تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/01/21 - 10:17
کد خبر: 308064

میکائیل دیانی

بزرگ‌ترین عملیات امداد

بزرگ‌ترین عملیات امداد

کمی آن طرف‌‌‌‌‌‌تر در هویزه اما وضعیت آرام‌‌‌‌‌‌تر بود؛ نیروی دریایی سپاه و هلال‌احمر با کمک دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور یک کمپ و یک بیمارستان صحرایی در یادمان هویزه زده‌‌اند که مصدومان و مجروحان سیل‌زده را آنجا مداوا می‌کنند. همچنین حدود 300 نفر از ساکنان روستاهای سیل‌زده نزدیک این کمپ اسکان داده شده‌اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: میکائیل دیانی// سه‌شنبه 20 فروردین: دوشنبه‌شب خوزستان لحظات پرالتهابی را پشت‌سر گذاشت؛ در غرب رودخانه کرخه عملیات مهندسی قرارگاه خاتم برای انفجار 6 نقطه از جمله بخش‌‌های دیگری از داکت مرزی هورالعظیم به انجام رسید تا آب به سمت دشت‌‌های مرزی هدایت شود، انفجارهایی که سه‌شنبه نیز ادامه داشت. از سویی دوشنبه‌شب در داخل اهواز هم مشکلاتی به‌وجود آمد؛ آب کارون در اهواز بالاتر آمده بود و بعضی مناطق حاشیه‌ای اهواز از جمله پست برق خوزستان را آب در بر گرفت که به همت مهندسی قرارگاه خاتم، نیروهای جهادی و شرکت برق، دور تا دور پست برق اهواز سیل‌بند زده شد. سیل‌بند زرکان رودخانه کارون در شهر اهواز نیز شکست که تا صبح بچه‌‌های جهادی توانستند آن را مهار کنند. دیروز صبح زود به سمت «کوت امیر»، «کوت عبدالله» و «کوت سیدصالح» حرکت کردیم. وضعیت از روزهای قبل بهتر شده بود و ارتش در حال ساخت پل مهندسی روی آب برای تردد راحت‌‌‌‌‌‌تر ساکنان این مناطق بود. از آنجا به سمت سوسنگرد رفتیم که آب با وجود انتقال مسیرهایی که به کمک سیل‌بندها و انفجارهای قرارگاه کربلا و خاتم انجام شده باز هم به مرز سوسنگرد رسیده است. سیل‌بندهای داخلی شهر هم جواب نمی‌دهد. «علی» که 18 سال سن دارد می‌گوید: از 3 شب پیش در حال سنگرسازی دور تا دور سوسنگرد‌‌ هستند اما کمتر افرادی سوسنگرد را تخلیه کرده‌اند.

کمی آن طرف‌‌‌‌‌‌تر در هویزه اما وضعیت آرام‌‌‌‌‌‌تر بود؛ نیروی دریایی سپاه و هلال‌احمر با کمک دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور یک کمپ و یک بیمارستان صحرایی در یادمان هویزه زده‌‌اند که مصدومان و مجروحان سیل‌زده را آنجا مداوا می‌کنند. همچنین حدود 300 نفر از ساکنان روستاهای سیل‌زده نزدیک این کمپ اسکان داده شده‌اند.

از هویزه به سمت حمیدیه می‌رویم. در پادگان شهید غلامی نیز بخشی از سیل‌زدگان اسکان داده شده‌اند. سردار سلامی، همزمان با استاندار از این پادگان بازدید می‌کند و همانجا جلسه‌ای می‌گذارند. سردار سلامی از جزئیات عملیات‌‌های سپاه می‌گوید و استاندار از وضعیت رودخانه‌‌های کارون و کرخه و سدهای دز و کرخه! «خطر کارون برای اهواز جدی نیست اما کرخه: نگران‌کننده است»؛ این را استاندار می‌گوید و می‌افزاید: «البته خروجی سد کرخه را کاهش داده‌‌‌‌‌ایم و این باعث آرام شدن سد می‌شود». صحبت‌‌های استاندار البته در حالی است که خبر بارندگی‌‌های چند روز آینده از سوی هواشناسی وضعیت را دوباره نگران‌کننده می‌کند.

اگرچه ستاد بحران بارها اعلام کرده شهرهای تحت تاثیر سیل از جمله حمیدیه، رفیع، سوسنگرد، بستان، کارون، شیبان و روستاهای تابعه‌شان باید تخلیه شوند اما مردم شهر حمیدیه همچنان در حال سیل‌بند زدن هستند. با آنها صحبت می‌کنم؛ «سعید» می‌گوید: ما می‌توانیم جلوی آب را بگیریم؛ فقط باید به ما بیل و گونی و خاک و کامیون و بیل مکانیکی بدهند. او می‌گوید: دولت هشدار می‌دهد تخلیه کنیم اما ما نمی‌توانیم خانه و زندگی‌مان را رها کنیم.

استدلال بخش زیادی از مردمی که تاکنون درگیر سیل بوده‌‌اند همین است اما این کار فقط شرایط امدادرسانی را سخت کرده است. در روزهای گذشته در بسیاری از بخش‌‌های اعلام شده مردم می‌توانستند با کمک نهادهای امدادی و از طریق جاده‌ها از مناطق خطر خارج شوند اما ممانعت آنها و بی‌توجهی به توصیه‌‌های کارشناسی باعث شده کم‌کم همه مناطق را آب بگیرد و حالا عملیات امداد و نجات از طریق وسایل آبی و با کندی و زحمت بیشتر اتفاق می‌افتد.

همراهی نکردن گروه‌هایی از مردم باعث می‌شود فرصت انتقال از طریق جاده و خروج راحت از مناطق سیل‌زده جای خودش را به حمل‌ونقل سخت و استفاده از قایق‌ها بدهد. افرادی که می‌توانند از طریق جاده‌ها از مناطق سیل‌زده خارج ‌شوند با عدم همراهی، این خروج را به بعد از آبگرفتگی موکول می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تخلیه آسان که با وسایل نقلیه و از طریق جاده می‌تواند اتفاق بیفتد، جایش را با شرایط سخت عوض کند و انتقال کند ‌شود.

از کنار کرخه به سمت پادگان شهید غلامی می‌رویم، بخشی از مردم آنجا مستقر شده‌‌‌اند. بچه‌‌های انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اهواز کودکان را در حسینیه جمع کرده‌‌‌‌اند، پسرهای‌شان با پسرها مسابقات دارت و کشتی و بولینگ و... بازی می‌کنند و دخترها با کودکان دختر حمیدیه‌‌‌ای، نقاشی و سرود کار می‌کنند. کودکان انگار نه انگار که درگیر سیل باشند در شادی کودکانه خود غرقند.

وزیر کشور نیز گفته است: «مصوب کردیم افرادی که می‌توانند، 4-3 ماه خانه اجاره کنند، دولت اجاره‌بها را پرداخت می‌کند. همچنین کسانی که مکان مناسب و منزل دارند، در اختیار مردم سیل‌زده قرار دهند تا در جای مطمئنی زندگی کنند. در غیر این صورت باید امکانات سرمایشی و رفاهی در چادرها ایجاد شود». این خبر شاید برای آنهایی که نخواهند به کمپ‌ها بروند نیز تشویق‌کننده باشد تا از مناطق خطرناک درون سیل خارج شوند. تیپ 392 زرهی ارتش بیش از 2000 نفر از سیل‌زدگان را در منازل سازمانی، سالن‌های ورزشی، مسجد و سوله‌های پادگان اسکان داده و خدمات بهداشتی و درمانی نیز به آنها ارائه می‌دهد. همچنین بلوک‌‌های بتنی سیل‌بند ارتش از پادگان دزفول به سمت مناطق جنوبی کرخه و کارون آمده و چیده شده است.

از پادگان شهید غلامی به سمت پادگان ثامن‌الائمه می‌رویم که یکی از محل‌‌های تجمع گسترده سیل‌زدگان است. تا شب گذشته ثامن‌الائمه و دیگر پادگان‌‌های راهیان نور، بیش از 10 هزار نفر را پناه داده‌‌اند و این روند رو به رشد است. آنچه بیش از همه در پادگان ثامن‌الائمه به چشم می‌آید خدمات پزشکی و فرهنگی گروه‌‌های جهادی است که کار درمان افراد و سرگرمی و تفریح کودکان را بر عهده دارند. خانم «شمس‌آبادی» که مشاور آموزش‌وپرورش خوزستان است و حالا در قالب تیم‌‌های جهادی برای فعالیت فرهنگی به ثامن‌الائمه آمده است، می‌گوید این کودکان بشدت به آنها وابسته شده‌‌‌‌اند، به حدی که مریم دختر 8 ساله حمیدیه‌ای از 3 روز پیش که او به این پادگان آمده از کنار او تکان نمی‌خورد. اما بچه‌ها و بیشتر از آنها مادرها در کمپ شهید غلامی، هویزه و پادگان ثامن‌الائمه دغدغه مدرسه بچه‌های‌شان را دارند. مادر «علی» که کلاس هشتم است، می‌گوید: چند روز از باز شدن مدرسه‌ها گذشته و ما هنوز نمی‌دانیم تکلیف درس و مشق بچه‌ها چیست. اینجا هم هنوز آموزش‌وپرورش سامانه‌ای را برای آموزش بچه‌ها در نظر نگرفته، در حالی که یک ماه و نیم دیگر بچه‌ها باید امتحان بدهند». از پادگان بیرون می‌آییم. ساعت 3 بعدازظهر است، خبر شکستن سیل‌بند عین ‌دو منطقه حاشیه‌ای اهواز منتشر شده است و می‌رویم تا ببینیم چه شده است. وضعیت اصلا خوب نیست، عین‌ دو حدود 30 هزار نفر جمعیت دارد و حالا همه خانه‌هایش زیر آب رفته است. «محمد» گوشه دیوار تا کمر در آب ایستاده و ناراحت است. می‌گوید: «دیشب من یکی از نگهبانان کشیک سیل‌بند بودم، صبح تا ساعت 8 همه چیز خوب بود که به یکباره سیل‌بند توان خود را از دست داد و آب وارد منطقه شد. از 2 روز پیش به مردم می‌گوییم منطقه را تخلیه کنید که گوش نمی‌دهند، بعضی رفته‌‌اند و بیشترشان مانده‌اند، حالا همه خانه‌ها را آب گرفته و دیگر با ماشین نمی‌توانند از منطقه خارج شوند».

اتفاقاتی که در خوزستان در حال وقوع است غیرقابل توصیف است؛ اتحاد مردم، گروه‌‌های جهادی و بسیجی و تلاش نیروهای امدادی هلال احمر، سپاه و ارتش تصاویر بی‌نظیری را به نمایش می‌گذارد؛ تصاویری که باعث شده است این مهم فراموش شود که این روزها در خوزستان بزرگ‌ترین عملیات امداد و نجات تاریخ کشور در حال وقوع است و به موجب آن بیش از 600 هزار سیل‌زده در حال نجاتند. وسعت این کار آنقدر زیاد است که وزارت کشور 5 استان تهران، البرز، اصفهان، فارس و کرمان را به عنوان استان‌هاى معین استان خوزستان اعلام کرده و فرمانده کل سپاه 8 سپاه استانی شامل تهران، کرمان، چهارمحال‌وبختیاری، هرمزگان، مرکزی، بوشهر، یزد و فارس را با تمام تجهیزات و امکانات درگیر امدادرسانی کرده است.
ساعت 7 است که به اهواز می‌رسیم، شهر بشدت بوی نامطبوعی دارد، فاضلاب مناطق کیانپارس، پردیس، زند و لشکرآباد بیرون زده و آب خیابان‌ها را پر کرده است...

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top