تاریخ انتشار: شنبه 1398/06/16 - 11:54
کد خبر: 327244

دبیر انجمن مستقل دانشکده حقوق دانشگاه تهران مطرح کرد؛

برخی با کلیدواژه‌ «کودک‌همسری» به‌دنبال فریب مردم هستند

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: مسئله حائز اهمیت در اینجا این است که برای ازدواج همه افراد که در فرهنگ‌های متفاوت و با تربیت‌های متفاوت رشد کرده‌اند نمی‌توان سن واحدی تجویز کرد. به خصوص که ایران دارای خرده فرهنگ‌های زیادی می‌باشد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ زهره حسنی‌سعدی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به حواشی ایجاد شده درباره ازدواج دختری از کهگیلویه‌ای گفت: روز دوشنبه، ازدواج دختر حدودا 11 ساله کهگیلویه‌ای در فضای مجازی منتشر شد و جو احساسی و روایت‌های متفاوتی از کلیپ در یک روز پس از انتشار به وجود آمد. از سلبریتی‌ها تا مسیح علینژاد همه با احساسی کردن جو و زیرسوال بردن ساختار قانونی سعی در سیاه‌نمایی این اتفاق داشتند. در حالی که باید به این  دست موضوعات اجتماعی با نگاهی جامع پرداخت.

وی در ادامه با اشاره به دست‌های پنهان این ماجرا عنوان کرد: سه سال است که فراکسیون زنان مجلس و معاونت زنان ریاست جمهوری به کمک برخی از نهادهای خود در جامعه سعی دارند با آوردن برخی از نمونه‌های ازدواج‌های نادرست در سنین پایین، سن ازدواج کل جامعه را افزایش دهند و این موارد معدود را به کل جامعه آماری این ازدواج‌ها تعمیم دهند.

حسنی‌سعدی همچنین گفت: فراکسیون زنان مجلس در ابتدا به دنبال  ممنوعیت کل ازدواج‌های زیر 18 سال بودند و سپس بعد از رد شدن طرح و آوردن اظهارات کارشناسی و استدلال‌های منطقی کار اکنون به ممنوعیت ازدواج‌های زیر 13 سال در دختران و 15 سال در پسران رسید. متاسفانه با احساسی کردن جو و سیاه‌نمایی این جریان توانست بر روی افکار عمومی تاثیر به سزایی بگذارند. اما در مسئله مهم اجتماعی نباید با نگاه جو زده و احساسی سیاست‌گذاری کرد بلکه باید به درستی و دور از سیاسی‌کاری به اقدامی درست دست زد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: مسئله حائز اهمیت در اینجا این است که برای ازدواج همه افراد که در فرهنگ‌های متفاوت و با تربیت‌های متفاوت رشد کرده‌اند نمی‌توان سن واحدی تجویز کرد. به خصوص که ایران دارای خرده فرهنگ‌های زیادی می‌باشد.

در بحث ازدواج تجویز یک نسخه واحد برای همه فرهنگ‌ها بی‌عقلی است
وی در ادامه اظهار  داشت: به بلوغ رسیدن افراد و آمادگی پذیرش مسئولیت در افراد به تناسب فرهنگ آنان متفاوت است و نمی‌توان همه را با فرهنگ پایتخت نشین و یا فرهنگ‌های شهرنشینی مقایسه کرد. در ضمن بنابر آمار میانگین سن بلوغ نیز در کشور کاهش یافته‌است به طوری که در پسران به 13 سال و در دختران به 11 سال رسیده‌است. بنابراین تجویز یک نسخه واحد برای همه‌ی افراد کاری به دور از منطق و عقل است.

حسنی‌سعدی ضمن غلط خواندن برخی آمارها درباره تعداد کودک‌همسری در ایران گفت: طبق آمار تنها سه دهم درصد از ازدواج‌های دختران زیر 14 سال با اختلاف سنی نامتعارف بوده‌است. این رقم در کنار 300 هزار ازدواج در این بازه سنی که موفق بودند بسیار جزئی است.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: ممنوعیت کامل ازدواج‌های زیر 13 سال منجر به احقاق حقوق این تعداد ازدواج نادرست و هم‌چنین جلوگیری از آنان نمی‌شود زیرا هم‌اکنون نیز در ماده 1041 قانون مدنی نیز تبصره‌ای وجود دارد که ازدواج دختران و پسران زیر 13 و 15 سال منوط به اجازه دادگاه صالح است. اگر راهکار ممنوعیت قانونی چاره‌ساز بود این ازدواج‌ها با اختلاف سنی نامتعارف و با وجود به بلوغ نرسیدن دختر اجازه دادگاه صالح گرفته‌نمی‌شد و هرگز رخ نمی‌دادند. همان‌گونه که ازدواج دختر کهگیلویه‌ای نیز غیرقانونی خوانده‌شد».

عده‌ای ذیل نقاب کودک‌همسری در مسیر ازدواج جوانان سنگ‌اندازی می‌کنند
وی در ادامه تاکید کرد: با ممنوعیت دوباره نه تنها ازدواج‌های موفق در این سنین به مشکل برمی‌خورند، بلکه جلوی ازدواج‌های نامتعارف هم گرفته‌نمی‌شود. برای احقاق حقوق این کودکان و دختران مظلوم باید علاوه بر فرهنگ سازی که در بلندمدت اتفاق می‌افتد، تبصره ماده 1041 را نیز گسترش داد و به صورت جدی و بهتری اجرایی شود.

حسنی‌سعدی گفت: برای مثال برای ازدواج با کودکان مجازات مشخص شود. هم‌چنین دادگاه مجوز به ازدواج‌های با اختلاف سنی بالای ده سال ندهد. علاوه بر این مجوز تائید یک روانشناس دارای پروانه اشتغال و شماره نظام روانشناسی، گذراندن یک دوره مهارت زندگی نیز برای صدور مجوز ازدواج گذاشته‌شود.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: پافشاری بیش از اندازه بر ممنوعیت قانونی آن هم با رد ادله‌هایی که برای طرح آورده‌شد، تنها موجب هدر رفتن وقت و انرژی و دور شدن از حل درست مسادل مهم زنان و خانواده می‌شود».

وی در پایان گفت: کودک همسری یک کلیدواژه انحرافی برای فریب اذهان عمومی است و به نظر می‌رسد دست‌هایی پشت پرده قصد دارند با احساسی کردن فضا دوباره ذیل نقاب کودک همسری، طرح افزایش حداقل سن ازدواج را پیگیری کنند و در مسیر ازدواج جوانان سنگ‌اندازی کنند. لذا جامعه دانشگاهی باید آگاهی کافی نسبت به فضاسازی‌های ایجاد شده داشته باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top