تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/04/27 - 15:01
کد خبر: 320355

کنکور سراسری ۹۸ با هشتگ «نه به تراز مشترک» دوباره خبرساز شد؛

داوطلبان نظام قدیم و یک مشکل جدید

داوطلبان نظام قدیم و یک مشکل جدید

هر چند کنکور 98 با تمام اعتراضات در مورد زمان برگزاری و یا تاثیر معدل بر آزمون در نهایت برگزار شد اما به نظر می رسد حواشی آن هنوز ادامه خواهد داشت. این بار داوطلبان نظام قدیم به اطلاعیه جدید سازمان سنجش پیرامون نحوه محاسبه تراز داوطلبان اعتراض دارند.

 به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حواشی کنکور سراسری 98 حتی پس از برگزاری آن در تیر ماه همچنان حواشی خود را حفظ کرده است. این بار هشتگ «نه به تراز مشترک» از طرف داوطلبان نظام قدیم کنکور خبر از حاشیه ای دیگری در مورد کنکور 98 می دهد.

ماجرا از این قرار است که امسال به دلیل ورود داوطلبان نظام آموزشی جدید به صف داوطلبان کنکور سراسری، سازمان سنجش برای کنکور سراسری دو نوع سوال و بر اساس سیستم آموزشی نظام جدید و نظام قدیم طراحی کرد. اما ماجرا انجا حاشیه دار می شود که سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه در 20 تیر ماه اعلام کرد: «هر چند سوالات در دو نظام متفاوت طراحی شده است، اما سوالات طوری طراحی شده است که سطح دشواری یکسانی دارند، به ویژه اینکه از مباحث مشترک دو نظام آموزشی قدیم و جدید (6-3-3)، سوال یکسان طرح شده است. لذا تراز نمرات خام آزمون، به صورت کلی در هر درس و گروه با هم محاصبه خواهد شد و نمرات هر نظام به صورت جداگانه تراز نمی شود.»

اطلاعیه سازمان سنجش پیرامون تراز مشترک دو نظام اموزشی جدید و قدیم

همین موضوع باعث شده است تا داوطلبان نظام قدیم در اعتراض به نحوه محاسبه تراز علمی خود دست به اعتراض بزنند. برخی از داوطلبان با گذاشتن هشتگ هایی مانند «نه به تراز مشترک» نسبت به تراز مشترک گرفتن این داوطلبان با داوطلبان نظام جدید اعتراض کنند. اهمیت این مسئله آنجا بیشتر می شود که به دلیل متفاوت بودند سوالات عملا هم تراز گرفتن سوالات شبهه دار شده است. از طرفی در نظر سنجی انجام شده در سایت «کانون فرهنگی آموزش» داوطلبان نظام قدیم نسبت به داوطلبان نظام جدید بیشتر معتقد هستند که سوالات انها سخت بوده است.

نظرسنجی از داوطلبان نظام جدید درباره سطح دشواری فیزیک در آزمون سراسری 98

نظرسنجی از داوطلبان نظام قدیم درباره سطح دشواری فیزیک در آزمون سراسری

یکی از داوطلبان نظام قدیم پیرامون تفاوت سوالات گفت:«سازمان سنجش برای داوطلبان هر گروه سوالات جداگانه طرح کرده و بعضی مباحث مشترک هم سوالات یکسان طرح کرد. در دروس عمومی مشکل زیادی برای داوطلبان وجود نداشت اما در دروس اختصاصی مشکل بزرگی رخ داده است. در درس ریاضی 27 تست و در درس فیزیک هم 27 تست مشترک طرح شده اما این تست های مشترک گرایش زیادی به کتب نظام جدید آموزشی داشتند و به عبارتی از فعالیت ها و تمارین کتاب داوطلبان نظام جدید طرح شدند و برای این گروه آسان تلقی می شوند در حالی که داوطلبان نظام قدیم به شدت تاکید دارند که این سوالات برای انها سخت بوده و این یک ناعدالتی است.»

او گفت:«سازمان سنجش که قبلا با اطلاعیه هایی بسیار مبهم طوری وانمود کرده بود که قرار است به هر گروه از ترازها و محاسبات پیچیده آماری مقایسه ای عادلانه انجام شود طبق اطلاعیه جدید می خواهد به هر دو گروه یک تراز مشترک بدهد که این یک ناعدالتی بزرگ محسوب می شود و داوطلبان نظام قدیم را بسیار نگران کرده و حتی دبیران مطرح کنکور هم به این موضوع اعتراض دارند.»

نظر سنجی از داوطلبان نظام جدید درباره سطح دشواری ریاضی در آزمون سراسری 98

نظرسنجی از داوطلبان نظام جدید درباره سطح دشواری ریاضی در آزمون سراسری

از طرفی دیگر یکی از داوطلبان نظام قدیم در گفت و گویی با اشاره به متفاوت بودن منابع درسی گفت:« قطعا زمانی که شرایط این دو گروه از داوطلبان با هم مساوی نبوده، هم‌ترازشدن‌شان مشکلاتی را ایجاد می‌کند و قطعا سنجش آنها در شرایط یکسان به ضرر هر دو طیف از داوطلبان تمام می‌شود. شما تصور کنید در درسی مانند زیست‌شناسی در رشته علوم تجربی داوطلبان نظام قدیم باید کتاب 660 صفحه‌ای را می‌خواندند، اما داوطلبان نظام جدید با کتاب 460 صفحه‌ای روبه‌رو بودند و این یک نمونه برای عدم‌یکسان بودن شرایط داوطلبان کافی است.»

همه این مسائل باعث شده است تا هم تراز قرار دادن دو نظام جدید و قدیم مورد اعتراض داوطلبان نظام قدیم قرار بگیرد. یکی از داوطلبان پیرامون خواسته داوطلبان نظام قدیم از سازمان سنجش گفت: «ما می خواهیم سازمان سنجش به هر گروه تراز جداگانه ای اختصاص دهد تا حق کسی ضایع نشود.»

باید دید سازمان سنجش برای رفع مشکل حدود 50 درصد از شرکت کنندگان در آزمون سراسری چه برنامه ای خواهد داشت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1398/04/27 - 19:09

لطفا پیگیری بیشتری راجع به موضوع بی عدالتی در کنکور سراسری امسال کنید و در صورت امکان با مقامات سازمان سنجش مصاحبه کنید.
علیزاده
1398/04/27 - 20:51

خیلی ممنون که پوشش دادید و حمایت کردید لطفا اگه میشود تو کانال تلگرامی و اینستگرامی خودتون هم این مطلب بگذارید تا جلوی این حق کشی گرفته بشود
امىر
1398/04/30 - 14:59

لطفا براي دنبال كردن اين كمپىن #نه_به_تراز _مشترک و @nezam-gadim را در اينستاگرام دنبال کنىد شاىد در اىن فرصت محدود تا اعلام نتاىج جلوى اىن ظلم بزرگ گرفته شود
محمد
1398/05/10 - 13:42

با توجه به فهرست منابع و حذفیات نظام قدیم و جدید که سازمان سنجش منتشر کرد، برای درس ریاضی(گروه آزمایشی ریاضی) با مقایسه تعداد صفحات دروس ریاضی دو نظام، به راحتی قابل محاسبه است که حجم درس ریاضی نظام قدیم شصت درصد بیشتر از ریاضی نظام جدید هستش.
همچنین اگر حجم همه دروس نظام قدیم و جدید را در گروه آزمایشی ریاضی مقایسه کنید، خواهید دید که حجم نظام قدیم «هزار و صد صفحه» بیشتر از حجم نظام جدید است. به بیان دیگر مجموع تعداد صفحات کل دروس نظام جدید با لحاظ حذفیات، حدود 3200 صفحه است، در حالی که این رقم برای نظام قدیم 4300 صفحه میباشد.
بنابراین حتی اگر سوالات دو نظام کاملا یکسان هم طراحی میشد باز به شدت دور از عدالت است که این تفاوت حجم در سنجش داوطلبان لحاظ نشه.
گویا واسه رشته تجربی و انسانی هم همینجوره ....
پس واقعاً اگه این تفاوت حجم تو نمره بندی داوطلبا لحاظ نشه واقعاً ظلم بزرگیه
پارسا
1398/05/13 - 20:35

دو حالت داریم: اول اینکه سازمان سنجش از نظرش برگرده و هر گروه را جداگانه تراز گیری کنه و حق به حق دار برسه که این به ضرر هیچ گروهی نیست حالت دوم اینه که تراز مشترک بگیره و حق ما خورده بشه من امیدوارم شاهد عدالت باشم درغیر این صورت دیگه فکرنکنم آدم سابق بشم چون ۲سال از تمام تفریحاتم گذشتم و فقط درس خوندم و با درصد های امسالم با توجه به کنکور ۹۷ باید رتبه خوبی رو بیارم نه فقط من بلکه اکثر بچه های نظام قدیم
فاطمه
1398/05/18 - 20:05

سلام،من متاهلم،دوسال از تمام دلخوشی هام زدم،تا بتونم امروز سرمو بالا بگیرم،،،اما حقم داره پایمال میشه،،من با درصد شیمی60،زیست70،دینی90،ادبیات60،زبان50،وعربی35،،،رتبه 20هزار حق منه؟؟؟؟؟ریاضی از هیچکدوم از مباحثی که خونده بودم سوال نیومده بود،،یا به شدت سخت بود،،،،،حتی بودجه بندی هم رعایت نشده بود
بیژن
1398/05/19 - 13:58

سلام ممنون که مشکل نظام قدیم را مطرح کردید .در سال 98 ظلم زیادی به دانش آموزان نظام قدیم شده است . 1- سوالات نظام جدید بسیار ساده تر از سوالات نظام قدیم طرح شده و چیزی سازمان سنجنش بیان کرده کذب است چرا که به گفته تمامی کارشناسان سوالات نظام جدید بسیار ساده تر از نظام قدیم بوده و از تمرینات کتاب درسی در کنکور سوال طرح شده است
2-تعداد نفرات برتر نظام جدید بیشتر از نظام قدیم شده است در حالیکه دانش آموزان نظام قدیم 1 سال بیشتر تلاش کردند و با توجه به سادگی سوالات نظام جدید متضرر شدند چه کسی باید پاسخگو باشد.
مع الوصف معیار سازمان سنجنش برای ارزیابی دانش آموزان اشتباه بوده و باید آنرا تغییر دهند . لطفا فریاد ما را به گوشهای که خود را به ناشنوای زنده اند برسانید
حسین
1398/05/28 - 19:20

ایا در این کشور گوش شنوایی هست که به داد مظلومین برسد
نظام قدیمی ها قربانی بی عدالتی سازمان سنجش شده اند و هیچ مسئول دولتی و یا نماینده ای توجهی به این موضوع مهم که میلیونها نفر از مردم کشور را درگیر خود کرده است نمی کند . قوه قضائیه ، مجلس دولت و مسئولین حکومتی کجائید ؟
1398/06/16 - 14:22

بی عدالتی در کنکور ۹۸ خیلی ها رو ناامید کرد
ماهان
1398/06/16 - 19:11

توروخدا تو این زمان کمی که مونده کاری کنین.به ما ظلم بزرگی شده،واقعا برای سازمان سنجش متاسفم که نادیده گرفته
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top