تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/04/09 - 17:39
کد خبر: 317733

مشمولین سربازی چگونه از کشور خارج شوند؟

به‌طورکلی کسانی که شرایط بالا را داشته باشند و یا دارای معافیت کفالت و یا معافیت پزشکی باشند، می‌توانند بدون محدودیت به انواع سفرهای، سیاحتی و زیارتی، علمی، مأموریتی، مطالعاتی، ورزشی و... بروند.

خبرنامه دانشجویان ایران: فرض کنید در تعطیلات، خانواده شما توانسته‌اند بلیط لحظه آخری چارتر پیدا کنند و قصد دارند به کشوری خارجه سفر کنند، اما شما کارت پایان خدمت ندارید و به طبع نخواهید توانست به سفر بروید؛ اما باید بگوییم که خروج از کشور برای مشمولان نظام‌وظیفه گاهی با شرایطی خاص امکان‌پذیر است. خروج از کشور برای کسانی که زیر 18 سال سن دارند بدون شرایط خاصی صورت می‌گیرد و آن‌ها می‌توانند با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل، گذرنامه خود را بگیرند، اما همین‌که سن شما به بالای 18 سال می‌رسد به‌سادگی نمی‌توانید برای هرگونه مسافرتی از کشور خارج شوید زیرا مشمول سربازی هستید و باید کارت پایان خدمت داشته باشید.

قوانینی که برای منع خروج از کشور و یا خروج از کشور برای مشمولان نظام‌وظیفه تعریف‌شده‌اند ثابت‌اند و چنانچه شما واجد شرایط باشید با انجام اقداماتی می‌توانید به‌راحتی از کشور خارج شوید. اگر شما دانشجو هستید و معافیت موقت دارید کار شما برای خروج از کشور با گذراندن چند مرحله به‌سادگی انجام می‌شود و با دریافت گذرنامه می‌توانید به سفر‌های سیاحتی، زیارتی و علمی بروید. در اینجا شرایط خروج از کشور برای مشمولین را ذکر می‌کنیم تا با روند این کار آشنا شوید.

مشمولین سربازی چگونه از کشور خارج شوند؟

شرایط کلی مشمولان برای خروج از کشور:

الف: مشمول فاقد غیبت باشد.

ب: دارای معافیت تحصیلی بوده و وضعیت تحصیلی مشخصی داشته باشد.

پ: در سنوات اولیه تحصیلی و یا سنوات ارفاقی (دارای مجوز سنوات ارفاقی) باشند.

ت: مشمولانی که تحصیل آنان به اتمام رسیده است (فارغ‌التحصیل، انصراف، اخراج و ترک تحصیل منجر به اخراج) باشند.

ث: برای مراجعت به‌موقع به کشور وثیقه موردنیاز را بسپارند.

ج: ارائه گواهی اشتغال به تحصیل برای دانش آموزان و درخواست مجوز خروج موقت از کشور برای دانشجویان.

به‌طورکلی کسانی که شرایط بالا را داشته باشند و یا دارای معافیت کفالت و یا معافیت پزشکی باشند، می‌توانند بدون محدودیت به انواع سفرهای، سیاحتی و زیارتی، علمی، مأموریتی، مطالعاتی، ورزشی و... بروند.

مشمولین سربازی چگونه از کشور خارج شوند؟

حالا اگر پرواز چارتر خود را رزرو کرده‌اید فراموش نکنید که باید وثیقه موردنظر را برای سفر خود آماده کنید. وثیقه سفر به‌نوعی جایگزین کارت پایان خدمت می‌شود و لازمه آن داشتن یک حساب در بانک قوامین است زیرا مورد تائید نیروی انتظامی است. جهت تسریع در روند کار از قبل حسابی در این بانک افتتاح کنید. وثیقه برای نوع سفری که شما دارید متفاوت و به شرح زیراست:

  • سفرهای علمی: 80 میلیون ریال وجه نقد یا ضمانت‌نامه بانکی. سفرهای مطالعاتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز به‌عنوان سفر علمی تلقی می‌گردد.
  • سفر جهت ادامه تحصیل (معافیت تحصیلی خارج از کشور):200 میلیون ریال وجه نقد.
  • سفر سیاحتی (غیر زیارتی، غیرعلمی): 150 میلیون ریال وجه نقد.
  • سفرهای زیارتی عراق و عربستان: 30 میلیون ریال وجه نقد.
  • سفر دوره‌های مشترک: 150 میلیون ریال وجه نقد.

میزان وثیقه برای تمام کسانی که فاقد کارت پایان خدمت هستند یکسان است. برای طی کردن روند صدور گذرنامه باید در ابتدا وضعیت اشتغال به تحصیل و میزان وثیقه را به وظیفه عمومی ببرید، سپس وظیفه عمومی مجوز صدور گذرنامه را به گذرنامه ناجا فرستاده و گذرنامه ناجا اقدام به تمدید و یا صدور گذرنامه شما خواهد کرد.

بهتر این است که پیش از جستجوی نرخ بلیط هواپیما و یا رزرو بلیط از شرایط خروج از کشور و مدارک موردنیاز اطلاع داشته باشید.

دانشجویانی که به‌قصد سفر مطالعاتی به خارج از کشور سفر می‌کنند درصورتی‌که در مقطع کارشناسی ارشد باشند تا 6 ماه و در مقطع دکتری تا 12 ماه می‌توانند در کشور مربوطه اقامت داشته باشند و در این مدت با مجوز نظام‌وظیفه به کشور ورود و خروج کنند.

درصورتی‌که واجد شرایط ذکرشده باشید محدودیتی برای تعداد سفر خارجی در سال ندارید و با رعایت قوانین می‌توانید سالانه چند بار به خارج از ایران سفر کنید.

توجه داشته باشید که در صورت رعایت شرایط مذکور و خروج از کشور باید در مدت تعیین‌شده به کشور بازگردید و در صورت هرگونه تأخیر تعهد شما لغو خواهد شد و مجوز خروج از کشور تا زمانی که کارت پایان خدمت بگیرید برای شما صادر نمی‌شود. همچنین ضمانت شما بی‌اعتبار و ودیعه مربوطه ضبط می‌شود و در صورت بازگشت مانند سایر غایبین با شما برخورد می‌شود.

بعد از بازگشت به‌موقع از سفر شخصاً برای استرداد ودیعه به وظیفه‌ی عمومی مراجعه کنید و در صورت دیرکرد در مراجعه به وظیفه عمومی محدودیت خروج از کشور و یا ضبط وثیقه به مدت 6 ماه برای فرد لحاظ می‌شود.

 صرف داشتن گذرنامه برای خروج از کشور کافی نیست و مشمولان باید وضعیت سربازی خود را در نظام‌وظیفه مشخص کنند.

دانشجویان و دانش‌آموزانی که خارج از کشور تحصیل می‌کنند برای رفت‌وآمد به داخل کشور مشکلی ندارند. سربازانی که در حین خدمت سربازی هستند می‌توانند به سفرهای زیارتی و عتبات عالیات بروند.

چنانچه تمام‌کارهای خروج از کشور را انجام داده و گذرنامه خود را تحویل گرفته‌اید می‌توانید برای اطلاع از نرخ بلیط هواپیما و خرید به‌صرفه بلیط، از طریق سایت امید پرواز اقدام به خرید بلیط لحظه آخری چارتر کنید و برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر دانشجویی بلیط خود را باقیمت مناسب بخرید. سایت امید پرواز با نمایش صددرصدی تمامی پروازها اعم از پرواز چارتر و سیستمی به مقاصد داخلی و خارجی و پشتیبانی 24 ساعته این امکان را به شما می‌دهد تا با مقایسه قیمت‌ها به‌راحتی بلیط خود را با کمترین قیمت رزرو کنید. در صورت نیاز می‌توانید اپلیکیشن امید پرواز را دانلود کرده و با واردکردن مبدأ و مقصد و تاریخ رفت به لیست تمام پروازها دسترسی داشته باشید.

مشمولان سربازی بهتر است پیش از سفر برای صدور گذرنامه اقدام کنند تا در صورت بروز مشکل در روند کار بتوانند در فرصت کافی آن را حل کنند و روز پرواز در کمال آرامش سفر کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top