تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/02/23 - 11:39
کد خبر: 311872

محمد نوروزی

برخوردِ قضایی منحصر فساد نیست

برخوردِ قضایی منحصر فساد نیست

در حالیکه چنانچه ساختارِ تنبیه و تشویقِ مدیران، مبتنی بر سنجشِ کیفیت و آثارِ اتخاذ تصمیمات بود، امروز شاهدِ محاکمه جهانگیری و انفصال وی از خدمات دولتی بودیم؛ نه اینکه یک روز در میان نظاره‌گرِ رجزهای وی در میدانِ سیاست باشیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمد نوروزی// نماینده مجلس با اعتراض شدید نسبت به عملکرد رییس سازمان خصوصی‌سازی، طیِ نامه‌ای به رییس قوه قضاییه خواستارِ برخوردِ سختِ قضایی با وی شدند. فارغ از اینکه چنانچه رییس این سازمان مرتکب تخلف و تَخَطی از قانون رسمیِ کشور شده باشد، مستوجبِ برخوردِ قضایی است، تصور می‌کنم برخوردهای این چنینیِ دستگاه قضا نمی‌تواند نسخه کارامدِ دائمیِ برای مقابله با "فساد" و "ناکارامدی" مدیرانِ ارشد دستگاه‌های انتصابی و انتخابی باشد.

چرا که "فرهنگ برخوردِ قضایی" در کشور، منحصر در "فساد" اداری و اقتصادی است که طبیعتاً این برخوردهای قضایی حتی در عقب‌مانده‌ترین و ضعیف‌ترین کشورهای دنیا نیز امری مرسوم است‌‌. آنچه که موجباتِ تمایزِ ساختارهای بروکراتیک کارامد و ناکارامد از یکدیگر را فراهم می‌آورد، وجودِ ساختاری نظام‌مند برای سنجش کیفیت عملکردِ مدیران است.

به عنوان مثال، امروز به گواهِ اغلب کارشناسانِ اقتصادی کشور، اصلی‌ترین عاملِ ازهم‌گسیختگی‌های اقتصادیِ اخیر، توزیعِ دلار ۴۲۰۰ تومانی توسطِ معاون اول رئیس جمهور است. لُبِ مطلب این است که در سیستم فعلیِ بروکراتیکِ جمهوری اسلامی اگر قرار باشد اسحاق جهانگیری در مقام پاسخگویی برای اتخاذِ چنین تصمیم نادرستی در دادگاه قضا حاضر شود، تنها پاسخگویِ این مسئله خواهد بود که آیا وی ارتباطی با سوء استفاده از ارزهای توزیع شده داشته یا خیر!

در حالیکه چنانچه ساختارِ تنبیه و تشویقِ مدیران، مبتنی بر سنجشِ کیفیت و آثارِ اتخاذ تصمیمات بود، امروز شاهدِ محاکمه جهانگیری و انفصال وی از خدمات دولتی بودیم؛ نه اینکه یک روز در میان نظاره‌گرِ رجزهای وی در میدانِ سیاست باشیم. همین مثال در موردِ تیمِ منعقد کننده‌ی برجام در وزارت امور خارجه هم صدق می‌کند. اگر همان سیستم تنبیه و تشویق با سازوکار مشخصِ حقوقی در بررسی عملکردِ مسئولین جریان داشت، امروز بجای آنکه همه کاسه‌کوزه‌ها بر سرِ ترامپ و بولتون شکسته شود، قدری هم به نقشِ تیم مذاکره‌کننده در جریانِ امضا و اجرای برجامی که نتوانستِ ضامنِ تامینِ منافعِ ملی باشد، توجه می‌شد.

القصه اینکه مادامی که نمایندگان مجلس به عنوان ارکانِ قوه مقننه از نقشِ خویش برای ایجاد این ساختارهای کارآمد به منظورِ بررسی عملگرایانه‌ی کارنامه‌ی کارگزارانِ نظام بی‌خبرند، همان بهتر که فاتحه‌ای نثار روحِ محمد‌علی شاه قاجار خوانده و متعاقباً نگرانِ میزانِ دانشِ مردم در انتخاب‌هایشان باشیم.

"انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرنامه دانشجویان ایران» نیست"

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top