تاریخ انتشار: شنبه 1398/04/29 - 09:06
کد خبر: 320562

آیا مسئولین از نشریات حمایت می‌کنند؟

حق بودجۀ نشریات از جانب معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه‌­ها یکی از قوانین نشریات دانشجویی است. اما آیا بودجه در نشریه‌های مختلف، یکسان تقسیم می­‌شود یا خیر؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو؛ مطابق تبصرۀ مادۀ ۲۸ «دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی»، معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه‌ها، سالانه از محل بودجۀ فرهنگی، مبلغی را برای حمایت و کمک به انتشار نشریات دانشگاهی پیش­‌بینی می‌­کند و بودجۀ متناسب با شرایط و مطابق ضوابط را در اختیار آنان قرار می­‌دهد؛ بنابراین معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه موظف به پرداخت بودجه و چاپ نشریات در دانشگاه است. طی چند سال گذشته دانشگاه­‌ها با افزایش تعداد نشریات دانشجویی روبرو شده­‌اند. همچنین با گران‌شدن کاغذ ممکن است دانشگاه بودجۀ قابل توجهی جهت چاپ پیش‌بینی نکند، یا نسبت به سال­‌های گذشته حمایت کمتری صورت گیرد.

نشریات دانشگاه‌­ها در انواع علمی، مستقل و تشکلی در حال فعالیت هستند. اما آیا بودجه در بین سه نوع نشریۀ ذکرشده یکسان تقسیم می­‌شود یا نه؟ جهت بررسی عدالت در تقسیم بودجه در بین نشریات مختلف دانشجویی، بر آن شدیم که با چند تن از فعالین نشریات دانشگاهی به گفت­وگو بپردازیم.

هیچ گونه حمایت مالی از طرف معاونت دانشجویی فرهنگی صورت نمی­‌گیرد
علیپور، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران، می­‌گوید: با وجود ۹ نشریه از انجمن اسلامی مستقل در دانشگاه تهران، هیچ‌گونه حمایت مالی ازطرف معاونت دانشجویی فرهنگی صورت نمی­‌گیرد. با پیگیری­‌های زیادی که در معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه صورت گرفته شاید بتوان در باب مجوز و گاهی چاپ حمایت شویم.

به گفته کربلایی­‌زاده، دبیر مجمع حزب الله علم و صنعت، زیرمجمع جنش عدالتخواه، معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه فقط نشریه را بدون هزینه چاپ می­‌کند، و هیچ گونه هزینه­‌ای بابت صفحه­‌آرایی و دیگر مسائل نشریات پرداخت نمی­‌کند.

صدور شکواییه علیه نشریات جامعه اسلامی به دلیل نقد اساتید و مسئولین دانشگاه
زادمهر، مسئول روابط عمومی جامعه اسلامی دانشجویان، با اشاره به وضعیت نابه‌هنجار بودجۀ نشریات جامعه اسلامی در بحث چاپ و توزیع یا برگزاری کارگاه­‌های آموزشی اعلام کرد: از جانب وزارت علوم هیچ‌گونه حمایت مالی برای نشریات دانشجویی صورت نمی­‌گیرد. ایشان همچنین خاطر نشان کردند: به دلیل نقد‌هایی که گهگاهی در نشریات جامعه اسلامی در خصوص اساتید و مسئولین دانشگاه به چشم آمده است، متأسفانه علیه نشریه شکواییه صادر شده و یا نشریه توقیف شده است.

چاپ نشریه توسط حمایت مالی خیرین صورت می­‌گیرد
دهقان، دبیر تحکیم وحدت می­‌گوید: نشریات تحکیم وحدت وابسته به وزارت بهداشت و وزارت علوم و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری هستند. اما از لحاظ مالی فقط گهگاهی از جانب دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری حمایت می‌­شویم. وی افزود: بیشتر اوقات حمایت مالی در چاپ با هزینۀ شخصی اعضای تشکل‌­ها صورت می‌­گیرد. حتی اگر اعضا نتوانند، چاپ نشریه با حمایت مالی خیرین صورت می­گیرد.

نشریات دانشگاه الزهرا (س) از حمایت مالی خوبی برخوردار هستند
تیموری، نماینده دفتر انجمن اسلامی دانشگاه الزهرا (س)، گفت: در بحث بودجۀ نشریات دانشجویی خوشبختانه هیچ‌­گونه مشکلی نداریم. معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه الزهرا (س) بودجۀ نشریات را عادلانه و در وقت مقرر به حساب مدیران مسئول نشریات واریز می­‌کند. ایشان در ادامه افزود: بعضی نشریات مربوط به انجمن­‌های علمی دانشجویی تعداد انتشارشان بیشتر از بودجه تعیین شده است، با این حالکارشناس نشریات دانشگاه الزهرا (س) حمایت مالی این نشریات را انجام می­‌دهد.

کرمی، مسئول بسیج دانشگاه علامه، با اشاره به این‌که دانشگاه علامه از لحاظ مطبوعاتی زیاد کار نمی­‌کند، می­‌گوید: معاونت دانشجویی فرهنگی از جنبه مالی نشریات بسیج دانشجویی را به خوبی حمایت می­‌کند.

با این‌که بودجه‌­ای برای نشریه دریافت نمی­‌کنیم، اما استقبال از نشریه خوب است
عبدالهی‌­خلج، مدیر مسئول نشریۀ «گذرگاه» دانشگاه پیام نور تهران غرب، دراین‌باره با اشاره به این‌که از ابتدای کار برای دریافت مجوز نشریه معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه پیام نور هیچ گونه وعده­ای در باب بودجه به بنده ندادند گفت: هر چند خودم طراح نشریه هستم، اما برای صفحه‌­آرایی بودجه‌­ای از جانب دانشگاه دریافت نمی‌­کنم. واحد مرکزی دانشگاه پیام نور تدارکات چاپ نشریات را برعهده دارد که پیگیری این کار هزینۀ گزافی به همراه دارد، بنابراین نشریه را به صورت الکترونیکی منتشر می‌­کنیم. درخصوص نحوۀ چاپ، نمی‌­دانم که بقیه واحد‌های دانشگاه پیام نور به این صورت نشریه چاپ می‌­کنند یا نه، اما در هر صورت نشریه گذرگاه با این‌که الکترونیکی منتشر می‌­شود با استقبال خوبی روبرو است و در جشنواره دانشگاه پیام نور مقام کسب کرده است.

در دانشگاه امیرکبیر عدالت در تقسیم بودجۀ نشریات به خوبی رعایت نمی‌­شود
همچنین فلاح، مدیر مسئول نشریۀ «راهرو» در دانشگاه امیرکبیر، گفت: در دانشگاه امیرکبیر قاعده به این صورت است که نشریات بعد از چاپ و بافاصله‌­ای که از سمت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه تعیین می‌­شود، چهل  تا پنجاه درصد از هزینه را دریافت می‌کنند. تأمین بقیۀ هزینۀ نشریه بر عهده دانشجویان است. این قضیه برای نشریاتی که مستقل یا وابسته به تشکل خاصی نیستند بسیار سخت است. البته نشریاتی که تیراژ بالاتری نسبت به دیگر نشریات دارند و حتی بعضی تشکل‌­ها، بودجۀ بیشتر از پنجاه درصد دریافت می­‌کنند. متاسفانه عدالت در تقسیم بودجۀ نشریات دانشگاه امیرکبیر به خوبی رعایت نمی­‌شود.

تأمین هزینه صفحه‌­آرایی هر شمارۀ نشریه بر عهده دانشجویان بوده و هست
فیروزآبادی، مدیر مسئول نشریۀ «آفتاب» دانشگاه شهید بهشتی، گفت: تأمین هزینۀ صفحه­‌آرایی هر شمارۀ نشریه برعهدۀ دانشجویان بوده و هست. معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه فقط هزینۀ چاپ نشریه را تأمین می­‌کند، که متاسفانه در چند وقت اخیر هم به دلیل گران شدن کاغذ تیراژ نشریه کاهش یافته و نسبت به گذشته تعداد نشریۀ کمتری چاپ می­‌شود.

پناهی، مدیر مسئول نشریۀ «قدم»، وابسته به انجمن اسلامی دانشگاه شاهد، اظهار کرد: معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه یک بودجۀ واحد برای برگزاری کارگاه‌­ها، نشست‌­ها و دیگر برنامه­های انجمن اسلامی پرداخت می‌­کند. این هزینه شامل تأمین بودجه نشریه هم می­‌شود. در واقع ما باید به‌نحوی بودجه را مدیریت کنیم تا بتوانیم نشریه هم چاپ کنیم.  

استقبال اندک دانشجویان از نشریات
شفیعی، مدیر مسئول نشریه «آشنا» دانشگاه علم و صنعت، افزود: تأمین بودجه نشریه از جانب معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه نسبت به سال­‌های قبل خیلی کم شده است. اما به‌نظر من کاهش بودجه بنا به دلایلی از قبیل: درخواست دانشجویان برای کم شدن چاپ نشریات، روی آوردن به الکترونیکی‌شدن نشریات و استقبال اندک دانشجویان از نشریات است. البته معاونت دانشجویی فرهنگی با توجه به سابقه، تعداد صفحات، و کیفیت نشریات، بودجه را تقسیم می­‌کند. اما در کل ما در این خصوص مشکلی نداریم.

حق بودجۀ نشریات از جانب معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه‌­ها یکی از قوانین نشریات دانشجویی است. اما با توجه به بازخورد‌هایی که از طرف مدیران مسئول نشریات دانشگاه­‌های سطح تهران دریافت می‌شود، اکثر نشریات از لحاظ بودجه و انتشار مطالب با مشکلاتی روبرو هستند. فعالیت و انتشار نشریات نه‌تن‌ها برای رتبۀ دانشگاه بی­‌تاثیر نیست، بلکه فرصتی برای قلم‌زدن و آزاداندیشی دانشجویان است. اما چرا معاونت دانشجویی فرهنگی برخی دانشگاه‌ها نسبت به مسئله بودجۀ نشریات بی­‌تفاوت هستند؟ چرا دانشجویان فعال و نویسنده از لحاظ بودجۀ نشریات باید با چنین سختی‌هایی روبرو شوند؟ کدام منطق می­‌پذیرد که دانشجو در وضعیت فشار اقتصادی امروز از جیب خود برای انتشار نشریه هزینه کند؟ دلیل نابرابری تقسیم بودجه در بین نشریات مختلف چیست؟     

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
ساحلی‌بازان والیبالیست ایران راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند
درخواست آمریکا از قطر برای اخراج سران حماس
ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top