تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/10/04 - 19:38
کد خبر: 295751

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه فردوسی تا کی باید محدود باشند؟!

محدودیت برای فعالیت سیاسی دانشجویان در دانشگاه فردوسی مشهد در شرایطی انجام شده است که به نظر می‌رسد مسئولان فردوسی مشهد بیشتر اقبال به برنامه‌های غیرسیاسی دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته با مخالفت شورای معین دانشگاه فردوسی مشهد سخنرانی استاد رائفی پور که قرار بود به مناسبت ایام ۹دی در این دانشگاه انجام شود، لغو شد، انتشار لغو این برنامه با واکنش بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد همراه بود و این تشکل در کانال تلگرامی خود نسبت به لغو سخنرانی رائفی پور واکنش نشان داد.

لغو این مراسم از سوی دانشگاه فردوسی مشهد در شرایطی انجام شد که این دانشگاه در روز‌های اخیر و به علت برگزاری جشن شب یلدا که با حواشی مختلفی هم همراه بود، خبرساز شد؛ محدودیت برای فعالیت سیاسی دانشجویان در دانشگاه فردوسی مشهد در شرایطی انجام شده است که به نظر می‌رسد مسئولین فردوسی مشهد بیشتر اقبال به برنامه‌های غیرسیاسی دارند و نمی‌خواهند برنامه‌های سیاسی در این دانشگاه برگزار شود، برای بررسی موضوعات اخیر دانشگاه فردوسی مشهد با دو تن از فعالین تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه گفتگو کردیم.

مسئولان دانشگاه فردوسی از برنامه‌های جشن، رقص و پایکوبی استقبال می‌کنند/ برنامه های سخنرانان انقلابی در حالی لغو می‌شود که نماینده تفکر لیبرال مخفیانه در دانشگاه سخنرانی می‌کند

ابوالفضل باژن، مسئول بسیج دانشجویی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد، در خصوص لغو سخنرانی رائفی پور در این دانشگاه گفت: با توجه به صحبت‌های انجام شده با مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری کشور موافقت اصولی حضور آقای رائفی پور در دانشگاه‌ها دریافت شد، بر این اساس به مناسبت گرامیداشت ایام 9 دی، در خواست مجوز سخنرانی آقای رائفی پور در دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد ارسال شد؛ اما متاسفانه با وجود تمامی مذاکرات با مسئولین دانشگاه فردوسی، مجوز این برنامه و چند برنامه دیگر ما که قرار بود به مناسبت نهم دی ماه برگزارشود، رد شد.

باژن افزود: متاسفانه در آستانه نهم دی ماه، مجموعه مدیریت فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد هیچ برنامه‌ خاصی برای بزرگداشت این روز مهم ندارد و مسئولین دانشگاه به راحتی برنامه‌های بصیرتی تشکل‌ها را نیز در این زمینه لغو می‌کنند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: این در حالی است که اگر تشکلی مجوز برنامه‌هایی مثل جشن و رقص و پایکوبی ارسال کند، مورد استقبال مسئولین دانشگاه فردوسی قرار می‌گیرد که نمونه آن را در برنامه‌های مجموعه‌های دانشجویی وابسته در شب یلدا دیدیم؛ ولی مجوز برنامه‌های بصیرتی که متناسب با اهداف جنبش دانشجویی می‌باشد با انواع بهانه‌ها رد می‌شود.

وی در توضیح چرایی برگزاری جشن توسط بسیج دانشجویی در دانشگاه فردوسی توضیح داد و گفت: در پاسخ به عده‌ای که در ایام اخیر به ما انتقاد می‌کردند که چرا بسیج دانشجویی، جشن برگزار می‌کند و سراغ برگزاری برنامه‌های محتوایی و جنبشی نمی‌رود، باید به این نکته توجه کنند که دانشگاه مانع برگزاری برنامه‌های محتوایی و بصیرتی می‌باشد و مجوز‌های ما یکی پس از دیگری لغو می‌شود و این روند نیز ادامه دار است.

باژن ادامه داد: طبق آیین نامه بسیج دانشجویی ما برای اجرای برنامه‌ها باید از شورای فرهنگی دانشگاه مجوز بگیریم، اما متاسفانه در دانشگاه فردوسی مشهد بیش از سه ماه است که جلسه شورای فرهنگی دانشگاه برگزار نشده و دانشگاه مجوز‌های ما را به شورای معین می‌فرستد و در شورای معین هم شاهد این هستیم که به دلایل غیر منطقی مجوز بعضی از برنامه‌ها مثل سخنرانی چهره‌های انقلابی استاد رائفی پور و حجت الاسلام رسایی رد می‌شود، اما چهره‌هایی مانند آقای عباس آخوندی که به عنوان نماد تفکر لیبرال شناخته می‌شود، بعد از سه بار استیضاح و در نهایت استعفای وی از وزارت راه و شهرسازی و خسارت‌هایی که برای کشور ایجاد کرد، صادر می‌شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: آقای آخوندی نه از نظر علمی و نه از نظر اجرایی هیچ نقطه مثبتی در کارنامه سراسر سیاه خود ندارد، اما متاسفانه مخفیانه در دانشگاه حضور پیدا می‌کند و سخنرانی می‌کند که البته با واکنش منفی دانشجویان همراه بود.

وضعیت فرهنگی اسفبار دانشگاه فردوسی باعث نگرانی تمام تشکل‌ها شده است/ مسئولان دانشکده‌ها برای برگزاری برنامه‌های تشکل‌ها کارشکنی می‌کنند

مهدی بزم آرا، دبیر جامعه اسلامی دانشکده علوم اداری دانشگاه فردوسی مشهد هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد، در خصوص وضعیت تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه فردوسی مشهد توضیح داد و گفت: یکی از مشکلات اصلی پیش روی تشکل‌های فرهنگی سیاسی دانشگاه فردوسی فقدان درک فرهنگی و اساسا نداشتن نگاه فرهنگی مسئولین دانشکده‌ای می‌باشد و این معضل تاجایی پیش می‌رود که گاهی این مسئولین در جهت کارشکنی‌های خود در مقابل فعالیت‌های فرهنگی مقابل خواست ریاست محترم دانشگاه نیز مقاومت می‌کنند.

بزم آرا افزود: در ایام اخیر ما جهت اخذ مجوز و حتی برگزاری برنامه‌های خود دچار سنگ اندازی‌ها و مشکلات بسیاری از سوی مسئولین دانشکده‌ای بودیم که نمونه‌ بارز آن برنامه‌ ۱۷ آذر دانشکده علوم اداری با حضور دکتر داریوش سجادی بود که ریاست دانشکده حتی از باز کردن در ورودی آمفی تئاتر دانشکده نیز مضایقه کرد و اجازه این کار را نداد که این خود باعث ریزش بسیاری از مخاطبین شد.

دبیر جامعه اسلامی دانشکده علوم اداری دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: همچنین این موضوع در دیگر دانشکده‌ها هم ادامه دارد، مسئولین دانشکده کشاورزی با کارشکنی جهت استفاده از آمفی تئاتر این دانشکده همیشه سنگ اندازی می‌کنند و تشکل‌ها برای برگزاری برنامه در آمفی تئاتر این دانشکده همیشه باید مراحل پیچیده تری را طی کنند.

وی اضافه کرد: دردآورتر از همه، برخورد‌های معاونت پژوهشی دانشکده علوم تربیتی با فعالیت‌های فرهنگی سیاسی است، تا آنجا که این مسئول مناظره دانشجویی که از ابتدای درخواست مجوز مکان برگزاری آن در دانشکده مشخص بوده است و امور عمومی و ریاست محترم دانشکده آن مجوز آن برنامه را تایید کرده اند، توسط این مسئول جابجا شده است و مسئولین برگزار کننده برنامه و مخاطبین را دچار زحمت بسیاری نموده است.

بزم آرا اظهار کرد: ازسوی دیگر همین مسئولین محترم در اموری که به اصطلاح برای دانشکده درآمدزا می‌باشد، بدون درنظر گرفتن هیچ ملاحظه‌ای دست به اقدامی می‌زنند که نمونه بارز آن را در دانشکده ادبیات دیدیم که طی روز‌های اخیر سعی در منتقل کردن نمازخانه دانشکده به زیر زمین دانشکده و اجاره دادن مکان نماز خانه جهت اموری غیر متناسب با محیط دانشگاه را داشته اند که البته با مقاومت فعالین تشکل‌های دانشجویی روبرو شده اند و معلوم نیست که چه زمانی را برای انجام این تصمیم خود در نظر گرفته‌اند.

دبیر جامعه اسلامی دانشکده علوم اداری دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: این شرایط در حالی است که گاهی شاهد برگزاری برنامه‌هایی نظیر جشن‌هایی که به اسم شب یلدا در برخی دانشکده‌ها از جمله همین دانشکده ادبیات برگزار شد، هستیم که طی اجرای این برنامه‌ها بعضا بسیاری از شئونات نیز زیر پا گذاشته شد.

وی در پایان گفت: وضعیت فرهنگی اسفبار دانشگاه فردوسی موضوعی نیست که فقط نگرانی یک تشکل یا یک سلیقه خاص را سبب شده باشد، بلکه این موضوع دغدغه همه تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه است.

حال باید دید مدیریت فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به برنامه‌های تشکل های دانشجویی در آینده چه نگاهی خواهد داشت و عملا محدودیت برای برگزاری مراسمات سیاسی در این دانشگاه تا چه زمانی ادامه دارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top