تاریخ انتشار: شنبه 1397/08/12 - 18:58
کد خبر: 288951

تضمین ریسک تولید محصولات جدید دانش‌بنیان

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: ستاد محصولات دانش بنیانی که صنایع جرات ورود و حمایت از آن را ندارند، تضمین ریسک کرده و تولید آن را حمایت می کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی قانعی در بازدید از پارک علم و فناوری خلیج فارس با اشاره به حمایت از تولید محصولات دانش بنیان در کشور، گفت: گاهی صنعت می ترسد روی یک محصول دانش بنیان سرمایه گذاری کند. در این موارد، صندوق زیست فناوری ستاد، می تواند کل محصول را بیمه کند و اگر تولید آن محصول ضرر داد، صندوق ضرر و زیانش را متقبل می شود، ولی اگر به سود رسید، تقسیم می شود.

به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری، به این ترتیب، ستاد برای صنعتی که جرات نمی کند تولید یک محصول جدید دانش بنیان را تقبل کند، تضمین ریسک می کند. این تضمین ریسک، کار ستاد است که نه صنعت گله مند باشد که سرمایه اش صرف تولید محصولی شده که ضرر داد و نه شرکت ها نگران هستند که مبادا در پی تولید محصولی باشند که ریسک زیادی دارد.

وی ادامه داد: به این ترتیب ستاد توسعه زیست فناوری، موانعی که بر سر راه صنعتی شدن محصولات دانش بنیان وجود دارد را برطرف می کند، برای این کار، صندوق نوآوری و شکوفایی تأسیس شده که اعتباراتی از صندوق توسعه ملی دریافت می کند.

قانعی با تقدیر از تلاش های صورت گرفته برای افزایش کمی تعداد شرکت های مستقر در پارک، ارتقاء کیفی آنها و اعتلای پارک زیست فناوری خلیج فارس، خاطرنشان کرد: ستاد به دنبال توسعه اقتصاد دانش بنیان در حوزه زیست فناوری دریا است و برای این امر اعتباراتی در نظر گرفته می شود. برای پیشبرد اهداف مدنظر نیز کارگروه زیست فناوری دریا در ستاد تشکیل شده است.

وی افزود: ستاد موظف است هر شش ماه، میزان فروش و نیز صادرات محصولات در حوزه زیست فناوری و سهم شرکت ها از بازار را گزارش دهد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ادامه داد: در حقیقت، یکی از اهدافی که برای ستاد مصوب شده، اشغال سه درصد بازار توسط محصولات زیست فناوری دنیا است.

وی افزود: فرق ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که ستاد توسعه زیست فناوری، فقط توسعه زیست فناوری را با هدف تحقق اقتصاد دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری می کند.

وی ادامه داد: به طور کلی، توسعه موضوعات حوزه زیست فناوری مورد حمایت ستاد حمایت قرار دارد؛ اما صنعتی شدن این موضوعات، بر عهده نهادهایی است که وام ها و تسهیلاتی را برای توسعه صنعت اختصاص می دهند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی اظهار داشت: ستاد می تواند به شرکت هایی که برای احیای یک صنعت مفید باشند، کمک کند.

به گفته وی، برنامه کلی ستاد این است که یک نقشه راه برای توسعه زیست فناوری شکل بدهد. مدلی که در حال حاضر در ستاد به کار می رود، تقسیم کار ملی است که بخشی از آن به دانشگاه ها مربوط است. یعنی ستاد توسعه زیست فناوری فقط در موضوعاتی که مرتبط با دریا است با دانشگاه های مستقر در حوزه خلیج فارس کار می کند و موضوعات دیگر را نمی پذیرد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ادامه داد: به نظر می رسد که ستاد بتواند تعاملی با شرکت های مستقر در قشم به شکل هم افزایی ایجاد کند و در این راستا، هم ستاد کمک کند و هم تا جایی که ممکن است سازمان های مربوطه و وزارت علوم کمک کنند تا اقتصاد دانش بنیان در قشم شکل بگیرد.

وی افزود: باید مدل بر این مبنا در نظر گرفته شود که در ابتدا سهمی از اقتصاد در قشم محقق و سپس سهم زیست فناوری مشخص شود، آن گاه روند پیشبرد کار مورد اجماع طرفین قرار گیرد. با این کار صنعت در قشم احیا و سرمایه ها به این سمت سرریز می شود. همچنین کسب و کار شرکت های فناور، رونق می گیرد. این کار منجر به برنامه ریزی برای پتانسیل های موجود در منطقه نیز می شود.

قانعی با اشاره به توان موجود در منطقه، تصریح کرد: با توجه به توانی که در موسسه تحقیقات شیلات ایران و کارگروه زیست فناوری دریا وجود دارد به نظر می رسد که ظرفیت بزرگی در اقتصاد منطقه ایجاد شود.
 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد
کنکور سراسری ۱۴۰۳ با آرامش برگزار شد
تقلب در کنکور سراسری صفر است
آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می شود
رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top