تاریخ انتشار: جمعه 1398/05/04 - 13:21
کد خبر: 321524

در مراسم رونمایی از سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح شد؛

زرنگ: رسانه باید هویت حقیقی زن را به نمایش بگذارد/ حیاتی: به دنبال شکستن استبداد رای جریان فمنیستی در دانشگاه‌ها هستیم

زرنگ: رسانه باید هویت حقیقی زن را به نمایش بگذارد/ حیاتی: به دنبال شکستن استبداد رای جریان فمنیستی در دانشگاه‌ها هستیم

حیاتی در آیین آغاز به کار رسمی سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: ما دنبال شکستن استبداد رای این جریان در کف دانشگاه هستیم. ما دنبال پیگیری مطالبات و نیازهای دختران دانشجو حتی در مورد آزادی های مشروع خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از مسائلی که نمی توان از کنار آن به سادگی رد شد حضور و نقش زنان و دختران در جامعه است. با تغییر نقش های سنتی به زندگی عصر مدرن، زنان به دلیل تفاوت عمده ای که این عصر برای آنان به ارمغان آورده است دچار تغییراتی شدند. تغییراتی که به دلیل نا آشنا بودن با آن گاهی آسیب هایی را نیز به همراه داشته است.

نیاز روزافزون به جایگاهی ویژه برای بررسی چنین تغییراتی در رسانه ها به خصوص رسانه های دانشجویی که بتواند این موضوع بپردازد طی چند سال اخیر دیده می شد و همین دغدغه ها سبب شد تا سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران» روز گذشته فعالیت رسمی خود را آغاز کند. در این مراسم که مسئولین واحدهای خواهران اتحادیه های دانشجویی نیز حضور داشتند حانیه زرنگ نیز به عنوان دبیر سرویس زنان معرفی شد.

حانیه زرنگ، دبیر سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران» در این مراسم گفت: امروزه دنیا بر مدار جنگ تبلیغاتی می چرخد و قشری که در این میان بیشتر در آماج ترکش های این جنگ قرار می‌گیرد، قشر متدین و انقلابی است. که در این مبارزه مسئله زن و خانواده نوک پیکان دشمن در جنگ روانی است.

او ادامه داد: این توقع از رسانه جود دارد تا به عنوان یک نهاد فرهنگ ساز بتواند هویت حقیقی زن را از تسخیر و استحاله فرهنگی نجات دهد. که این امر بدون همکاری مستمر و موثر افراد دغدغه‌مند مقدور نیست. پیوند رسانه و تشکل های دانشجویی می تواند ظرفیت برای تغییر و یا ایجاد فکری، فرهنگی و هویتی ایجاد کند.

زرنگ گفت: همین که بتوانیم در بین قشر بانوان روشن کنیم نقطه ضعف غرب، عدم وجود  بنیان های محکمی چون خانواده است و یا نشان دهیم با ترویج مسابقات زیبایی بین بانوان و دور کردن آنان از دغدغه های اصیل فکری و متعالی، نوعی خشونت علیه زنان را ترویج کرده اند، می توان گفت قدم های خوبی را برداشته ایم.

او افزود: «خبرنامه دانشجویان ایران» هم فعالیت رسمی سرویس زنان را شروع کرده است و قصد دارد به تحلیل و روشنگری در مسئله زن،هویت و خانواده بپدازد.

دبیر سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران» در انتها نیز با دعوت از تشکل های دانشجویی برای پیگیری مباحث زنان و حضور آنان در رسانه گفت: باید در برابر مسائل کشور مسئولانه برخورد کنیم، چرا که هر کم کاری می تواند فضا را برای تهاجم فرهنگی باز بگذارد. در این راه نیز باید از تجارب و فعالیت های تمامی تشکل ها و گروه های انقلابی برای رسیدن به نقطه مطلوب استفاده کرد.

زینب سخایی، مسئول واحد خواهران اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با حضور در این جمع با تاکید بر این موضوع که مسئله زنان تنها مختص به زنان نیست گفت: بایستی تماما افراد جامعه از جمله آقایان در مورد این مسئه احساس مسئولیت کرده و به این موضوع چه در جامعه و چه در تشکل های دانشجویی اهمیت داد.

او پیرامون فعالیت های تشکل دانشجویی اتحادیه انجمن های دانشجویان مستقل گفت: دو سال است که نشست هایی پیرامون مبحث زنان برگزار می شود که علاوه بر آگاه سازی و ظرفیت سازی در حوزه زنان به بحث پیرامون مهارتی هم برای دختران دانشجو داشته ایم.

سخایی با اشاره به این موضوع که برخی تفاوت ها در سیاستگذاری و نحوه عملکرد موجب آسیب به وجهه های اجتماعی زده است گفت: مسئله دیگر تغییر سبک زندگی است، که این تغییر سبک زندگی ناظر به متفاوت بودن عملکرد مسئولین نسبت به سیاست های انقلاب اسلامی است و همین موضوع آسیب‌ها و چالش‌هایی را به همراه داشته است.

سیده نرگس حسینی، مسئول واحد خواهران دفتر تحکیم وحدت اضافه شدن بخشی جدیدی به عنوان «زنان» را خوشحال کننده دانست و گفت: دغدغه و مسئله زنان باید دغدغه آقایان هم باشد. برای مثال در مباحث خانواده که امری بین زن و شوهر است و به هر دو آنها به یک نسبت بستگی دارد و لازم است که آقایان نیز به این مسئله ورود داشته باشند.

او در ادامه گفت: نگرانی من از این بابت است که در حوزه زنان، نگاه بازی که لازم است وجود نداشته باشد و عملا هر عملکردی با برچست فمنیستی کنار گذاشته شود. ما به نگاه بازی برای بررسی زنان انقلابی نیازمند هستیم که این نگاه را می توان در صحبت های رهبر انقلاب مشاهده کرد.

حسینی با اشاره به حمایتی که «خبرنامه دانشجویان ایران» می تواند در زمینه نشریات انجام دهد گفت: نشریه ندا به عنوان تنها نشریه دانشجویی اختصاصی زنان است که به صورت اختصاصی منتشر می شود و به همین جهت نیز نیازمند حمایت تشکل های مختلف هستیم.

او با اشاره به این موضوع که مسئولین در مسئله زنان پاسخگویی شفافی ندارند گفت: یکی از کارهایی که رسانه ها باید انجام دهند پاسخگو کردن مسئولین است و از آنجا که معمولا مسئولین از رسانه‌ها ترس دارند، رسانه می تواند در پاسخگو کردن مسئولین نقش مهمی داشته باشد.

زهرا داوودی فر، مسئول واحد خواهران جنبش عدالتخواه دانشجویی در این مراسم گفت: واقعیت جامعه آن است که چه بخواهیم و چه نخواهیم امروز بالاترین مناصب کشور در دست آقایان است و تا زمانی که آقایان وارد موضوعی نشوند عملا آن موضوع جدی گرفته نمی شود.

او با بیان این که دید اسلام بسیار روشنگرانه است گفت: علت آنکه حرفی نداریم این است که می ترسیم هر چه میگوییم به فمنیسم مربوط باشد و همین موضوع باعث شده است در بسیاری از موارد سکوت کنیم.

او تاکید کرد: سعی داریم پیرامون مبحث زنان به صورت مسئله محور به پیش برویم . که به خاطر همین موضوع نسبت به مشکلات اتباعی که در ایران ازدواج می کنند وارد شدیم و از لایحه تابعیت فرزندان مادر ایرانی حمایت کردیم.

مبینا فلاحی، واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف نیز با اشاره یه این موضوع که هنوز سوال های زیادی در ذهن دختران انقلابی پیرامون هویت وجود دارد گفت: گاها برای برخی از دختران این مسئله پیش می آید که آیا مثلا عنوان مهندس عمران برای یک دختر الزما گذاره درستی است؟ آیا انتخاب آنها در رشته تحصیلی با توجه به نقششان در جامعه درست بوده است یا خیر؟ که پاسخ به این سوال نیازمند هویت شناسی و پاسخ های دقیق به این مسئله است.

مریم زارع، مسئول واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان نیز دراین نشست با اشاره به فعالیت‌های این اتحادیه پیرامون مسئله زنان گفت: ما سعی کردیم طی دو سال گذشته با برگزاری نشست ها و کارگاه هایی به بررسی و هویت‌یابی زنان بپردازیم.

او ادامه داد: در چنین کارگاه‌هایی سعی شده است تا افرادی پرورش یابند  که بتوانند در دانشگاه خود پیرامون مسائل زنان فعالیت کرده و نقش آفرین باشند.

محمدرضا حیاتی، مدیر مسئول «خبرنامه دانشجویان ایران» در ابتدای این نشست با اشاره به چرایی رونمایی از این سرویس گفت: این واقعیت را باید بپذیریم که فضای غالب جریان رسانه ای در حوزه زنان در دست جریان فمنیستی است و آنها با ابزار رسانه ای که در دست دارند توانسته اند محتوای خود را بدون هیچگونه محدودیتی در اختیار دختران دانشجو قرار دهند و متاسفانه در ماجرا تجمع کم تعداد اخیر دانشگاه تهران که علیه حجاب صورت گرفت مشاهده کردیم که این جریان طوری با این ابزار بازی کرد که انگار مسئله حجاب، موضوع و مشکل اصلی دختران دانشجو در دانشگاه ها هست.

او ادامه داد: ما دنبال شکستن این استبداد رای این جریان در کف دانشگاه هستیم. ما دنبال پیگیری مطالبات و نیازهای دختران دانشجو حتی در مورد آزادی های مشروع خواهیم بود. بر اساس آمارهای موجود نزدیک به 50 درصد جمعیت دانشجویی کشور در اختیار دانشجویان دختر است ولی مشاهده می کنیم که در حوزه آموزشی و مهارتی به دختران دانشجو چه در دروس درسی و چه در تشکل‌های دانشجویی کمتر به اهمیت نقش و جایگاه دختران در فضای اجتماعی که بالاترین سطح آن در خانواده بروز می دهد دیده می شود.

حیاتی در ادامه با اشاره به اینکه قرار است این سرویس توسط بخش خواهران تشکل های دانشجوی اداره شود گفت: چند سالی است که بخش خواهران اتحادیه های دانشجویی در حوزه زنان و دختران فعالیت های قابل توجهی صورت داده اند به طوری که در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب اظهارات نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در حوزه زنان نشان داد که تشکل ها می توانند حرف های زیادی در این حوزه داشته باشند.

او افزود: به همین منظور پس از مشورت با واحد خواهران اتحادیه های دانشجویی به این نتیجه رسیدیم که از خانم زرنگ عضو فعال دفتر تحکیم وحدت دانشگاه امام خمینی قزوین دعوت کنیم تا مسئولیت این سرویس را برعهده بگیرند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top