تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/02/08 - 09:33
کد خبر: 310041

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از وضعیت این روزهای نمایشگاه کتاب تهران؛

یکه تازی «گاج» در مصلی تهران

یکه تازی «گاج» در مصلی تهران

البته این همه شگفتی تبلیغات این دوره از نمایشگاه کتاب نیست؛ چرا که حضور فیلیمو و اختصاص چندین غرفه تبلیغاتی به آن ابهاماتی را در ذهن بازدیدکنندگان از نمایشگاه ایجاد کرده است و مشخص نیست دست اندرکاران تبلیغات این دوره از نمایشگاه چگونه توانسته اند بین فیلیمو و حضورش در این دوره از نمایشگاه کتاب ارتباط برقرار کنند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی چند روزی از شروع سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران می گذرد که با گاج تمام فضای تبلیغاتی مصلی را در اختیار گرفته و اجازه عرض اندام به هیچ ناشری را نمی دهد.

فرقی نمی کند از کدام درب مصلی خود را به نمایشگاه کتاب برسانی، از ایستگاه متروی شهید بهشتی باشد یا مصلی یا حتی از درب اصلی، از هر جا که بیایی باز اولین بنری که به چشمت می خورد بنر تبلیغاتی ناشر کمک آموزشی است؛ شاید با خود بگویید که این رسم هر ساله نمایشگاه کتاب است و حالا بعد از سی و دو دوره برگزاری اش دیگر برای هیچ کس موضوع عجیب و غریبی به شمار نمی رود که هیچ بلکه اگر چشمت به این بنرها نیفتاد، باید شک کنی که اصلا به نمایشگاه کتاب آمده ای یا خیر و از طرفی هم  امسال حتی وضعیت بهتر شده و دیگر خبری از بلندگوهایی که مدام در گوشت نام موسسات کمک آموزشی را فریاد می زدند، نیست.

عرض اندام مقابل «گاج»؛ کاری غیرممکن!
درست است که امسال از الودگی صوتی و صدای گوش خراش بلندگوهای نمایشگاه خبری نیست، اما نکته قابل تامل این دوره از نمایشگاه کتاب این است که گویی کل فضای نمایشگاه کتاب در اختیار یک ناشرکمک آموزشی که از قضا سال گذشته نیز گردش مالی این ناشرخاص سر و صدای زیادی هم در رسانه ها به پا کرده بود؛ است. «گاج» همان ناشری که امسال به تنهایی تمام بیلیبوردهای تبلیغاتی مصلی را در انحصار گرفته و هر کجا که چشم بگردانی، ردی از این ناشر را می بینی!. هر چند که همه بیلیبوردها تا همین پارسال  هم تنها به موسسات کمک آموزشی اختصاص پیدا می کرد و جزو تعداد معدودی ناشر دیگر که آنها هم تنها در سالن ناشران عمومی می توانستند تبلیغ کنند، خبری از تبلیغات دیگر ناشران در محیط کلی نمایشگاه نبود و حتی در بین بنرها هم تنها اسم تعدادی از ناشران کمک آموزشی اعم از مدرسان شریف و قلم چی و ... دیده می شد، اما گویی امسال ورق تبلیغات نمایشگاه کتاب به طور کامل عوض شده و حالا قرعه به نام انتشارات گاج افتاده، ناشری که امسال به هیچ کدام از دیگر هم صنفی های خود حتی اجازه عرض اندام هم نداده است.

گاج از زبان خود ابوالفضل جوکار اینطور معرفی می شود: «این انتشارات با ۱۶ سال سابقه، بیشترین تنوع برند و چاپ و مسئولیت اجتماعی را دارا است و بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مجموع ۶۰۰ هزارنفری فرهنگیان سخت‌کوش کشور در گاج مشغول فعالیت هستند که ثمره این مهم چاپ ۱۳ میلیون جلدی کتاب‌های انتشارات گاج است که به نسبت تعداد دانش آموزان کشور عدد قابل‌توجه است.» و همین چند جمله و وضعیت فعلی تبلیغات محیطی نمایشگاه کتاب تهران که بزرگ ترین رویداد کتاب کشور محسوب می شود، برای پی بردن به قدرت و نفوذ این ناشر کمک آموزشی کافی است و نکته جالب تر آنکه در کنار اختصاص تعداد قابل توجهی بیلیورد برای درج نام گاج، تنها بنری که در سر در ورودی بخش ناشران کمک آموزشی خودنمایی می کند هم متعلق به «کلاغ سپید» همین انتشارات است؛ در حقیقت نه تنها در مسیرهای منتهی به بخش های مختلف نمایشگاه، بلکه حتی در بخش ناشران کمک آموزشی نیز اجازه تبلیغات به سایر ناشران فعال این حوزه داده نشده است.

تبلیغی که باعث شگفتی بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب شد
البته این همه شگفتی تبلیغات این دوره از نمایشگاه کتاب نیست؛ چرا که  حضور فیلیمو و اختصاص چندین غرفه تبلیغاتی به آن ابهاماتی  را در ذهن بازدیدکنندگان از نمایشگاه ایجاد کرده است و مشخص نیست دست اندرکاران تبلیغات این دوره از نمایشگاه چگونه توانسته اند بین فیلیمو و حضورش در این دوره از نمایشگاه کتاب ارتباط برقرار کنند!

با گشتی کوتاه در مصلی تهران و دیدن غرفه ها و بیلیبوردهای تبلیغاتی احساس می کنی به نمایشگاهی آمده ای که صرفا برای گاج برپا شده و در کنار آن هم قرار است مخاطبان به تماشای فیلم ها ترغیب شوند و نه تنها هیچ خبری از تبلیغ برای دیگر ناشران دانشگاهی نیست، بلکه حتی اسمی از ناشران مطرحی که در حوزه رمان و داستان فعالیت می کنند هم نمی بینی و حال که صدای بلندگوها را هم قطع کرده اند، دیگر حتی حس نوستالوژیک نمایشگاه کتاب را نیز از مخاطبان گرفته اند.

گزارش از زهرا رمضانی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top