تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/04/27 - 09:48
کد خبر: 320315

نگاهی به اساسنامه تشکل‌های دانشجویی؛

از ساختار تشکیلاتی «جامعه اسلامی دانشجویان» چه می‌دانید؟

از ساختار تشکیلاتی «جامعه اسلامی دانشجویان» چه می‌دانید؟

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، در سال ۱۳۶۸ توسط محمد نصر اصفهانی، مهدی فضائلی، امیرحسین درخشان، محمد رضا مرادیان و محمد صادق سهلانی در دانشگاه تهران تأسیس شد و می‌توان گفت که این اتحادیه در اکثر استان‌ها مشغول به فعالیت است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تشکل های دانشجویی را می توان دستگاهی برای فعالیت های دانشجویان دانست، هر کدام از این تشکل های دانشجویی بر اساس نگرش خاص خود به مسائل، نیروها و افراد خاصی را درون خود جای داده است و نگاه به ساختار تشکل های دانشجویی می تواند ما رادر شناخت هر کدام از انها کمک کند. در این گزارش به بررسی ساختار تشکیلاتی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان مستقل می‌پردازیم.

چگونگی تاسیس
اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، در سال ۱۳۶۸ توسط محمد نصر اصفهانی، مهدی فضائلی، امیرحسین درخشان، محمد رضا مرادیان و محمد صادق سهلانی در دانشگاه تهران تأسیس شد.

اولین کنگره
اولین کنگره جامعه اسلامی دانشجویان به مدت دو روز به همت دکتر نصر اصفهانی در سال ۱۳۷۵ با پیام مقام معظم رهبری و سخنرانی آقای ناطق نوری، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز شد. پس از تصویب اساسنامه و خط مشی دوساله، ۲۵ نفر از اعضای اتحادیه شورای مرکزی را انتخاب کرده و در پایان با سخنرانی آیت الله یزدی، رئیس وقت قوه قضائیه پایان یافت.

خطی مشی فکری
افکار و اندیشه‌های شهید مرتضی مطهری و شهید سید محمد بهشتی به عنوان مبنای اندیشه سیاسی و تشکیلاتی جامعه اسلامی دانشجویان قرار گرفت؛ این افکار به عنوان دو جریان اصلی در مکتب امام خمینی(ره)، رهبر انقلاب و دین اسلام، برای فعالیت‌های فرهنگی-سیاسی و تشکیلاتی مبنا قرار گرفته‌است.

اهداف
به زعم اعضای این تشکیلات هدف اصلی اتحادیه فوق را می‌توان تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی دانست. طبق آماری که از شورای مرکزی این اتحادیه صادر شده هم اکنون جامعه اسلامی در نزدیک به هشتاد دانشگاه کشور دفتر داشته و به عنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی ایران محسوب می‌شود.

نحوه ی عضویت دفاتر در اتحادیه
پس از بررسی درخواست عضویت و اساسنامه دفتر دانشگاهی و همچنین احراز شروط مذکور در اساسنامه و آئین نامه های اتحادیه از سوی کمیسیون تشکیلات و شورای مرکزی، دفتر دانشگاهی به عضویت اتحادیه در می آید لازم به ذکر است که دفتر دانشگاهی پس از طی مراحل فوق و حضور در دو مجمع نمایندگان و حداقل سه ماه فعالیت به صورت عضو ناظر، با تصویب سه پنجم حاضرین مجمع نمایندگان عضو فعال محسوب می شود.

دفاتر
می‌توان گفت که این اتحادیه در اکثر استان‌ها مشغول به فعالیت است که شامل دانشگاه‌هایی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وزارت بهداشت)، وزارت نفت و قوه قضائیه می‌باشد.

علاوه بر کمیسیون‌های تخصصی زیر مجموعه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، مجامع نمایندگان این تشکل به مثابه مجلس شورای اسلامی بوده و هیئت عالی نظارت این اتحادیه وظیفه‌ای همانند شورای نگهبان را برای این تشکل ایفا می‌کنند.

ارکان و اجزا
شورای مرکزی: 9 نفر منتخبان کنگره سراسری اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که هر ساله با برگزاری انتخابات در تابستان برگزیده می شوند و مسئولیت هدایت و مدیریت اتحادیه را به عهده دارند.

هیئت عالی نظارت: به منظور نظارت بر فعالیت کلی اتحادیه و جلوگیری از هر گونه انحراف از آرمانهای اسلامی و انقلابی و همچنین رعایت مفاد اساسنامه اتحادیه و برطرف نمودن مسائل مورد اختلاف، هیأت عالی نظارت اتحایه تشکیل گردیده و فعالیت می‌نماید.

مجمع نمایندگان: به منظور برقراری ارتباط منظم تشکیلاتی و ایجاد هماهنگی بین دفاتر اتحادیه و دفتر مرکزی و همچنین نظارت بر عملکرد اجرایی شورای مرکزی ، مجمع نمایندگان متشکل از نمایندگان دفاتر دانشگاهی سراسر کشور تشکیل می گردد.

کنگره: کنگره عالی‌ترین مرجع تصمیم گیری اتحادیه، متشکل از نمایندگان معرفی شده از طرف  شورای مرکزی دفاتری دانشگاهی سراسر کشور می‌باشد.

واحدها
این اتحادیه دارای 7 واحد می باشد که هر کدام از آنها دارای مسئولیت هایی می باشند، در ادامه مختصرا به وظیفه مسئول هر واحد واحد می‌پردازیم.

اولین واحد، تشکیلات است. دبیر کل و ظیفه هماهنگی بین تمامی واحد های اتحادیه را دارد؛ مسئول واحد تشکیلات هم وظیفه نظارت و برگزاری انتخابات دفاتر دانشگاهی را برعهده دارد؛ در هر اتحادیه ای انجام امور اتحادیه در ارتباط با مسائل روز سیاسی کشور همچون علام مواضع در قالب بیانیه و ... را مسئول واحد سیاسی پیگیری می کند؛ با توجه به مطالبات رهبری در رابطه با ورود دانشجویان در مسائل بین الملل این اتحادیه هم دارای واحدی به نام بین الملل می باشد که وظابفی در رابطه با ارتباط با مسائل بین المللی با اتکا به محور مقاومت را بر عهده دارد؛ واحدی هم که وظیفه انجام کار های رسانه ای، تولیدات تصویری، پوشش برنامه ها و مدیریت صفحات اتحادیه در شبکه های اجتماعی مختلف زا برعهده دارد، واحد روابط عمومی است؛ طرح ریزی و اجرای دوره ها و همایش های آموزشی در حوزه های مختلف را مسئول واحد آموزش پیگیری می کند؛ طبیعتا مدیریت و هدایت خواهران دفاتر در حوزه های تخصصی زن و خانواده را هم مسئول واحد خواهران پیگیری می نماید و در نهایت هم از واحد فرهنگی باید نام برد که وظایفی چون ورود در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی نظیر فرهنگ کتبخوانی و .. را یر عهده دارد.

نحوه برگزاری انتخابات (چگونگی روند احراز صلاحیت ها)
یکی از وظایف هیئت عالی نظارت اتحادیه که 3 نفر از اعضای آن در کنگره و 2 عضو دیگر در مجمع نمایندگان مشخص می شوند تائید صلاحیت کاندیدای شرکت کننده در انتخابات شورای مرکزی و هیئت عالی نظارت می باشد.

چرایی و چگونگی نشست سالینه یا کنگره
هرساله کنگره اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با حضور دفاتر سراسر کشور در تابستان برگزار می گردد. ضمن این نشست سراسری انتخابات شورای مرکزی و هیئت عالی نظارت اتحادیه نیز برگزار می گردد.

حق رای دفاتر نیز بر اساس ملاک های واحد تشکیلات و بر اساس اساسنامه اتحادیه مشخص شده و یک ماه قبل از برگزاری به دفاتر اعلام می گردد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پرداخت ۷۰درصد هزینه «توحش» اسرائیل از سوی آمریکا
ژنرال اسرائیلی: در باتلاق‌های لبنان و غزه گرفتار شده‌ایم
کرملین: شرایط منطقه به شدت پرتنش است/ با تهران در تماس هستیم
شکار نظامی صهیونیست به دست تک تیراندازان مقاومت در غزه
تلاش‌های دستگاه دیپلماسی کشور در هماهنگی با میدان ارزنده است
ضعف رژیم صهیونیستی آشکار شد/همگان اسرائیل را به تمسخر گرفتند
اسرائیل با خطای محاسباتی، قدرت ملت بزرگ ایران اسلامی را محک نزند
۲۴ کشته و ۵ زخمی در تصادف جاده ای در مرکز مکزیک
وزارت دفاع ترکیه: ۲۳ نفر از عناصر «پ.ک.ک» خنثی شدند
نتانیاهو با پیشنهاد آتش‌بس ارائه شده از سوی مصر مخالفت کرد
تمام پیشینه و کارنامه حرفه‌ای «هریس» و «ترامپ» در یک قاب
۲ مؤلفه مهم شکست اسرائیل/ زمان فرار بزرگ در اراضی اشغالی
رشادت مردان نیروی پدافندهوایی درتاریخ پرافتخار ایران نقش بسته است
مردان پدافندهوایی آماده نثار جان خود در راه آرامش کشور هستند
برابر وعده الهی پیروزی نهایی از آن مجاهدان راه خداوند خواهدبود
مواضع جهانی علیه طرح اسرائیل برای تعطیلی کامل آژانس «آنروا»
امیرحیدری شهادت چهار تن از کارکنان نیروی پدافندهوایی را تسلیت گفت
نگرانی صهیونیست‌ها از پاسخ ایران/ نتانیاهو در اندیشه عزل گالانت
اسرائیل به دنبال سرپوش گذاشتن بر شکستش در برابر مقاومت است
احکام مربوط به دستمزد و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بررسی شد
آنچه بایدن به آرامی می‌گوید ترامپ فریاد می‌زند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top