تاریخ انتشار: شنبه 1398/04/29 - 17:35
کد خبر: 320650

در چهارمین نشست سالانه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان بوشهر بررسی شد:

جنگ فقر و غنا در نظام آموزشی

با بهانه فراهم سازی بستر مشارکت مردمی در آموزش، کودتای آموزشی کردند و بنگاههایی به نام مدارس غیرانتفاعی راه انداختند. در حالی که امام فرموده بود مشارکت مردم به شرط آنکه به نفع طبقات محروم باشد باید تشویق شود. حال پس از 30 سال موافقان خصوصی سازی پاسخ دهند که مدارس خصوصی چه منافعی برای طبقات جامعه و بالاخص محرومین و مستضعفین داشته است؟!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، نشست جنگ ناتمام، بمناسبت بزرگداشت سالروز صدور پیام قبول قطعنامه 598، در روستای بحیری استان بوشهر، زادگاه شهید نادر مهدوی برگزار شد.

در چهارمین سال برگزاری این نشست، خصوصی سازی در آموزش بعنوان یکی از مصادیق جنگ فقر و غنا و جنگ حق و باطل مورد بحث و بررسی فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان بوشهر قرار گرفت.

حجت الاسلام براتی (مدیر موسسه بین المللی امت محمد(ص))، رضا عبداللهی (مدیر مدرسه غیر انتفاعی و از مدیران سابق آموزش و پرورش استان بوشهر)، عبدالرحیم افروغ (مسئول اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزی استان بوشهر) و احمد کرمی نژاد (دانشجوی دکترای علوم اجتماعی) بعنوان کارشناسان برنامه، تاریخچه مدارس خصوصی، مبانی نظری آن و تاثیرات و پیامدهای مدارس خصوصی بر جامعه و برخی راهکارها را مورد بررسی قرار دادند.

عبداللهی با برشمردن مزایا و مشکلات مدارس غیر انتفاعی، شکل گیری نهضت تاسیس این مدارس را بیان و رفع نواقص آن را خواستار شد. وی عدم اجرای درست قوانین در مدارس غیرانتفاعی و تبدیل آنها به انتفاعی و پولی شدن را نقص اصلی آن دانست ولی تاسیس این مدارس را ضرورت و تنها راه چاره برای پوشش نقایص مدارس دولتی و تربیت صحیح دانش آموزان عنوان کرد.

افروغ، سپردن امر تربیت به بخش خصوصی را بزرگترین اشتباه در سیاستهای کشور دانست و اضافه کرد: به عمد یا اشتباه، همواره آموزش و پرورش، یک نهاد پرهزینه عنوان میشود در حالیکه سرمایه گذاری روی اساسی ترین پایه اقتدار کشور، یعنی تربیت نیروی انسانی کارآمد است. با واسپاری این رسالت دولت به بخش خصوصی، اجازه داده میشود تا هر جریان سیاسی برای بقای خودش دست به یارکشی در مدارس بزند و هر جریانی که سرمایه بیشتری داشته باشد بتواند سهم بیشتری از تربیت نیروی انسانی را کسب و برای خود پروش دهد که ممکن است خلاف مصالح حکومت نیز باشد.

کرمی نژاد دیگر کارشناس برنامه بود که با اشاره به سابقه آموزش عمومی و خصوصی در جهان اظهار داشت: آموزش عمومی در جهان برای ایجاد برابری و آزادی ایجاد شد ولی در ادامه از طرف نظریه‌پردازان نئولیبرال تلاش جدی صورت گرفت که این امر نیز به بازار واگذار شود. متاسفانه طبق آمار، ایران از خود کشورهای نئولیبرال نیز در امر خصوصی سازی آموزش پیشتاز بوده است.
وی در ادامه با بازخوانی بخشی از متن پیام قبول قطعنامه، بیان داشت: امام فرمود ما به دنبال خشکاندن ریشه های فاسد کمونیسم، سرمایه داری و صهیونیسم هستیم، اما علیرغم شناخت و مبارزه مجدانه‌ای که پس از انقلاب در برابر کمونیسم و صهیونیسم صورت گرفت و منجر به تضعیف آن دو جبهه در جهان گردید، از شناخت و مبارزه با سرمایه داری غفلت شد و این تفکر توانست با نفوذ به ساختار و سیاست گذاری، خصوصی سازی وظایف محوله دولت مانند امر آموزش، امنیت و درمان را اجرایی کند و باعث افزایش شکاف طبقاتی و اختلافات اجتماعی شود.

حجت الاسلام براتی با بیان تاریخچه شکل گیری مدارس خصوصی عنوان داشت: قبل از انقلاب و در زمان طاغوت برخی از مبارزین همچون شهید بهشتی با نیت تربیت تشکیلاتی و کادرسازی برای انقلاب اسلامی، اقدام به تأسیس مدارس خصوصی کردند. اما پس از انقلاب، شهید بهشتی از اولین کسانی بود که جلوی تاسیس مدارس خصوصی ایستادند و نقش اصلی را در تصویب اصل «آموزش رایگان برای همه» داشتند. وقتی مدارس ملی اعلام شد، همه مدارس خصوصی قبل از انقلاب، دولتی شدند جز 2 تا مدرسه که با راه انداختن سروصدا و فشار مانع از ملی شدن آنها شدند. همه این بالا و پایین پریدن ها و هیاهوها، برای این بود که چند خانواده معدود و اصحاب قدرت و ثروت، کشور را در دست داشته باشند. مدارس خاصی وجود داشته باشد تا اشراف و مدیران اشرافی آینده را تربیت کند. سال 67 پس از راه اندازی جریان رسانه ای و اعتراض در مجلس، جوی را در مجلس ایجاد کردند. با بهانه فراهم سازی بستر مشارکت مردمی در آموزش، کودتای آموزشی کردند و بنگاههایی به نام مدارس غیرانتفاعی راه انداختند. در حالی که امام فرموده بود مشارکت مردم به شرط آنکه به نفع طبقات محروم باشد باید تشویق شود. حال پس از 30 سال موافقان خصوصی سازی پاسخ دهند که مدارس خصوصی چه منافعی برای طبقات جامعه و بالاخص محرومین و مستضعفین داشته است؟!

مدیر موسسه بین المللی امت محمد(ص) با خطاب قرار دادن مدافعان حزب اللهی مدارس خصوصی گفت: در مقابل آن جریان انحصارطلب قدرت و ثروت، برخی از جریان انقلابی هم با نیت تربیت کادر انقلابی برای کشور می روند به سراغ مدل مدارس خصوصی، کأنه در دوره طاغوت زندگی میکنیم و راهی جز تربیت نیرو خارج از ساختار دولتی آموزش و پرورش وجود ندارد! در صورتیکه باید تمام تمرکز و توجه آنها معطوف به مشارکت فعالین فرهنگی مومن به انقلاب اسلامی در فرآیند تربیت و پرورش دانش آموزان باشد.

براتی خطاب به دلسوزان و کنشگران فرهنگی تاکید کرد: هر کس خود را نسبت فرزندان این ملت و آینده انقلاب مسئول می داند، به خانواده بزرگ معلمین دلسوز در آموزش و پرورش بپیوندد.
در انتهای برنامه، کارشناسان برنامه با حضور در گعده فعالین فرهنگی استان بوشهر پاسخگوی سوالات آنها بودند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top