تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/07/23 - 07:38
کد خبر: 286331

تغذیه مناسب را بگیرید تا سرطان نگیرید

تهمتن گفت: افراد بالای ۴۰ سال، اگر ناراحتی‌های معده طولانی مدتی دارند بجای درمان‌های سنتی می‌بایست پیش از پیشرفت بیماری، برای بررسی وضعیت معده خود به متخصص مراجعه کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، مهدی تهمتن با اشاره اینکه سرطان معده یکی از شایع ترین سرطان های خطرناک در دنیا است که از سال 2000 تاکنون بیش از 18 میلیون نفر در جهان بر اثر پیشرفت این بیماری جان باختند، اظهار داشت: این درحالی است که باتوجه به تغییر رژیم غذایی و کم تحرکی افراد بیشتر موسسات و مراکز تحقیقاتی معتبر بین المللی هشدار افزایش مرگ و میرهای ناشی از این سرطان را پیوسته به مردم اعلام می کنند.

وی تصریح کرد: اگرچه برای سرطان معده تاکنون علت مشخصی عنوان نشده ولی تحقیقات نشان می‌دهد که 10 درصد علل این عارضه ارثی و 90 درصد محیطی و غذایی است که البته بیشتر آن به فرهنگ غذایی و رژیم های نامناسب تغذیه ارتباط پیدا می کند که جامعه باید با این علائم بیشتر آشنا شوند.

این پزشک جراح ادامه داد: مصرف غذاهای دودی، خشک و نمک سود شده، غذاهای ذغالی و باربیکیو، غذاهای نیتراته(ترشیهای حاوی اسید بخصوص در ظروف پلاستیکی که جلوی نور آفتاب را می‌گیرد و ممکن است کپک زده باشد استعمال دخانیات، سابقه خانوادگی سرطان معده و عفونت معده با باکتری "اچ پیلوری"، مصرف کم میوه و سبزیجات، کمبود پروتئین و ویتامین و استفاده زیاد از غذاهای کنسروی از جمله عوامل زمینه ساز سرطان معده بشمار می رود.

تهمتن با بیان اینکه به تازگی ارتباط بین گروه خونی با سرطان معده کشف شده است، افزود: براساس تحقیقات به عمل آمده مشخص شده افرادی که دارای گروهی خونی A هستند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند و افرادی که گروه خونی O دارند درصد کمتری را از آمار این سرطان به خود اختصاص داده اند با این وجود افراد گروه A می بایست نسبت به ناراحتی های معده هوشیارتر باشند.

این جراح دستگاه گوارش با اشاره به اینکه سرطان معده ناشی از رشد خارج از کنترل سلول‌های بدخیم در معده است، افزود: این بیماری به آرامی و طی سالیان متمادی رشد می‌کند، و در مراحل ابتدایی علائم چندانی ندارد و به سختی قابل تشخیص است به همین دلیل همواره به افراد سفارش می‌شود تا به صورت دوره ای و یا با مشاهده علائم هرچند کوچک به پزشک مراجعه کنند.

وی در خصوص علائم سرطان معده گفت: کاهش اشتها و کاهش وزن، درد معده، سوءهاضمه مانند آروغ زدن و تهوع، احساس پری معده پس از خوردن کم غذا، تهوع و استفراغ، سوزش سردل و علائم شبیه به زخم معده، ورم معده، مدفوع سیاه، کم خونی و توده قابل لمس در بالای شکم از جمله علائم سرطان معده است، ضمن اینکه ممکن است فرد مبتلا همه این علائم را به طور همزمان نداشته باشد.

تهمتن خاطرنشان کرد: همه افراد احتمال سرطان معده را دارند ولی آقایان بیشتر از خانم ها در معرض این عارضه هستند و افراد بالای 40 سال، اگر ناراحتی‌های معده طولانی مدتی دارند بجای درمان‌های سنتی نظیر نبات داغ و عرق نعنا می‌بایست پیش از پیشرفت بیماری، برای بررسی وضعیت معده خود به متخصص مراجعه کنند؛ همچنین افراد که مبتلا به عفونت هلیکوباکتر هستند و یا قبلا جراحی معده داشته اند بیشتر از سایرین در معرض سرطان معده هستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top