تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/12/07 - 13:50
کد خبر: 303604

رضا بداغی

معنای روشن استعفای ظریف

معنای روشن استعفای ظریف

در حالی که ایران به تایید مجامع بین المللی تعهدات خود را انجام داده بود؛ در طرف مقابل... وضع تحریم‌های جدید درکنار عدم لغو تحریم‌های قبلی، پایبند نبودن به هیچ یک از تعهدات و خروج آمریکا از برجام ضربات مهلکی به رویکرد ظریف و دولت با محور سازش بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: رضا بداغی*// آیا محمد جواد ظریف نیز به لیست بلند و بالای وزیران از کار کنار رفته‌ی روحانی اضافه می‌شود؟ ایشان ضمن عذرخواهی بابت ناتوانی برای ادامه فعالیت در این پست و کم‌کاستی‌های دوران خدمت، از سمت خویش درخواست کناره گیری کرد. که می‌بایست منتظر تایید یا مخالفت دولت و مجلس در این مورد باشیم.

فارغ از نهایی شدن استعفای ظریف یا مردود ماندن آن، این درخواست همراه با کناره گیری تعداد دیگری از مدیران و مسئولان وزارت خارجه؛ نتایج و پیامدهای قابل توجهی برای دولت روحانی دارد.

می‌توان فعالیت اصلی وزارت خارجه را در این دولت تلاش برای توافق با آمریکا و اروپا همچنین جلب رضایت آن‌ها و اعتمادسازی برای بهبود روابط بین المللی با این کشورها دانست که هدف از آن نیز ورود سرمایه‌های خارجی یه ایران و افزایش مبادلات اقتصادی بود.

تلاش و تمرکز ظریف و تیم مذاکرات برای توافق هسته‌ای و لغو کامل تحریم‌ها بی‌نتیجه مانده.

در حالی که ایران به تایید مجامع بین المللی تعهدات خود را انجام داده بود؛ در طرف مقابل... وضع تحریم‌های جدید درکنار عدم لغو تحریم‌های قبلی، پایبند نبودن به هیچ یک از تعهدات و خروج آمریکا از برجام ضربات مهلکی به رویکرد ظریف و دولت با محور سازش بود.

وزارت خارجه برای جان دادن به کالبد برجام و تلاش ۵ ساله‌ی خود روی به مذاکرات با اروپا آورد. اروپا نیز صرفا با نگه داشتن ایران در برجام درخواست توافقات و تقبل تعهدات جدید و سنگین دیگری از جمله سی‌اف‌تی و پالرمو را از ایران داشت.

اظهارات وزیر خارجه در این مورد خبر از ناکامی در این زمینه، خواسته‌های بیش از حد طرف مذاکره در حال ندادن هیچ یک از مزایایی که بر آنها توافق شده بود و قول آنها داده شده بود و شکست تلاش‌های ۵ سال اخیر دارد.

در خواست استعفای ظریف، که قهرمان دیپلماسی ایران معرفی شده بود؛ در این شرایط مهر تاییدی به کارنامه‌ی مردود سیاست‌های غلط دولت زد.

استعفای ظریف تنها نشان دهنده‌ی شکست یک فرد، یک گروه یا یک دولت نیست. بلکه به معنای شکست و ناکارامدی تقریبا کامل یک جریان فکری که پشتوانه‌ی این دولت بود و یک مکتب سیاسی اجتماعی که خواستگاه فعالیت‌های این دولت و حامیان آن است در ایران می‌باشد.

این شکست می‌بایست همواره در تاریخ ایران مطرح شود تا مردم بدانند چه بینش و چه تفکری منجر به چه سیاست‌ها و رویکردها و این سیاست‌ها و رویکردها منجر به چه جریان‌ها و گروه‌ها و فعالیت این جریان‌ها و گروه‌ها منجر به چه نتایج خسارت باری برای یک ملت و مردم کشور ایران می‌شود.

*  دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد
کنکور سراسری ۱۴۰۳ با آرامش برگزار شد
تقلب در کنکور سراسری صفر است
آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می شود
رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top