تاریخ انتشار: شنبه 1397/08/12 - 11:49
کد خبر: 288907

تابلو سازی در ایران صنعتی شد

این سؤال را از تابلو سازی بهزاد پرسیدیم و جوابی که شنیدیم جالب بود: "ما برای مشکل‌پسندها حروف برجسته‌هایی در نظر گرفته‌ایم که نمونه این حروف را کمتر در بین تابلوها می‌توان دید!"

خبرنامه دانشجویان ایران: تبلیغات قلب تپنده کسب‌وکار است. این قلب تپنده در سال 1340 شمسی در ایران، تپش را آغاز نمود.

تاریخچه تابلو سازی در ایران:
تابلو سازی در این سال به‌صورت نوشتن بر روی کاغذ، سنگ، شیشه‌های فروشگاه، تخته‌های میوه و هر چه قاب خطاطی بود، انجام می‌شد.

تابلو سازی در ایران صنعتی شد

اکثر جمعیت تابلونویسان را خوشنویسان تشکیل می‌دادند. به همین دلیل تابلو سازی وجود نداشت بلکه تابلو نویسی خوانده می‌شد.

پس‌ازآن زمانی که لیتوگرافی به ایران قدم گذاشت، تابلو نویسی جای خود را به تابلوسازی داد و به‌این‌ترتیب، نجاران، آهنگران و لیتوگرافان نیز شروع به کار در این زمینه نمودند. قابی چوبی و گاهی فلزی ساخته می‌شد و تبلیغ مانند عکس در داخل این قاب قرار می‌گرفت. این تابلو یا به‌عنوان تابلو مغازه استفاده می‌شد و یا به پایه‌ای وصل شده و جلوی درب مغازه قرار می‌گرفت. البته در این زمان تابلوهایی هم در جاده‌ها و راه‌ها نصب می‌شد ولی از جنس تخته بود.

تابلو سازی در ایران صنعتی شد

به‌تدریج تابلوسازی پیشرفت نمود و تابلوهای نئون به بازار آمد. طرفداران نئون بسیار زیاد شدند و تقریباً تمام افرادی که وسع مالیشان اجازه می‌داد، تابلوهای دست‌نویس را به نئون تبدیل نمودند. جالب است بدانید که نئون‌ها هنوز هم جزو سفارشات تابلوسازان هست.

تابلوسازان نوین در ایران:
پس از تابلو نئون، تابلو سازی حروف برجسته به ایران آمد. این تابلوسازی به‌سرعت پیشرفت نمود. شهر شیراز ازجمله شهرهایی بود که تابلوسازی در آن پیشرفت چشمگیری داشت.

تابلو سازی شیراز جزو حرفه‌هایی شد که علاقه‌مندان زیادی پیدا کرد. دراین‌بین یکی از قدیمی‌ترین و مشهور‌ترین تابلوساز این شهر، به نام تابلو سازی بهزاد، با بیش از چهل دهه فعالیت، در شهرک صنعتی شیراز، کارخانه‌ای تأسیس نمود.

هم‌اکنون این تابلوسازی اولین تابلوساز صنعتی در شیراز است که نه‌تنها در ایران بلکه در کشورهای همسایه نیز نصب و اجرا دارد. اینکه آوازه تابلوسازی ایرانی به آن‌طرف مرزهای ایران تزریق شود، نشان‌دهنده عزم ملی و قدرت ایرانی بودن ماست.

تابلو سازی بهزاد معتقد است: "تابلوسازی آمیخته‌ی هنر و صنعت است. باید هنرمند باشیم تا بتوانیم اوج صنعت تابلوسازی را بر روی ورق، شیشه، چوب و فلز پیاده کنیم."

حرفه یا صنعت؟
معمولاً تابلوساز صنعتی کار را حرفه‌ای انجام می‌دهد ولی تابلوسازی را به‌عنوان حرفه انجام نمی‌دهد. صنعت تابلوسازی در کارخانه تابلو سازی بهزاد با دستگاه‌های پیشرفته و به‌روز انجام می‌شود. این کار در حرفه تابلوسازی، با آمیخته‌ای از دست و دستگاه و یا تنها با دست انجام می‌شود.

صنعتی بودن از تلف شدن وقت، فرسوده‌شدن تابلوسازان زحمتکش جلوگیری نموده و کیفیت و سرعت کار را بالا می‌برد.

تابلو سازی در ایران صنعتی شد

این تابلوساز نمونه اذعان می‌دارد که بسیاری از حروف مربوط به تابلوهای تابلوسازان همکار را به‌وسیله دستگاه‌های پیشرفته‌ی کارخانه می‌سازد. حتی آموزشگاه تابلوسازی نیز تأسیس نموده تا برای جوانانی که مایل به یادگیری صنعت تابلو سازی هستند، آموزش‌های پیشرفته داشته باشد.

تابلو سازی حروف برجسته:
در ایران تابلو سازی حروف برجسته با حروف برجسته چلنیوم آغاز شد. تابلوسازان شروع به تلفیق مدل‌های مختلف تابلو نمودند. باآنکه ابتدایی‌ترین تابلو سازی حروف برجسته، تابلوسازی چلنیوم بود، هنوز هم طرفداران بسیاری دارد.

با ظهور تابلو سازی حروف برجسته چلنیوم، تابلوهای دیگری با حروفِ پلکسی گلاس، لترمکس، کامپوزیت، حروف رینگی، حروف دوال، حروف فلزی، حروف پلاستیک، حروف استیل، حروف سوپر اسلیم، حروف لاکچری و ... به جمع تابلوها اضافه شدند.

هرکدام از انواع این تابلوها زیبایی خاص خود را دارند. سفارش‌دهنده‌ها با هر نوع سلیقه‌ای می‌توانند نوع تابلو سازی مغازه خود را از بین آن‌ها انتخاب کنند.

اما مشکل‌پسندها چه کنند؟
این سؤال را از تابلو سازی بهزاد پرسیدیم و جوابی که شنیدیم جالب بود: "ما برای مشکل‌پسندها حروف برجسته‌هایی در نظر گرفته‌ایم که نمونه این حروف را کمتر در بین تابلوها می‌توان دید!"

تابلو سازی در ایران صنعتی شد

پرطرفدارترین نوع تابلو:
تابلو سازی حروف برجسته‌ای که بسیار پرطرفدار است، تابلو سازی کامپوزیت می‌باشد. این نوع تابلوسازی حروف برجسته، نه‌تنها در تابلو مغازه‌ها کاربرد دارد بلکه برای نماهای ساختمان نیز به کار می‌رود. تابلو بهزاد در این زمینه هم اولین ابتکارات را به خرج داد و با آمیخته‌ای از تابلو سازی کامپوزیت و چوب، تابلویی سبک ولی بادوام به وجود آورد.

کامپوزیت آلیاژی از آلومینیم و اتیلن است. این آلیاژ به‌صورت مخلوطی از دو ورق آلومینیم که مابین آن‌ها اتیلن قرار دارد، می‌باشد که به‌وسیله چسب به هم چسبانده شده‌اند.

تابلوهای فوق، بنا به استفاده آن در داخل یا خارج محوطه، پوشش‌های متفاوت دارند. چنانچه در داخل محوطه استفاده شود، با پوشش خارجی پلی‌استر پوشانده می‌شود تا خش نیفتد. اگر در فضای بیرون قرار بگیرد، پوشش رزینی (PVDF) روی لایه خارجی آن کشیده می‌شود. این پوشش بسیار مقاوم در مقابل تمام عوامل جوی مانند باد، باران، ضربه و ... می‌باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top