تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/05/22 - 13:07
کد خبر: 323685

راهنمای رایگان انتخاب رشته کنکور سال ۹۸/ بخش پانزدهم

از پرستاری چه می‌دانید؟

اگر شما هم جز داوطلبان گروه علوم تجربی هستید بارها به «پرستاری» برای ادامه تحصیل فکر کرده اید. پرستاری هم مانند سایر رشته ها نکته های خاص خود را دارد که اگر هنگام انتخاب رشته به آن توجه نکنید، ممکن است پس از ورود به دانشگاه با رشته ای مواجه شوید که نه تنها علاقه ای به آن ندارید بلکه به دنبال فرار از آن هستید.

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اگر شما هم جز داوطلبان گروه علوم تجربی هستید بارها به «پرستاری» برای ادامه تحصیل فکر کرده اید. پرستاری هم مانند سایر رشته ها نکته های خاص خود را دارد که اگر هنگام انتخاب رشته به آن توجه نکنید، ممکن است پس از ورود به دانشگاه با رشته ای مواجه شوید که نهتنها علاقه ای به آن ندارید بلکه به دنبال فرار از آن هستید. به همین دلیل در این گزارش به بررسی نکات کلیدی رشته «پرستاری» پرداخته ایم.

احتمالاً نمی دانید
ترم اول و دوم رشته پرستاری به دروس علوم پایه اختصاص دارد. دروس علوم پایه، با دروس رشته پزشکی مشترک اند.

برخلاف رشته های پزشکی که در آنها دانشجویان تعداد واحدهای بیشتری را در دروس علوم پایه می گذرانند، در رشته پرستاری، جزئیات کمتری از همان سرفصل های مشترک را می خوانید و از ترم دوم وارد بخش فیزیکال بیمارستانی می شوید.

در اولین ترمهای عملی، ابتدا دروس عمومی عملی را می گذرانید. پس از آن دروس تخصصی آغاز می شود که بسته به آن، هر ترم به مدت ده روز وارد بخش های خاص جراحی، ارتوپدی، گوارش، نفرو و... می شوید.

شما در رشته پرستاری، هر ترم همان بیست واحدی را خواهید گذراند که دوستان مهندسی تان می گذرانند؛ اما با توجه به اینکه درس یک واحدی و حتی نیم واحدی در برنامه تان گنجانده شده است، مجبورید هر روز هفته در دانشگاه باشید و خبری از آن یکی دو روز خالی که سایر دوستان دارند نیست.

در این رشته، شما فقط تا ترم شش درس می خوانید و دو ترم آخر را در بیمارستان می گذرانید.

از آنجایی که از ترم سوم وارد بیمارستان می شوید، بد نیست بدانید برای تخصیص شیفت ها هیچ نظم خاصی وجود ندارد و در واقع هر شیفتی را که سایر پرستاران برندارند (شیفت های فاجعه!) به شما اختصاص خواهند داد.

گرایش‌ها
1. گرایش ویژه: در این گرایش قرار است پرستار بخش های ویژه، همچون آی سی یو، سی سی یوبا اورژانس بشوید. به نظر می رسد «فعلا» اوضاع این گرایش به لحاظ موقعیت شغلی از باقی گرایش ها بهتر باشد.

2. داخلی جراحی: اگر قصد هیئت علمی شدن را دارید، در این گرایش می توانید به صورت تخصصی تر، تجربه تحصیل و کار در بخش های ارتوپدی، گوارش، اعصاب، پوست، تنفس، نفرولوژی و... را داشته باشید؛ اما بنا به گفته شاهدان عینی، آواز دهل این گرایش را فقط باید از «دور» شنید.

3. روان پرستاری: در این گرایش، پرستاران در بیمارستان های تخصصی اعصاب و روان مشغول به کار خواهند شد.

4. بهداشت محیط و جامعه: پروسه پیش از درمان سیاست گذاری ها، فعالیتهای تحقیقاتی و نظارتی از مجموعه «پیش فرض های» در نظر گرفته شده برای تولد گرایش بهداشت محیط و جامعه هستند. فقط در صورتی وارد این رشته بشوید که حوصله و پشتکار تغییر «فضای غیرعملی» دانشگاه را داشته باشید.

5. مراقبت ویژه کودکان: این رشته در واقع همان گرایش شماره یک است، با این تفاوت که بیمارانتان تعدادی بچه مظلوم و مهربان اند.

6. گرایش کودکان

7. گرایش مدیریت

آینده شغلی
١. اگر قصد ادامه تحصیل داشته باشید، در گرایش ویژه و مدیریت، لازم است حتما پیش از شرکت در کنکور، دو سال طرح بگذرانید.

٢. در سایر گرایش ها این امکان گذاشته شده است تا دانشجو «فقط یک بار» بیش از گذراندن طرح، در کنکور شرکت کند و اگر در رشته دلخواه پذیرفته شد، در پایان دوره کارشناسی ارشد برای گذراندن طرح اقدام کند.

٣. اگر شما با مقداری ریش و سبیل مشغول خواندن این گزارش هستید، لازم است بدانید برای آقایسرهای رشته پرستاری، دوره سربازی و طرح یکی شده است.

۴. اگر قصد ادامه تحصیل ندارید، به جز نشستن در خانه و قاب کردن مدرکتان به دیوار، چهار انتخاب دیگر پیش رو دارید:
الف: دریافت مجوز مهد کودک
ب: دریافت مجوز خانه سالمندان
ج: تأسیس مراکز مراقبت از بیمار در منزل
د: کار در بیمارستان

۵. اگر کار در بیمارستان را انتخاب کردید، می توانید دوره های آزاد تخصصی شش ماهه (خون رسانی، هوم ویزیت و...) را نیز بگذرانید و با توجه به تخصصی تر شدن مهارتتان، در آمد و حتی پرستیژ بیشتری داشته باشید.

6. آخرین مرحله ای که متأسفانه خوارترین مرحله در کشور ماست، ادامه این تخصص در فیلد پژوهشی است که علی رغم خواست خودمان لازم است بگوییم اگر کفش آهنین به پا نکرده باشید، به نظر نمی رسد این بخش، با توجه به وضعیت فعلی آینده مطلوبی برای رشته پرستاری داشته باشد.

وضعیت کسب و کار چطوره؟
به ازای هر شیفت، ۸ ساعت و ۱۹۲ ساعت موظفی در ماه، وضعیت مالی پرستاران مختلف این گونه است:

1.پسران سرباز: ماهیانه ۸۰ هزار تومان

2.دانشجویانی که طرح خود را می گذرانند: بین ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۱میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

3.پرستاران واقعی بین ۲ تا ۳ میلیون دریافت خواهند کرد که مجموع حق شیفت، اضافه کاری، کاراند، هزینه رفت و آمد، غذا و ... است.

نکته ۱: علی رغم اینکه جذب دانشجوی پرستاری در دانشگاهها دو تا سه برابر افزایش داشته است، بد نیست بدانید در حال حاضر به دلیل کمبود بودجه های بیمارستانی و وضعیت جذب همان دانشجویان در بازار کار چندان هم خوب نیست و بیمارستان ها ترجیح میدهند در شیفت های اضافه و با حقوق کمتر، همان پرستاران سابقشان را نگه دارند؟

نکته ۲: تأسیس خانه سالمندان، مهد، مرکز مراقبت و ... نیز مانند هر حرف دیگری به مهارت های مدیریتی، بودجه و پذیرش ریسک ضرر و زیان اولیه نیاز دارد.

گزارش از زهرا صنعتگران

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top