تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/10/05 - 11:42
کد خبر: 295847

«خبرنامه دانشجویان ایران» به بررسی بزرگترین سوانح دانشجویی پرداخت؛

۹ سانحه‌ی تلخ دانشجویی در دو دهه اخیر

۹ سانحه‌ی تلخ دانشجویی در دو دهه اخیر

یکی از حوادث تلخ دیگر که در اواخر سال رخ داد، سقوط اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ 26 اسفند 1376 بود که در پی آن هفت نفر از دانشجویان که در مسیر بازگشت از بیست ودومین دوره مسابقات ریاضی که در دانشگاه چمران برگزار شده بود، کشته شدند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حادثه ی دیروز دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات شاید اولین سانحه رانندگی برای دانشجویان نباشد اما یقینا یکی از بزگترین حوادث دانشجویی است. این موضوع باعث شد «خبرنامه دانشجویان ایران» با نگاهی به گذشته به مرور اتفاقات و سوانح دانشجویی بپردازد.

حادثه ی دیروز از آنجا اهمیت بیشتری پیدا می کند که تعداد کشته ها و مصدومان آن پس از حادثه ی تلخ تصادف دانشجویان با تانکر در رتبه دوم قرار می گیرد و از ایین جهت می توان تلخی و بزرگی حادثه را کمی درک کرد. باید توجه داشت که حوادث دیگر در خارج از دانشگاه رخ داده و می توان گفت حادثه ی دانشگاه آزاد بزرگترین سانحه برای دانشجویان و در درون دانشگاه بوده است. هر چند ممکن است  اتفاقات دیگر را به پای جاده و تصادفات جاده ای گذاشت، اما این اتفاق در محل دانشگاه رخداده است و همین اتفاق تلخی ماجرا را دو چندین برابر کرده است.

در این متن به وقایع و حوادث نگاهی می اندازیم:

واژگونی مینی بوس دانشگاه دامغان
31 فروردین ماه امسال خبری مبنی بر واژگونی مینی بوس حامل دانشجویان منتشر شد که در این حادثه 2 تن از دانشجویان فوت و 14 نفر مصدوم شدند. این دانشجویان که برای سر فصل درسی زمین شناسی ایران به بازدید صحرایی رفته بودند از دانشجویان رشته ی زمین شناسی دانشگاه دامغان بودند.

عبدالعلی بصیری، رییس دانشگاه دامغان در این مورد گفت بود: «دانشجویان رشته زمین شناسی دانشگاه دامغان برای اردوی علمی به سمت مسیر دامغان بهشهر در حرکت بودند که سانحه رانندگی رخ داد. این اردوی دانشجویی از روز گذشته آغاز شده بود و 42 دانشجو به همراه دو استاد با سه مینی بوس طرف قرارداد با دانشگاه که مجوزهای لازم را نیز داشته اند در مسیر حرکت به سمت بهشهر دچار این سانحه شدند.»

سانحه سرویس دانشگاه آزاد واحد نجف آباد
روز یکشنبه 15 آذرماه 94 سرویس دانشجویان دانشگاه آزاد واحد نجف آباد در مسیر اصفهان به سمت نجف آباد دچار حادثه شد. این اتوبوس که حامل 39‌ نفر از دانشجویان بود بر اثر واژگونی 36‌ نفر از سرنشینان دچار مصدومیت شدند که متأسفانه سه نفر نیز جان خود را از دست دادند.. فرمانده پلیس راه کشور علت این حادثه را تخطی از سرعت دانسته و اعلام کرده بود که اتوبوس بنز فرسوده بوده است، هر چند شرایط جوی نامساعد و لغزندگی جاده به عنوان دلایل تصادف نام برده شد.

حادثه برای دانشجویان شوشتر
25 آذر 92 افزود حوالی ساعت 7:50 دقیقه یک دستگاه مینی بوس که از دزفول به شوشتر در حال حرکت بود با یک دستگاه تریلی که در مسیر مقابل در حال تردد بود در یک کیلومتر به صالح شهر دزفول برخورد کرد. در این حادثه 9 تن کشته و 13 تن زخمی شدند که اکثر حادثه دیدگان دانشجوی دانشگاه شوشتر بوده‌اند. رییس اداره تصادفات پلیس‌راه کشور علت این حادثه را انحراف به چپ راننده مینی بوس عنوان کرد. هر چند این حادثه در اتوبوس های دانشگاهی رخ نداده است اما بیشتر مسافران از دانشجویان بودند.

سانحه برای کاروان راهیان نور مشهد
اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه تبریز که در قالب کاروان راهیان نور برای زیارت به مشهد مقدس عازم بودند در بامداد 2 آذر90 دچار حادثه شدند. در این حادثه 31 نفر از دانشجویان مجروح شدند که به گفته ی سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر 6 نفر از حادثه دیدگان این تصادف دچار قطع عضو شدند. این حادثه از لحاظ آمار کشته شدگان و مصدومان کمترین آمار را به خود اختصاص داده است.

فوت 9 دانشجوی دانشگاه پبام نور
23 بهمن ماه 1389 یک مینی بوس حامل برخی از دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد اراک که به منظور شرکت در گردهمایی به استان قم سفر می کردند، در جاده اراک به قم با یک دستگاه کامیون برخورد کرد که در این حادثه 9 دانشجوی این دانشگاه جان خود را از دست می دهند.تمامی این دانشجویان در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور تحصیل میکردند.

تصادف مرگبار دو اتوبوس
در حادثه رانندگی 27 مهرماه 88 بین دو دستگاه اتوبوس در مسیر اصفهان به شیراز در نقطه چشمه بیدی رخ داد تعدادی از دانشجویان جان خود را از دست دادند. در این سانحه یک دستگاه اتوبوس پس از خروج از مسیر خود و ورود به مسیر مخالف با اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات فارس تصادف کرد که در پی آن سه دانشجو، راننده اتوبوس دانشگاه و سه نفر دیگر از هموطنان جان خود را از دست دادند و 37 نفر نیز مصدوم شده و به بیمارستان انتقال پیدا کردند. دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات استان فارس در فاصله 70 کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد که هر روز چند دستگاه اتوبوس وابسته به بخش خصوصی کار جابجائی دانشجویان به شیراز و برعکس را انجام می دهند.

مرگ 24 دانشجو در تصادف با تانکر سوخت
در اواخر سال 86 یعنی 27 اسفند ماه 86 واقعه ی تلخی کام مردم و جامعه ی دانشگاهی را تلخ کرد در این حادثه یک دستگاه اتوبوس حامل دانشجویان موسسه غیرانتفاعی خیام مشهد در محور اندیمشک – خرم آباد، با تانکر سوخت برخورد کرد که در این سانحه 24 دانشجو در آتش سوختند. این اتوبوس که حامل کاروان راهیان‌نور دانشگاه خیام مشهد بود 28 نفر سرنشین داشت که تنها چهار نفر از آنها توانستند نجات پیدا کنند و متاسفانه به دلیل گستردگی آتش‌سوزی، ماموران موفق به نجات مسافران نشدند.

تلخی آخر سال 76
یکی از حوادث تلخ دیگر که در اواخر سال رخ داد، سقوط اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ 26 اسفند 1376 بود که در پی آن هفت نفر از دانشجویان که در مسیر بازگشت از بیست ودومین دوره مسابقات ریاضی که در دانشگاه چمران برگزار شده بود، کشته شدند. در این حادثه دو نفر از اعضای هیئت علمی و دو راننده اتوبوس نیز کشته شدند. مریم میرزاخانی، که توانست اولین ایرانی برنده جایزه مدال فیدلز باشد، از بازماندگان این سانحه دلخراش بود.

بزرگترین سانحه در دانشگاه
ظهر دیروز حوالی ساعت 12:30 دقیقه یک دستگاه اتوبوس در محوطه ی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران دچار سانحه شد که در پی آن 10 نفر از دانشجویان جان خود را از دست دادند و 26 نفر از آنان مجروح شدند. این حادثه در درون دانشگاه را می توان بزرگترین سانحه بیست سال اخیر در دانشگاه دانست، چرا که تمامی تصادفات در بیرون از دانشگاه رخ داده و همین موضوع حساسیت ماجرا را افزایش داده است. هر چند از دلایل مختلفی پیرامون علت این اتفاق صحبت می شود و تا اعلام نتیجه ی قطعی نمی توان به قطعیت از دلیل آن صحبت کرد اما جایگزینی بد محل دانشگاه، فاصله دانشکده ها تا درب ورودی، عدم اجازه ورود وسایل نقلیه شخصی را نیز در این حادثه بی تأثیر نبوده است. در نهایت باید امیدوار بود این حادثه آخرین حادثه برای جامعه ی دانشجویی کشور بوده باشد.

* گزارش از امین خلیق

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top