تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/01/27 - 00:08
کد خبر: 308684

عدم دعوت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از رحیم‌پور ازغدی و ضرغامی؛

پشت پرده نقل قولی از رهبری برای حذف رحیم‌پور ازغدی از شورای عالی انقلاب فرهنگی

پشت پرده نقل قولی از رهبری برای حذف رحیم‌پور ازغدی از شورای عالی انقلاب فرهنگی

تعطیلات زمستانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در حالی به پایان رسیده است که خبرها حاکی از دعوت نشدن حسن رحیم پور ازغدی و عزت الله ضرغامی به جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که طی این سال ها انتقاداتی را به روند شورای عالی انقلاب فرهنگی و عملکرد حسن روحانی داشته اند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ظهر دیروز دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت و گویی  با خبرگزاری ایرنا از برگزاری جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در روز سه شنبه خبر داد. شورایی که هر چند باید در هر ماه حداقل دو جلسه را برگزار شود اما پس از انتخاب سیدسعیدرضا عاملی  در 11 دی ماه سال قبل تا کنون برگزار نشده است.

تعطیلات زمستانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در حالی به پایان رسیده است که از دعوت نشدن دو عضو این شورا برای جلسه فردای این شورا خبرداده اند؛ حسن رحیم پور ازغدی و عزت الله ضرغامی که طی این سال ها انتقاداتی به روند شورای عالی انقلاب فرهنگی و عملکرد حسن روحانی داشته اند، دو عضو دعوت نشده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند. این خبر از طرفی عجیب و از طرفی دیگر قابل پیش بینی بود. قابل پیش بینی از آن جهت که رحیم پور ازغدی، خود در 30 بهمن سال گذشته پیرامون وضعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن انتقادناپذیری و عصبانیت رئیس جمهور از انتقادات، گفته بود: «آخرین خبری که شنیده ام این است که رییس شورا(حسن روحانی) چند نفر را نام برده و گفته این‌ها دیگر نباید به شورا بیایند و شاید یکی دو ماه دیگر نیز این جلسات تشکیل نشود.» با وقایعی که در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی مجازی رخ داده بود، می شد حدس زد که منظور از «چند نفر» همان حسن رحیم پور ازغدی و ضرغامی بوده اند.

اما این ماجرا از طرفی عجیب است که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با آنکه تنها وظیفه هماهنگی جلسات و اجرائیات آن را برعهده دارد در حرکتی بی سابقه با دعوت نکردن از دو عضو حقیقی این شورا برای جلسه خود در واقع در احکام ابلاغی رهبر انقلاب دخالت کرده است در صورتی که در هیچ کدام از مفاد قانونی که برای دبیرخانه تصویب شده است چنین اختیاری داده نشده است. این در حالی است که در میان اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تفاوتی در بین سمت‌ها وجود ندارد برای مثال همچنان که رئیس مجلس حق اظهار نظر در مورد حضور و یا عدم حضور نمایندگان در جلسات را ندارد، رئیس شورای عالی انقلاب نیز حق دخالت در حضور یا عدم حضور افراد در جلسات شورا ندارد و این سمت را می توان تنها برای اداره این گونه جلسات قلمداد کرد. این اقدام عجیب، اولین اقدام سید سعیدرضا عاملی، دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در مورد اجرای جلسات انجام داده است.

چرا این دو نفر؟
حسن روحانی اول بهمن‌ماه گذشته انتقادهای شدیدی را در مورد فیلترینگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و "برخورد" با زنان در موضوع حجاب در ایران انجام داد که گویا همین موضوع باعث می شود تا عزت الله ضرغامی در جلسه شورای عالی مجازی از سخنان وی انتقاد کند که باعث درگیری لفظی ضرغامی و روحانی می شود. هر چند خود ضرغامی از این ماجرا با رسانه ها صحبتی نکرد اما محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود در مورد این موضوع نوشت: « آقای ضرغامی در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی خطاب به روحانی گفته این حرف‌ها چی بود که شما درباره حجاب و فضای مجازی و فیلترینگ در وزارت ارتباطات گفتید؛ بعضی از این سخنان غیرواقعی و برخی دیگر معارض ارزش‌های اسلامی و انقلابی است. انتقاد ضرغامی، به غرور روحانی برخورده و از موضع بالا با خشم و عصبانیت گفته؛ من نباید به شما پاسخ بدهم، پاشو برو بیرون! ضرغامی هم پاسخ داده که شما نمی‌توانید اعضای شورا را بیرون کنید. پس از آن، روحانی که انتظار قاطعیت و صراحت از ضرغامی را نداشته، از جلسه بیرون رفته و به انتقاد ضرغامی که اعتراض برخی دیگر از اعضا هم بوده، پاسخ نداده است.»

همین ماجرا باعث شده است تا حسن روحانی حاضر به شرکت در جلسه ای  که در آن ضرغامی نیز حضور دارد، نباشد.

هر چند حسن رحیم پور ازغدی مانند ضرغامی به چالشی جدی با روحانی نپرداخته است اما انتقادات او پیرامون نحوه برگزاری جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... گویا موجب ناراحتی روحانی شده است. برای مثال رحیم پور ازغدی در جواب روحانی در مورد فیلترینگ در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف گفته بود:« آقای روحانی، رئیس جمهور دوگانه و متناقض با مردم حرف نمی‌زند، رئیس جمهوری اسلامی دروغ نمی‌گوید، رئیس جمهوری اسلامی وعده دروغ نمی‌دهد، رئیس‌جمهوری اسلامی مخصوصاً اگر آخوند و روحانی باشد در جلسه خارجی و داخلی 180 درجه متناقض حرف نمی‌زند و مسئولیت حرفهایش را به‌عهده می‌گیرد»

فیلم انتقادات تند رحیم پور ازغدی از روحانی

و در نهایت این انتقادات کار خود را کرد!

عاملی، عامل روحانی
شاید امروز بتوان نتیجه تلاش های حسن روحانی و علی لاریجانی برای رای آوری سیدسعیدرضا عاملی به عنوان دبیری شورای انقلاب فرهنگی را به صورت روشن دید. سید سعیدرضا عاملی که حواشی از قبیل شبهه در مدرک دانشگاهی و اقامت بستگانش در انگلیس را در پرونده خود داشت، توانست 11 بهمن ماه سال گذشته با حضور نادر «علی لاریجانی» در جلسه شورا  و حمایت بی دریغ حسن روحانی با 19 رای موافق و 16 رای مخالف به عنوان دبیر استمزاجی شورا انتخاب شود. حضور علی لاریجانی از این جهت اهمیت دارد که رحیم پور ازغدی 23 آذرماه 97 از عدم شرکت او در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت کرده بود، او گفت:« اولاً این را بدانید که دو نفر از سران سه قوّه، کلاً در جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شرکت نمی‌کنند؛ راحت! آقایان برادران دو قوّه، کلاً در جلسات شورا شرکت نمی‌کنند و این خلاف قانون است.»

ازطرفی دیگر حاشیه های عاملی به مدراک شخصی وی محدود نشد و به گفته یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی حتی رای آوردن او نیز با تخلفاتی همراه بوده است. حسینعلی شهریاری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جلسه رای گیری و انتخاب عاملی به‌عنوان گزینه دبیری این شورا، گفت:« این انتخاب در چارچوب آئین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی نبود. این نقد که در جلسه شب گذشته آئین‌نامه اجرانشده، کاملاً درست است. روال انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این اساس بود که چند نفر کاندیدا می‌شدند و در نهایت با رأی‌گیری یک نفر انتخاب می‌شد اما شب گذشته طور دیگری برنامه‌ریزی‌شده بود و همکاران ما نسبت به این روش انتخاب، انتقاد داشتند.»

او در ادامه صحبت های خود از نقش مهم حسن روحانی و علی لاریجانی برای رای آوردن عاملی می گوید و معتقد است جلسه انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در چارچوب ضوابط و آئین‌نامه نبوده است.

استفاده از عنوان بیت رهبری برای اهداف دولتی
در کنار این حواشی، عزت‌الله ضرغامی که گویا از مخالفان جدی دبیری عاملی بوده در توئیتی نوشت: «در حالی که رهبر معظم انقلاب مسئولیت بررسی صلاحیت نامزد دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی را مشخصا بر عهده نظر کارشناسی اعضای شورا گذارده بود متاسفانه در جلسه دیشب مکررا به صورت علنی و غیر علنی از تماس های آقای وحید حقانیان به منظور رای مثبت به این نامزد محترم سخن به میان آمد.»

این اظهار نظر نشان می دهد تا نه تنها دولت بلکه حامیان آن نیز سعی کرده اند تا با تمام توان خود از سیدسعیدرضا عاملی برای رای آوردن استفاده کنند و این درحالی است که تا کنون و پس از گذشت نزدیک به چهار ماه از جلسه رای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی وحید حقانیان هیچ واکنشی نسبت به توئیت ضرغامی مبنی بر رد یا تکذیب آن انجام نداده است.

حال که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عاملی برای خواسته های دولت عمل می کند دلیل حمایت های بی سابقه دولت از وی مشخص شده است. می توان گفت حسن روحانی با استفاده از ترفند دبیر استمزاجی، فردی از خارج شورای عالی اقلاب فرهنگی را که با سلایق خود هماهنگی کامل داشته است را وارد شورا می کند تا شاید بتواند از این طریق مخالفان خود را حذف نماید.

وقتی سایت حامی دولت شایعه ساز می شود
پس از ماجرای جدال لفظی ضرغامی و روحانی، سایت حامی دولت (جماران) در اقدامی عجیب اعلام کرد:« در پی مجادله لفظی با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، “از سوی دفتر یکی از مقامات عالی‌رتبه نظام” از ادامه حضور در جلسات این شورا و نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی "منع" شده است.»

در این خبر منظور از یکی از مقامات عالی رتبه کشور تنها می توانست رهبر انقلاب باشد زیرا ایشان احکام اعضای حقیقی این شورا را امضا می کند. اما سایت رجانیوز اما دقایقی پس از این خبر نوشت: «پیگیری‌های رجانیوز نشان می‌دهد که این خبر کذب بوده و صحت ندارد و چنین منعی از سوی دفتر رهبر انقلاب صورت نگرفته است.»

همین شکل از شایعه آفرینی روز گذشته مجددا از این سایت انجام گرفت، جماران روز گذشته با انتشار گزارشی مبنی بر اختلافات بوجود آمده میان رئیس‌جمهور و حسن رحیم‌پور ازغدی و عزت‌الله ضرغامی در جلسات سال گذشته شوراهای‌عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی، به نقل از «برخی در فضای مجازی» خبر داد که «رهبر انقلاب در توصیه‌ای دستوری، از عزت‌الله ضرغامی و حسن رحیم‌پور ازغدی خواسته‌اند تا اطلاع ثانوی در جلسات شورا حاضر نشوند.»

گمان می رود سایت جماران نه اشتباها بلکه بر اساس تعمداتی خبر توصیه رهبر انقلاب به ضرغامی و رحیم پور ازغدی را منتشر کرده است. این خبرگزاری طی چهارماه اخیر تا کنون دو خبر منسوب به رهبری منتشر کرده است که پس از چند ساعت آن را تکذیب کرده اما یقینا نمی توان تاثیرات این خبر بر فضای جامعه و شورای عالی انقلاب فرهنگی را نادیده گرفت.

حال باید دید در این میان دادستانی کشور چگونه با انتشار این چنین خبر کذبی برخورد خواهد کرد. خبر کذبی که قصد آن حمایت از اهداف حزبی است و در این میان حتی سعی می کند از عنوان رهبر انقلاب نیز استفاده نماید، این اخبار که هر از چندگاهی برای منافع حزبی ایجاد می شود و برای فرار از مسئولیت تنها به دادن یک تکذیبیه اکتفا می شود. آیا منتظر خبرهای کذب دیگری از طرف چنین سایت های خبری باشیم که مشخصا اقدام به نشر شایعات می کنند؟ یقینا ورود دادستانی به این امر می تواند نقطه پایانی بر شایعاتی باشد که قرار است هر چند وقت یکبار از به نام رهبر انقلاب از طرف برخی سایت ها منتشر شود و برای فرار از مسئولیت انتشار تنها به تکذیب اخبار بپردازند

با این اوصاف می توان عمل حسن روحانی، سید سعیدرضا عامل و رسانه های حامی دولت را در سه وجه مورد بررسی قرار داد:
1- حذف دو عضو شورا با اجازه کدام قانون
آنچه شایعاتی از قبیل توصیه رهبری به عدم حضور رحیم پور ازغدی و ضرغامی قصد انجام آن را داشت، تاییدی قانونی بر عملکرد غیر قانونی دبیر این شورا بود، که البته ناکام ماند. رحیم پور ازغدی و ضرغامی به عنوان اعضای حقیقی و با حکمی از طرف رهبر انقلاب، عضو شورای انقلاب فرهنگی شده اند و دبیر شورا و رئیس شورا همچنان که گفته شد حقی برای تعیین حضور و یا عدم حضور افراد ندارند و رفتار سلیقه ای سید سعیدرضا عاملی خلاف قوانین اجرایی این شوراست، هر چند مشخص است که دعوت نشدن این افراد تنها به خواسته حسن روحانی بوده است اما وی نیز نمی تواند حکمی فراتر از حکم رهبر انقلاب در مورد حضور افراد صادر نماید. زیرا این شورا نه به عنوان یک شورا در ذیل قوه مجریه بلکه به عنوان یک نهاد بالادستی تعریف شده است که در آن هر سه رئیس قوه حضور دارند و به عنوان نهادی قانونی اقدام به تصویب قوانین می نماید. نمی توان گفت در این جلسات رئیس قوه مجریه بر رئیس قوه قضاییه برتری دارد بلکه همه اعضا به عنوان اعضای حقیقی و حقوقی از قدرتی یکسان برخوردار هستند. حال باید پرسید دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس کدام قانون و یا کدام دستورالعمل اقدام به حذف خودسرانه دو عضو این شورا کرده است؟

2-به نام رهبری و به کام دولت
با نگاهی به وقایعی که گذشت می توان دید که چه برای رای آوری سیدسعیدرضا عاملی که سعی می کند تا نقش بازوی دولت را در این شورا ایفا نماید و چه رسانه هایی که سعی کرده اند تا عدم حضور رحیم پور ازغدی و ضرغامی را به خارج از دولت مرتبط سازند، هر دو طیف سعی کرده اند تا از نام رهبری برای پیشبرد کارهای خود استفاده کنند. همچنان که خوانده شد ضرغامی از پیامک هایی به نام بیت رهبری صحبت می کند که پس از بررسی ها مشخص می شود این پیام بازی ها مورد تایید رهبری نبود است و از طرفی رسانه های دولت و حامی ان سعی می کنند تا با شایعه دستور رهبری مبنی بر عدم حضور این دو فرد هزینه هایی که می تواند این اتفاق برای دولت داشته باشد را کاهش دهند. این جناح و افراد شرکت کننده در این پازل سعی کرده اند بنام رهبر انقلاب کارهای خود را و تمایلات باطنی خود را جلو ببرند و به این بهانه از پاسخگویی در برابر اعمال خلاف قانون خود فرار کنند. حال انکه باید پرسید اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی چگونه برای رای دادن به چنین شایعاتی توجه کرده اند.

3-به خدا پناه ببرید
« خدایا به تو پناه می‌برم از استبداد رای و عجله در تصمیم گیری و تقدم نفع شخصی و گروهی به منافع مردم.» این سخنان حسن روحانی در روز تنفیذ است، سخنانی که هر روز پوچ بودنشان بیشتر مشخص شد، سخنانی که خیلی زود جای خود را به «بی شناسنامه» «کم سواد» و .. برای مخاطب قرار دادن منتقدان، داد. البته این امر زمانی فاجعه انگیز است که حتی رئیس جمهور حاضر نیست منتقدانش حتی در جلسه هایی از جمله جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی مجازی و ... نیز ببیند، رحیم پو ازغدی در مورد تفاوت انتقاد از این دولت و دیگر دولت ها گفته بود:« آقای روحانی اصلا آدم انتقادپذیری نیست و این خیلی عجیب است. ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به آرئیس دولت اصلاحات و هم به آقای احمدی نژاد انتقاد می‌کردیم و آن‌ها گوش می‌دادند، اما آقای روحانی وقتی در جلسه صحبت‌ها برخلاف میلشان باشد، عصبانی می‌شود و توهین می‌کند. از دیگر انتقادات من به آقای روحانی این است که چرا جلسات شورا را تعطیل می‌کنید؟»

استفاده از تمام توان رئیس جمهور برای خارج کردن منتقدان از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شرکت نکردن در جلساتی که نتوانسته است منتقدان را خارج کند چیزی جز استبداد رای و تقدم نفع شخصی بر مصالح مملکتی نیست. اتفاقی نادر که برای اولین بار در دولتی که شعار آزادی اش گوش فلک را هم کر کرده بود واقعیتی تلخ از تفاوت میان رفتار و عمل رئیس جمهور است.

اگر این روزها فرصتی برای شنیدن صدای منتقدین در دولت باشد باید گفت «آقای رئیس جمهور حالا زمان پناه بردن به خداست.»

* گزارش از محمد جعفری

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top