تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/01/21 - 00:32
کد خبر: 307976

چند ملاحظه راهبردی درباره تحریم سپاه

آمریکا در عین حال در مقابل سپاه پاسداران، به غایت مستاصل و ناتوان است. نشان به آن نشان که در سال ۲۰۰۷، سپاه قدس را به بهانه حمایت از تروریسم تحریم کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود درباره اقدام خصمانه امریکا علیه سپاه نوشت:

آمریکا چقدر از سپاه پاسداران عصبانی است؟ احتمالاً نتوان برای عقده آمریکا از توانمندی‌های سپاه اندازه تعیین کرد. سپاه پاسداران در دهه نخست انقلاب، در مقابل نقشه کودتا و آشوب و تحمیل جنگ، سپر امنیتی و دفاعی کشور بود. پس از آن، بارها در مقابل تحریم دشمن خوش درخشید؛ چه در خودکفایی نظامی و تأمین قدرت بازدارندگی و چه در حوزه خودکفایی اقتصادی که آخرین شاهکارهای آن پالایشگاه ستاره خلیج فارس و چهار فاز از پروژه بزرگ نفت و گاز در پارس جنوبی بود.

از اینها تلخ‌تر، داستان ۷ تریلیون (هفت هزار میلیارد) دلاری است که سه دولت بوش و اوباما و ترامپ در منطقه برای تجدید استیلای خود هزینه کردند اما محصول آن، قدرتمندی بیشتر محور مقاومت از افغانستان تا سواحل مدیترانه، مرزهای فلسطین اشغالی، و تنگه باب المندب در جنوب یمن بود. هفت هزار میلیارد، یک سوم کل بدهی‌های ۲۲ هزار میلیارد دلاری آمریکا به عنوان بدهکارترین دولت دنیاست.

آمریکا در عین حال در مقابل سپاه پاسداران، به غایت مستاصل و ناتوان است. نشان به آن نشان که در سال ۲۰۰۷، سپاه قدس را به بهانه حمایت از تروریسم تحریم کرد و سال گذشته نیز طبق قانون کاتسا، اتهام و تحریم مشابهی را متوجه سپاه پاسداران کرد و حالا از سر تهی دستی، سپاه را سازمان تروریستی معرفی می‌کند. خب در همه این سال‌ها، اراده آمریکا پیش رفته، یا جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران آن قدرتمند تر شده است؟

رئیس جمهور کدام کشور است وقتی می‌خواهد به عراق برود، بدون اعلام قبلی، با هواپیمای چراغ خاموش و دزدانه سفر می‌کند، و به جای بغداد از پایگاه نظامی عین الاسد سر در می‌آورد؛ ایران یا آمریکا؟ و اگر با این شکل و شمایل دزدانه سفر کردن، تنه به تنه تروریست‌های نقابدار نیست، پس چه نام باید بر آن نهاد؛ رسمیت و احترام؟!

اگر به رزمندگان سپاه و شبکه مقاومت مویرگی منتشر در عراق و سوریه و لبنان و یمن و افغانستان باشد، لحظه‌ای در مجازات تروریست‌های جانی آمریکایی در منطقه تردید نمی‌کنند. از این پس نیز، طبیعتاً هیچ نظامی آمریکایی در منطقه نمی‌تواند بدون کابوس مرگ سر کند. آمریکایی که در افغانستان و عراق (و مزدوران نیابتی اش در سوریه و فلسطین اشغالی و یمن) به فلاکت و شکست رضایت داد، کمترین آمادگی برای جنگی که می‌تواند گور او را بکند، ندارد.

پس، هدف از بازی اخیر چیست؟ ترکیبی از عملیات روانی و جنگ اقتصادی یا بهتر بگوییم؛ دادن شوک به جنگ اقتصادی- روانی یی که یک سال قبل کلید خورد اما نیروی آن به مرور تخلیه شد و از اوج فرو افتاد. این جنگ ترکیبی باید تابستان سال گذشته اثر می‌کرد، اما بر عکس، موجب انسجام ملی و انزجار افزون‌تر از رژیم آمریکا شد؛ چنان که پریروز واشنگتن پست به اعتبار آخرین نظرسنجی‌ها در ایران اذعان کرد. دولت ترامپ می‌خواهد با شوک روانی، نقشه در حال احتضار خود را سرپا کند.

اما چگونه؟ آمریکا می‌خواهد میزان مقاومت ما در مقابل فشارها را بسنجد؛ چون با برخی پالس های غلط در گذشته به اشتباه افتاده است. هدف اصلی، ایجاد دو دستگی و تضعیف داخلی ایران است. در دو سال اخیر شاهد بودیم طیفی شامل عناصر مأموریت دار و برخی عناصر غافل، در پی علنی شدن خسارت‌های اعتماد به دشمن در قالب برجام، کوشیدند مسئولیت ناتوانی خود و خلاف در آمدن وعده‌های اقتصادی را متوجه دیگران از جمله سپاه و مجمع و شورای نگهبان و قوه قضائیه کنند.

دشمن از سر بیچارگی و ناچاری، روی این طیف حساب باز کرده است تا به زعم خود، با دامن زدن به مجادله و درگیری در داخل، از اقتدار و ابتکار عمل ایران بکاهد. یک سند خیانت، بخشنامه‌ای بود که دو سال قبل به برخی بانک‌ها ارسال شد؛ مبنی بر اینکه با افراد و نهادهای تحریم شده از سوی سازمان ملل و همچنین کسانی که در "فهرست تحریم‌های وزارت خزانه داری و خارجه آمریکا" قرار دارند، خودداری کنند!!

تحریم اصلی و مؤثر قرار بوده اینجا اتفاق بیفتد. با بخشنامه احمقانه و خائنانه مذکور که -حتما باید تهیه کنندگان آن را تحت تعقیب قرار داد و شبکه نفوذ را تا آخرین مهره شناسایی کرد- نه تنها سپاه و شورای نگهبان و قوه قضائیه، بلکه وزارت دفاع و اطلاعات و برخی دستگاه‌های دولتی دیگر هم شامل خود تحریمی می‌شوند. باید معلوم شود کدام مأموران اجاره‌ای می‌خواستند زهر دشمن را به خودی بخورانند و خودکشی را تصویر سازی کنند؟ این تهدید همچنان پا برجاست.

بحمد الله تحرکات احمق‌های درجه یک آمریکایی، موجب همدلی و وحدت بیشتر در میان مردم و همچنین دستگاه‌ها و طیف‌های سیاسی مختلف شده که محکومیت یکپارچه اقدام اخیر از آن جمله است. اما این محکومیت نمی‌تواند در حد حرف و بیانیه باقی بماند یا در رویه‌های عملی نقض شود.

به عنوان مثال، لازمه تأیید و تحکیم حمایت نمایندگان مجلس از سپاه به این است که آنها راسا لوایح تصویب شده مرتبط با FATF را ابطال نمایند و زحمت "مجمع" را کم کنند. آمریکا رئیس FATF است و با رویکرد اخیر، FATF (مدعی مبارزه با تأمین مالی تروریسم) بیش از گذشته در مسیر معارضه با ایران و پسپاه پاسداران قرار می‌گیرد. طبعاً نباید اطلاعات مالی محرمانه خود را در اختیار قرارگاه جنگ اقتصادی دشمن قرار داد.

و بالاخره اینکه؛ انزجار از استکبار و طاغوت، و مورد دشمنی او قرار گرفتن، نشانه سلامت و صلابت جبهه مؤمن است و سپاه به فضل الهی به این رفعت نائل آمده است؛ تا جایی که هم بزرگ‌ترین ضربات را به دشمن زده و هم مغضوب او واقع شده است. حضرت امام خمینی (ره) ۶ مرداد ۱۳۶۶ در پیام برائت از مشرکان به تاکید نوشتند "مگر تحقق دیانت جز اعلام محبت و وفاداری نسبت به حق و اظهار خشم و برائت نسبت به باطل است؟ حاشا که خلوص عشق موحدین جز به ظهور کامل نفرت از مشرکین و منافقین میسر شود". (صحیفه امام خمینی، جلد ۲۰، صفحات ۳۱۴)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top