیگیری نمایش داده میشود که بهتر است آن را یادداشت کنید، زیرا در ویرایشهای آتی به آنها نیاز خواهید داشت. طبق اعلام مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت و بنابر مصوبه ستاد مرکزی اربعین حسینی، هزینه تمام شده برای کسانی که برای حضور در راهپیمایی اربعین سال ۱۳۹۷ در سامانه سماح ثبت نام می کنند، به صورت ریالی دریافت میشود و این هزینه ۳۷۷ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده است. البته کسانی که ثبتنام مقدماتی را خودشان انجام دهند هزینه ای معادل ۳۷۶ هزار و ۷۰۰ تومان میپردازند.
متقاضیان باید توجه داشته باشند که تا اینجای کار توانستهاند کد پیگیری را دریافت کنند و در صورت تمایل میتوانند پرداخت را در زمان دیگری انجام دهند. اما اگر قصد پرداخت را دارید، باید در زیر صفحه یکی از درگاههای بانکی را انتخاب کنید و پرداخت هزینه را از طریق آن انجام دهید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که میتوانید پرداختتان را از تمام درگاههای بانکی، حتی از درگاه بانکی به غیر از بانک خودتان نیز انجام دهید، زیرا تمام درگاههای موجود متصل به شبکه شتاب هستند.
با انتخاب درگاه و کلیک روی دکمه پرداخت، به صفحه بانک منتقل خواهید شد که باید رمز دوم کارت بانکیتان نیز فعال باشد. در صفحه بانک اطلاعات موجود را با رعایت نکات امنیتی وارد کنید و دکمه پرداخت را کلیک نمایید. در صفحه بعدی روی تکمیل خرید کلیک کنید تا به سامانه سماح انتقال یابید. در این صفحه کار به اتمام میرسد و میتوانید پرینتی از تمام اطلاعات دریافت نمایید.
اما اگر قصد ویرایش و پیگیری وضعیت روادید را دارید، در صفحه نخست سامانه سماح به سراغ بخش پیگیری وضعیت و ویرایش بروید و اطلاعات لازم را وارد کنید. از طریق این بخش میتوانید اطلاعات افراد را ویرایش کنید یا افراد جدیدی را نیز به گروهتان اضافه نمایید. با ورود به این بخش اطلاعات تمام اعضا را مشاهده میکنید که برای ویرایش آنها لازم است کد رهگیری را وارد نمایید. از طریق دکمه مشاهده صورتحساب و پرداخت نیز میتوانید پرداخت هزینهها را انجام دهید.
اگر کد پیگیری را فراموش کردهاید، در زیر صفحه پیگیری وضعیت و ویرایش، روی دکمه دریافت کد پیگیری کلیک کنید تا کد به شماره موبایل سرگروه ارسال شود.
گفتنی است طبق اعلام مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت دو هزار و پانصد دفتر زیارتی تحت پوشش سازمان حج و زیارت در سراسر کشور آماده خدمات رسانی به متقاضیان تشرف در ایام اربعین هستند و متقاضیان میتوانند با مراجعه به این دفاتر، اقدام به نام نویسی مقدماتی و تحویل مدارک کنند. البته زائرانی که دسترسی به اینترنت و رایانه شخصی دارند میتوانند شخصا ثبتنام مقدماتی را انجام داده و سپس بعد از انتخاب یک دفتر زیارتی به نام نویسی قطعی و تحویل مدارک اقدام کنند. سامانه سماح از چهارشنبه چهارم مهر ماه ۱۳۹۷ آغاز به کار کرده است.