تاریخ انتشار: شنبه 1397/07/28 - 22:12
کد خبر: 287152

منشور حقوق فرهنگیان تدوین می‌شود

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی ضمن اظهار خشنودی از تدوین منشور حقوق والدین، گفت: امیدواریم منشور حقوق فرهنگیان تدوین شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، آیین بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان در دبیرستان دخترانه ایوب حسینی واقع در منطقه ۵ تهران برگزار شد.

شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی در این مراسم اظهار کرد: بازدید سر زده‌ای که وزیر آموزش و پرورش از مدارس دارند، قابل تقدیر است و امیدواریم به صورت روتین انجام شود.

وی با اشاره به شعار هفته انجمن اولیا و مربیان که «خانواده دانا و دانش‌آموز تواناست»، گفت: اگر آموزش را به معنای انتقال علوم بگیریم و پرورش را به معنای اجتماعی شدن در نظر بگیریم در بخش پرورش متأسفانه به نظر می‌رسد کمتر این اتفاق می‌افتد.

مولاوردی ادامه داد: البته حرکت‌های جدی و خوبی شروع شده است اما در وضعیت موجود به دلیل شیوه و سبک آموزش و پرورش که تمرکز بر محفوظات و ذهن دانش‌آموز مانند درس خواندن‌های فردی و تست زدن است، حاصل آن رقابت‌های صرف است که با اهداف بُعد پرورشی نظام آموزشی منافات دارد.

وی افزود: باید تلاشمان را بر این بگذاریم تا ظرفیت‌های فراوان دانش‌آموزان‌مان که اکثراً هم خدادادی است را بشناسیم؛ به عنوان مثال ظرفیت‌های شناختی، تصمیم گیری و انتقاد از جمله آنهاست که باید تقویت شود و باید به دانش‌آموز حق انتخاب دهیم که در تعامل با جمع انتخاب صورت می‌گیرد.

دستیار ویژه رئیس در امور شهروندی با بیان اینکه پرورش احساسات و عواطف دانش‌‌آموزان در آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: تقویت این ظرفیت باید در خانه صورت گیرد؛ بذر صلح و دموکراسی در خانواده کاشته شود و در مدرسه و دانشگاه برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: مجموعه این مباحث، فرایندی مشارکتی است که امکان ندارد بدون همکاری خانواده و مدرسه این فرایند صورت گیرد.

مولاوردی با اشاره به اهمیت تربیت شهروندی، اظهار کرد: دانش‌آموز با کمک خانواده باید با حقوق خود و دیگران آشنا باشد و سعی کند فرد موثر برای جامعه باشد نه سربار جامعه باشد.

وی با اشاره به مطالعات جهانی درباره حقوق شهروندی افزود: باید بررسی‌های جهانی درباره حقوق شهروندی را بومی کرده و اجرا کنیم؛ چرا که  آموزش‌های شهروندی جای خود را در آموزش‌های دنیا باز کرده است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی تصریح کرد: در حقوق شهروندی به دنبال پرورش انسان‌هایی هستیم که در جامعه به محیط زیست احترام می ‌گذارند، از رفتارهای خشن می‌پرهیزند و منتقد و منصف هستند البته این فقط وظیفه آموزش و پرورش نیست اما نقش نظام آموزشی نباید نادیده گرفته شود.

وی به ۳ رویکرد درباره آموزش حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: یک مدل برنامه درسی توزیعی است  که آموزش شهروندی در برنامه آموزشی توزیع می‌شود؛ روش دوم، تلفیقی که آموزش حقوق شهروندی در محتوای درسی تلفیق شده است و روش سوم، مستقل است که دروس حقوق شهروندی مستقل ارائه می‌شود؛ متداول‌ترین رویکرد، تلفیقی و برخی ترکیبی از ۳ رویکرد است.

مولاوردی به ظرفیت انجمن اولیا و مربیان اشاره کرد و افزود: یک بحث مهم در چارچوب آموزش شهروندی، آموزش معلمان و مدیران است که باید تخصص لازم را داشته باشد‌.

وی تصریح کرد: خوشحالم منشور حقوق والدین تدوین می شود و امیدوارم منشور حقوق فرهنگیان نیز تدوین شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top