تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/09/11 - 09:56
کد خبر: 292559

دنده عقب به سبک معاون دانشجویی وزیر بهداشت؛

روز دانشجو؛ سیاسی یا صنفی؟

روز دانشجو؛ سیاسی یا صنفی؟

بد نیست معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، کمی بیشتر درباره اظهارات خود روشنگری کند تا دانشجویان بهتر بدانند منظور جناب فراهانی از سیاسی بودن روز دانشجو چیست؛ آیا دانشجویان حق ندارند در روز دانش مسائل صنفی و آموزشی خود را از دانشگاه و وزارتخانه مطالبه کنند؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ده روز از ماه آذر در سال 1397 گذشت و اکنون وارد هفته‌ای شدیم که با توجه به تقارن با 16 آذر، عملا هفته‌ای سراسر از مراسمات و برنامه‌های دانشجویی است. برنامه‌هایی که می‌توانند هر رنگ و بویی از فضای دانشگاه را به شیوه‌ای متفاوت و خاص نشان دهند. برنامه‌هایی که حتما قرار نیست روز دانشجو را پاس بدارد و یا بزرگداشتی از شهدای بزرگ و بسیار عزیز سال شانزدهم اذر سال 1332 باشد. هرچند این قبیل برنامه‌ها نیز در جای خود قابل احترام و لازم است.

روز دانشجو می‌تواند حاوی برنامه‌هایی با نظریات جدید دانشجویان برای اداره‌ی امور دانشگاه باشد. فراتر از آن حتی دانشجویان می‌توانند از چنین روزی به عنوان یکی از بسترهای موجود برای شنیده شدن یک حرف حساب به گوش بسیاری از مسئولین و مدیران فعلی کشور استفاده کنند. حرف‌هایی نو از جنس دلسوزی برای بهبود شرایطی که عمده‌ی آن را می‌توان ناکارامدی داخلی دانست تا فشارهای بیرونی.

غرض اما گزافه‌گویی درباره‌ی مشکلات داخلی یا خارجی کشور نیست. دانشجویان در روز دانشجو می‌توانند یعنی آزادند که بتوانند حرف دل بزنند. حرفی که حتی نشانه‌های اعتراض از وضعیت ناراضی‌کننده‌ی بسیاری از دانشگاه‌ها در بهبود امور و پیشبرد اهداف آموزش عالی را در خود داشته باشد.

بیشتر بخوانید// رئیس‌‌جمهور ضمن رسیدگی به مشکلات دانشجویان به مطالبات این قشر اهمیت دهد

روز دانشجو؛ سیاسی یا صنفی؟

این روزها کمتر دانشگاهی پیدا می‌شود که دانشجویانش از مشکلات عدیده‌ی صنفی و آموزشی گلایه‌مند نباشند. مشکلاتی که یک سر آن از خوابگاه و سلف دانشگاه آغاز می‌شود تا سایر امکانات رفاهی و حتی مسائل آموزشی و دست‌اندزهای موجود در مباحث مربوط به انتخاب واحد، شهریه، دروس جبرانی اجباری و هزار و یک مسئله‌ی دیگر که در سال‌های اخیر اتفاقا رشد عجیبی کرده است.

در این میان اما اظهارات معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت کمی شاخک‌های دانشجویان را تیزتر کرد. در شرایطی که وزارت بهداشت در سال‌های گذشته عملکرد نچندان مناسبی در حوزه‌ی مسائل صنفی و آموزشی دانشجویان دانشگاه‌خای علوم‌پزشکی سراسر کشور از خود برجای گذاشته و میزان اعتراضات به مسائل صنفی و آموزشی در این دانشگاه‌ها و تجمعات گسترده دانشجویان در صحن دانشگاه‌ها یا مقابل صاختمان وزارتخانه در شهرک غرب تهران نیز گواه صادقی بر این مدعاست اما محمدرضا فراهانی در اظهارات جالبی، خواستار پررنگ‌تر شدن رنگ و بوی سیاسی روز دانشجو شده است.

محمد رضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی، درباره روز دانشجو تاکید کرد: برنامه‌های متفرقه خودتان را به نام ۱۶ آذر و در این ایام برگزار نکنید، این روز سیاسی است و این نوع برگزاری مراسم‌های روز دانشجو در واقع ماهیت اصلی این روز به حاشیه می‌رود. از طرفی برخی دانشگاه‌ها برای برگزاری مراسم‌های این روز برای تشکل‌ها شرط و شروط می‌گذارند و آنها را مجبور می‌کنند یا یک مراسم مشترک برگزار کنند، یا یک سال در میان به نوبت مراسم برگزار کنند و این روش صحیح نیست. برخی اوقات دانشگاه‌ها اقداماتی کرده‌اند که خلاف سیاست‌های وزارتخانه بوده است، مثلا در این روز مراسم جشن و شادی و موسیقی همراه با استندآپ کمدی برگزار کرده‌اند.

اظهارات فراهانی اما در وحله‌ی اول شاید منطقی به نظر برسد و رویکردی کاملا دلسوزانه نسبت به فضای دانشگاه و آرامش حاکم بر این محیط داشته باشد اما در حقیقت با کمی تامل و بررسی، این اظهارات با سیاست‌های 5 سال اخیر این وزارتخانه در حوزه‌ی دانشگاه که منتج به رشد قارچ‌گونه‌ی تشکل‌های یکبارمصرف و همچنین ادعای آزادی برای فعالیت در دانشگاه برای دانشجویان با هر طیف فکری در تعارض است.

شاید موضع امروز فراهانی مورد پسند بسیاری از تشکل‌های انقلابی یا بدنه‌ی جریان راست در دانشگاه‌ها باشد اما چرخش 180 درجه‌ای جناب معاون وزیر در روزهایی که فشارهای اقتصادی حاکم بر جامعه، پدر دانشجویان در دانشگاه را نیز درآورده است کمی عجیب و البته ناشیانه به نظر می‌‍رسد.

بیشتر بخوانید// بسته محتوایی ویژه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت روز دانشجو

روز دانشجو؛ سیاسی یا صنفی؟

باید پذیرفت در شرایطی که وزارت بهداشت با چراغ خاموش در دولت اول روحانیف پا به پای فرجی دانا و تیمش، رشد قارچ‌گونه تشکل‌های یکبار مصرف در دانشگاه‌ها را رقم زد، امروز نمی‌تواند از انتهای محور رادیکال منفی بی نهایت، به صورت ناگهانی دنده عقب گرفته و به یک شبه به مثبت بی نهایت برود یا بالعکس! این در حالی است که وزارت بهداشت و بالاتر از آن دولت، باید هزینه‌ی این رشد قارچ گونه‌ی تشکل‌ها را بپردازند. دانشجو با هر منطق و فکری نمی‌پذیرد یکبار مصرف باشد. شب انتخابات به وجود بیاید و با تمام قوا برای دولت کار کند اما موقع حساب و روزی که منتسب به دانشجو و حریت و آزادی بیان او در دانشگاه است، ساکت بنشیند.

به همین جهت نیز اظهارات هفته‌ی گذشته‌ی فراهانی تا کنون، واکنش‌های تندی از سوی دانشجویان و فعالین دانشجویی به خصوص در حوزه‌ی مسائل صنفی و آموزشی را در پی داشته است.

بد نیست معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، کمی بیشتر درباره اظهارات خود روشنگری کند تا دانشجویان بهتر بدانند منظور جناب فراهانی از سیاسی بودن روز دانشجو چیست؛ آیا دانشجویان حق ندارند در روز دانشجو مسائل صنفی و آموزشی خود را از دانشگاه و وزارتخانه مطالبه کنند؟ آیا دانشجویان حق ندارند بدانند پاسخ این هزینه‌های سرسام‌آوری که به دنبال شیوع مشکلات اقتصادی که حالا پایش به دانشگاه و زندگی بخورنمیر دانشجویی نیز باز شده است را چه کسی می‌دهد؟ باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی خواهد افتاد.

* گزارش از امیرمحمد بهشت‌آئین

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به جای اینکه کارکرد گرایانه حرف بزنیم، تکلیف گرایانه حرف می‌زنیم!
توصیه چند دانشگاه برتر جهان به دانشجویان جدید
بزرگترین «آی.سی.یو» کرمانشاه افتتاح شد
نتایج اولین عمل پیوند چشم دنیا منتشر شد
اعمال شب و روز ۱۷ ربیع‌الاول
کاراته قهرمانی آسیا؛ اباذری دومین فینالیست کاراته ایران
یامگا مقابل استقلال به فوتبال بازگشت!
جزئیات ارائه دروس عمومی به دانشجویان علوم پزشکی از مهر ۱۴۰۳
واکنش عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به اظهاراتی درباره مصوبه کنکور
عراقچی راهی نیویورک شد
مشارکت مردم از طریق شرکت‌های سهامی عام پروژه افزایش می‌یابد
صعود ۳۱ دلاری اونس جهانی در معاملات امروز
اعلام فراخوان جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان در هفته آینده
بودجه سال ۱۴۰۴ در سه بخش به مجلس تقدیم می‌شود
اعلام ترکیب استقلال و نساجی
جایزه جهانی هم مخالفان زاکانی را راضی نکرد
افزایش خشونت در ایالات متحده
ارسال ۴۷ پرونده دارای احکام انضباطی اخراج از دانشگاه دانشجویان به وزارت علوم
معرفی ۶ کتاب تحسین شده ازجانب رهبر انقلاب در ویژه برنامه کتاب یک
هدایای عجیب شهردار و استاندار کرمانشاه به قهرمان المپیک/ شکلات خوری و زمینی که ۱۱ صاحب داشت!
تلاش برای تأمین اعتبار خرید گندم برای سال زراعی آتی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top