تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/03/19 - 09:22
کد خبر: 314984

چهار تجربه موفق دانشجویی در یک کتاب؛

«راه نو»؛ مطالبه‌گری به سبک دانشجویی

روند جریان سازی این چهار موضوع در قالب کتابی به عنوان «راه نو» منتشر شد که شامل چهار تجریه موفق دانشجویی در حوزه مطالبه گری تخصصی است و در اختیار رسانه ها و کارشناسان قرار گرفته است. این کتاب نمونه ای از مطالبه گری تخصصی و راه نوی است که سعی کرده ایم به تشکل های دانشجویی معرفی کردیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مدتی است که کتاب «راه نو» به همت مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران منتشر شده است. کتابی که در آن به چهار موضوع پیرامون «فروش نفت»، «تحریم های بانکی»، «تعرفه گذاری انرژی» و «قانون سن ازدواج» پرداخته شده است.

به همین بهانه سید احسان حسینی، مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در مصاحبه ای با «خبرنامه دانشجویان ایران» پیرامون نحوه آماده سازی این کتاب و چگونگی آن گفت: دو سال از تاسیس مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران می گذرد و در این مدت سعی شده است که رویکرد فعالانه ای را نسبت به مسائل اولویت دار کشور داشته و حتی این الگو را به سایر تشکل های دانشجویی معرفی کند.

حسینی ادامه داد: این مرکز در سال تحصیلی جاری به بررسی چهار مسئله اولویت دار کشور پرداخت و حتی موجب جریان سازی در این امور شد، که این چهار مسئله، شامل 1- تحریم های نفتی 2-تحریم های بانکی بحث 3-تعرفه گذاری انرژی و 4-قانون حداقل سن ازدواج می شوند.

مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران گفت: در بحث اول، یعنی تحریم های نفتی، اهمیت این موضوع از این جهت است که با آغاز تحریم های نفتی آمریکا از 13 آبان 1397 پله به پله میزان صادرات نفتی کشور کاهش پیدا کرد، که این ماجرا با توجه به اینکه بودجه سهم بزرگی از بودجه دولت از درآمدهای نفتی تامین می شود و مشکل در صادرات نفت موجب کسری بودجه می شود، اهمیت پیدا می کند، که در این مورد از راهکارهایی مانند بورس نفت را برای ادامه صادرات و برطرف شدن این مشکل مطرح کردیم.

او با اشاره به تحریم های بانکی به عنوان موضوع دوم گفت: این مسئله هم با توجه به اولویت های کشور انتخاب شد زیرا اگر حتی بتوانیم نفت را هم بفروش برسانیم باز هم بر روی بحث تراکنش های بانکی در نظام بانکداری جهانی هم دچار مشکل خواهیم بود و نمی توانیم به راحتی به پول نفت دسترسی داشته باشیم. که ما پیرامون این مشکل هم راهکارهایی از جمله پیمان های پولی دو و چند جانبه بین کشورهای ایران و کشورهای مثل ترکیه و روسیه و و چین و ... ارائه دادیم که کشورهای همسو با ما در مسائل سیاسی هستند.

تعرفه گذاری انرژی موضوع سومی بود که حسینی به بیان آن پرداخته و گفت: این مسئله علاوه بر اینکه یک پشتوانه عدالتخواهی دارد و که آن هم استفاده 7 برابری قشر ثروتمند جامعه نسبت به طبقات پایین از دولت است. که البته می توانیم با اصلاح نظام تعرفه گذاری کشوری علاوه بر تقسیم عادلانه یارانه انرژی، بخش قابل توجهی از کسری بودجه دولت را نیز جبران کنیم.

او پیرامون قانون سن ازدواج گفت: موضوع چهارم، موضوعی اجتماعی است و بر خلاف سه موضوع اول که به صورت ایجابی با آن برخورد کردیم و تلاش داشتیم تا فرآیندی رو طی کنیم، موضوع چهارم موضوعی سلبی بود که البته باز هم به آن نگاهی فعالانه داشتیم. در این مسئله نیز مرکز مطالعات ورود پیدا کرد و طرحی که در مجلس پیرامون «قانون سن ازدواج» مطرح شده بود و سعی می شد تا با موج سواری های غلط با عنوان هایی مانند مانع از کودک همسری تصویب شود، وارد شدیم. که در این مورد همراه با سایر مراکز سعی کردیم بخشی از این کار را جلو ببریم و مانع از تصویب این طرح بشویم.

این دانشجوی دانشگاه تهران ادامه داد: روند جریان سازی این چهار موضوع در قالب کتابی به عنوان «راه نو» منتشر شد که شامل چهار تجریه موفق دانشجویی در حوزه مطالبه گری تخصصی است و در اختیار رسانه ها و کارشناسان قرار گرفته است. این کتاب نمونه ای از مطالبه گری تخصصی و راه نوی است که سعی کرده ایم به تشکل های دانشجویی معرفی کردیم.

او افزود: امروزه جریان های دانشجویی با بحران تاثیرگذاری مواجه هستند یعنی نمی توانند برای آزمان هایی که دارند راهکار عملیاتی ارائه و معرفی کنند. مطالبه گری تخصصی رویکردی فعالانه دارد که در این روند باید مسائل کشور رو بفهمیم و راه حل های آن را درک کنیم و جریان سازی هایش را انجام بدهیم. این به خاطر آن است که تخصص و تداوم پیگری وجود دارد تا بتوانیم از این طریق مثمر ثمر قرار بگیریم و حرفمان و آرمان مان را به نتیجه برسانیم. ما در کتاب «راه نو» چهار تجریه موفق دانشجویی در حوزه جریان ساز را نشان دادیم که این رویکرد رویکردی فعالانه بود، که چند شاخص از جمله تخصص و تداوم پیگیری دارد.

حسینی گفت: البته رهبر انقلاب نیز در دیدار اخیر خود با دانشجویان با پیشنهاد ایجاد کارگروه های تخصصی و علمی به دانشجویان اهمیت مطالبه گری های تخصصی را نشان دادند.

برای دانلود کتاب «راه نو» اینجا کلیک کنید

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top