تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/10/27 - 01:04
کد خبر: 298663

نگاهی به آینده‌پژوهی اقتصاد دیجیتال

بر اساس مطالعات انجام‌شده تغییرات فناورانه را می­‌توان در سه دسته اصلی و سه پیشرانِ کلان همچون هوشمند سازی، دیجیتالی شدن و پایداری تقسیم‌بندی کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی این معاونت در گزارشی به بررسی آینده‌پژوهی این حوزه پرداخته است.

در این گزارش آمده است، نمی‌­توان آینده را بدون تغییرات فناورانه تصور کرد. ظهور روندهای فناورانه اثرگذار بر حوزه­های مختلف، ابزار جدیدی را خلق کرده است که این ابزار، هم نیازهای جدید را در جامعه خلق کرده و هم مدل­های جدید کسب‌وکار را با خود برای حوزه‌های مختلف به ارمغان آورده است.

مروری اجمالی بر روندها و فناوری­های مختلف، به‌خوبی نشان از آن دارد، در کمتر از یک دهه، فناوری جهان را دوباره تغییر می‌دهد و در نتیجه این تغییرات، بازیگران و قواعد گذشته، قدرت خلق تصویر آینده را ندارند.

بر اساس مطالعات انجام‌شده و روندهای  فناورانه­ پیشِ رو، تغییرات فناورانه را می­توان در سه دسته اصلی و سه پیشرانِ کلان دسته­بندی کرد. هوشمندی(Smartness) ، دیجیتالی شدن(Digitalization) ، و پایداری(Sustainability) را می­توان فصل مشترک همه روندهای اثرگذار بر حوزه­‌ها و صنایع مختلف در آینده دانست.

نمونه‌ای از کلان‌روندها و پیشران­‌های فناورانه­ اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری
هر کدام از محورهای فوق، به‌تنهایی و یا به‌صورت مشترک بر حوزه­های کسب­وکار اثر می‌گذارند، بازیگران جدیدی بروز پیدا خواهند کرد، خدمات و محصولات جدید ارائه می‌شوند و اکوسیستم کسب‌وکار دستخوش تغییرات قابل توجهی خواهد شد. این پیشران‌های تغییر، موجب پیدایش مفاهیمی در اقتصاد و کسب‌وکار شده‌­اند که امروزه فراوانی آن در ادبیات سیاست‌گذاری علم و فناوری چشمگیر و قابل توجه است.

در واقع می‌­توان اینگونه عنوان کرد، که اساس اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری را بر چهار بعد اصلی به نام اقتصاد دیجیتال(Digital Economy) ، اقتصاد چرخشی(Circular Economy) ، اقتصاد اشتراکی(SHARING ECONOMY) ، و اقتصاد سبز(Green Economy) می­‌توان تصویر کرد که هر کدام، متأثر از روندها و تغییرات فناورانه، حوزه­های جدید کسب‌وکار را با خود به ارمغان خواهند آورد.

این ابعاد و مصادیقی از هر کدام، در شکل زیر ارائه‌ شده است.

اقتصاد دیجیتال یکی از ابعادی است که توجه بسیاری از سیاست‌گذاران، سرمایه‌گذاران و محققین را به خود جلب کرده است. این مفهوم، هم موجب تغییرات قابل توجه در کسب‌وکارهای موجود و مدل‌های کسب‌وکار آن‌ها شده است و هم حوزه‌های جدیدی را به وجود آورده است که ارزش‌افزوده قابل توجهی در مقایسه با بخش‌های سنتی اقتصاد خلق کرده است.

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصادی دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ تلاش دارد تا با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور در این حوزه،‌ دستاوردهای مثبت و ارزنده‌ای را برای کشور ایجاد کند و گامی بلند در مسیر پیشبرد اهداف توسعه‌گرایانه با رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان بردارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top