تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/10/10 - 07:23
کد خبر: 296405

نگاهی به فیلم‌‌های منتخب بخش نگاه نو در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر؛

جشنواره دست چندم؟!

طبق شنیده‌ها ۳۵ فیلم سینمایی در این بخش، دارای شرایط بررسی برای حضور در جشنواره فیلم فجر بودند که با اعلام اسامی بخش رقابتی، ۲۵ فیلم با انتخاب نشدن از این رقابت جاماندند. گفتنی است، ‌امسال فیلم دیگری به بخش نگاه نو اضافه نخواهد شد و از این تعداد 3 فیلم در بخش سودای سیمرغ حضور خواهند داشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از وطن امروز، 2سال از حذف بخش نگاه نو یا همان بخش ویژه فیلم اولی‌ها می‌گذرد که در همین سال‌ها عمده فیلم‌‌های تحسین‌شده به کارگردان‌‌‌هایی اختصاص پیدا می‌کرد که تجربه‌‌های اول‌شان در فیلمسازی را می‌گذراندند. اعتراض‌ها و خلأ بخش ویژه‌ای برای فیلمسازها باعث شد تا بار دیگر جشنواره فیلم فجر بخش «نگاه نو» را به مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران راه دهد.

فیلم‌‌های منتخب نگاه نو جزو اولین فیلم‌‌‌هایی بودند که مورد بازبینی قرار گرفتند و با تاخیر یک هفته‌ای اسامی آنها اعلام شد. احمد امینی، محمدعلی حسین‌نژاد، حسن خجسته، شاهرخ دولکو، بهروز شعیبی، حسین کرمی و رضا مقصودی انتخاب فیلم‌‌های بخش نگاه نو را عهده‌دار بودند و نتیجه انتخاب آنها به این 10 اثر منتج شد: «پالتو شتری» به کارگردانی مهدی علی‌میرزایی و تهیه‌کنندگی مجید شیخ‌انصار، «جان‌دار» به کارگردانی حسین امیری‌دوماری و پدرام پورامیری و تهیه‌کنندگی کامران مجیدی، «حمال طلا» به کارگردانی تورج اصلانی و تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور، «دیدن این فیلم جرم است! » به کارگردانی رضا زهتابچیان و تهیه‌کنندگی محمد حمزه‌زاده، «روز‌های نارنجی» به کارگردانی آرش لاهوتی و تهیه‌کنندگی علیرضا قاسمخان، «زهر مار» به کارگردانی سیدجواد رضویان و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی، «سونامی» به کارگردانی میلاد صدرعاملی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی، «معکوس» به کارگردانی پولاد کیمیایی و تهیه‌کنندگی مسعود کیمیایی و «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده و «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی هر 2 فیلم به تهیه‌کنندگی علی مصفا.

طبق شنیده‌ها ۳۵ فیلم سینمایی در این بخش، دارای شرایط بررسی برای حضور در جشنواره فیلم فجر بودند که با اعلام اسامی بخش رقابتی، ۲۵ فیلم با انتخاب نشدن از این رقابت جاماندند. گفتنی است، ‌امسال فیلم دیگری به بخش نگاه نو اضافه نخواهد شد و از این تعداد 3 فیلم در بخش سودای سیمرغ حضور خواهند داشت.

غایبان بزرگ «نگاه نو»
گزینه‌‌های هیات داوران برای انتخاب در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر، در بدو شروع به کار جشنواره حاشیه‌‌های بسیاری را آفرید. عدم راهیابی فیلم‌های برجسته‌ای که انتظار می‌رفت در زمره گزینه‌های قطعی ورود به جشنواره باشند، از جمله این حاشیه‌ها بود.

فیلم «منطقه پرواز ممنوع» با مضمونی امیدبخش و سازنده و روایتی جذاب از داستان با مخاطب نوجوان، بسیاری از امیدها را برای دیدن فیلمی جذاب و در عین حال امیدبخش زنده کرده بود که با شگفتی در این لیست دیده نمی‌شود. همچنین هیچ‌کدام از فیلم‌‌های اولی که شهاب حسینی امسال بازی کرده بود در فهرست فیلم بخش نگاه نو دیده نمی‌شود. فیلم‌‌‌هایی چون «لابیرنت»، «نبات» و «نرگس» از جمله این موارد هستند. در کنار این موارد باید به عدم حضور اولین فیلم سینمایی سروش صحت با عنوان «پیچ تند» نیز در این جشنواره اشاره کرد.

حضور فیلم دوم فیلمساز پر حاشیه در جمع فیلم‌اولی‌ها!
علاوه بر غایبان مطرح جشنواره در بخش نگاه نو، نام افرادی در این لیست به چشم می‌‌‌‌‌‌‌‌آید که تعجب بسیاری را برانگیخته است. از جمله این افراد مسعود بخشی، کارگردان فیلم موهن و ضدایرانی «یک خانواده محترم» است که به‌رغم حاشیه‌های فراوانی که به واسطه نمایش این فیلم در جشنواره کن به‌وجود آمد و توهین‌های آشکار این اثر به خانواده‌های معزز شهدا، باز هم توانسته با دومین اثر خود یعنی فیلم سینمایی «یلدا» به جمع فیلم‌اولی‌های جشنواره فجر امسال راه پیدا کند! البته دبیرخانه جشنواره فجر در پاسخ به این مساله بیان داشت فیلم‌‌های قبلی مسعود بخشی، کارگردان فیلم «یک خانواده محترم» و همچنین تورج اصلانی، کارگردان فیلم «جینگو» که در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشته، پیش از این پروانه ساخت ویدئویی داشته‌‌اند و آثار ارائه شده از سوی این 2 نفر به جشنواره امسال یعنی «یلدا» و «حمال‌طلا»، نخستین فیلم‌های آنها با پروانه ساخت سینمایی هستند؛ توجیهی به ظاهر منطقی که گویا فقط در سینمای ایران می‌توان آن را شنید و در نهایت باعث اجحاف در حق گروهی از فیلم اولی‌های امسال می‌شود.

جشنواره دست چندم فجر؟!
نکته جالب دیگر در ارتباط با آثار راه یافته به فهرست 10 اثر «نگاه نو» جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر، حضور متعدد برخی از این آثار در جشنواره‌های خارجی پیش از حضور آنها در جشنواره فیلم فجر است؛ موضوعی که با مفاد فراخوان جشنواره تناقضی ندارد ولی با توجه به رویه جشنواره فیلم فجر در انتخاب آثار دست اول و فیلم‌هایی که پیش از این در جشنواره‌های دیگر به نمایش درنیامده‌اند، انتخاب این آثار اتفاقی متفاوت در جشنواره امسال به شمار می‌رود. به عنوان مثال، فیلم سینمایی «حمال طلا» به کارگردانی تورج اصلانی پیش از این در جشنواره بوسان کره‌جنوبی رونمایی شده و «روزهای نارنجی» ساخته آرش لاهوتی نیز پس از حضور و رونمایی در جشنواره‌‌های «تورنتو»، «کلگری»، «زوریخ»، «سائوپائولو»، «تافی فست»، «مدیترانه‌ای» «رم»، «مالاتیا»، «مانهایم»، «چنای هند»، «پالم اسپرینگز»، « صوفیا منار» و... به جمع فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال ملحق شده است. همچنین گفته می‌شود برخی فیلم‌ها در حالی که سال قبل به جشنواره فیلم فجر راه پیدا نکرده بودند، با اخذ چند امضا از هیات انتخاب سال گذشته امسال توانستند برخلاف مشی معمول جشنواره فجر در عدم راهیابی آثاری که سال گذشته توسط هیأت انتخاب جشنواره دیده شده‌اند، راهی جشنواره فیلم فجر شوند. فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» از جمله این آثار است که بنا بر اخبار منتشر شده، سال گذشته با نام «واسطه»، متقاضی حضور در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر شده بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top