تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/07/09 - 11:23
کد خبر: 330171

فعالین دانشجویی در گفت‌وگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» پیرامون صندلی فروشی مطرح کردند؛

احسانی: صندلی فروشی عدالت آموزشی را خدشه‌دار می‌کند/ صادقی: این قضیه فقط اتفاقات دفعه‌ای و موقتی نیست

احسانی: صندلی فروشی عدالت آموزشی را خدشه‌دار می‌کند/ صادقی: این قضیه فقط اتفاقات دفعه‌ای و موقتی نیست

قطعا فساد در حوزه بهداشت و درمان،صرفا مربوط به حوزه دارو یا عدم پرداخت مالیات نیست،هرچند این موارد قطعا نیاز به پیگیری و کنترل بسیاری دارد،اما یکی از موضوعات مهم در این حوزه بحث نحوه پذیرفته شدگان رشته های علوم پزشکی است که هر سیاست غلط و هرگونه ضعف نظارتی در این امر،بزرگترین ضربه را به بدنه این حوزه وارد میکند.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعد از آن که رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی و برخورد با متخلفین در انتقال و پذیرش دانشجویان گروه علوم پزشکی به داخل کشور خبر داد، اعتراضات متفاوتی در پی داشت و همچنین زمزمه هایی از فروش صندلی در رشته های علوم پزشکی در پی داشت، که در همین مورد، نظر چند تن از فعالین دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی را جویا شدیم.

عظیمی : ضعف نظارت سازمان سنجش و مجموعه وزارت بهداشت
بتول عظیمی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: موضوع فروش صندلی در دانشگاه های علوم پزشکی که افشا شدن تحصیل دانشجوی قلابی دانشگاه شهید بهشتی بهانه ای شد که مجددا مورد توجه عموم قرار بگیرد، مدت هاست که اگر نگوییم مغفول مانده، آنچنانکه باید مورد پیگیری نیز قرار نگرفته بود!

عظیمی تصریح کرد: قطعا این موضوع نشان دهنده عمق بی توجهی و ضعف نظارت سازمان سنجش و مجموعه وزارت بهداشت نسبت به جریان های فساد در این حوزه است! قطعا فساد در حوزه بهداشت و درمان،صرفا مربوط به حوزه دارو یا عدم پرداخت مالیات نیست،هرچند این موارد قطعا نیاز به پیگیری و کنترل بسیاری دارد،اما یکی از موضوعات مهم در این حوزه بحث نحوه پذیرفته شدگان رشته های علوم پزشکی است که هر سیاست غلط و هرگونه ضعف نظارتی در این امر،بزرگترین ضربه را به بدنه این حوزه وارد میکند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی شهرکرد گفت: وقتی از ضعف نظارتی و بی توجهی عمد یا غیر عمد در پذیرش دانشجوهای علوم پزشکی سخن میگوییم، در واقع بحثمان بر سر چرایی و چگونگی پذیرش بدون صلاحیت علمی فرزندان مسئولین دولتی، هیئت های علمی دانشگاه ها،د انشجوهای دانشگاه های درجه چندم کشور های همسایه و اقشار دیگری است که به راحتی با پرداخت یا حتی بدون پرداخت هزینه ای ، در جایگاهی قرار میگیرند که لازمه آن، دور زدن ۶۰۰هزار نفر است!

وی افزود: قرار گرفتن در جایگاهی که عده ای با تلاش شبانه روزی و زحمت بسیار آن را بدست آورده اند و عده ای با تصاحب این جایگاه،عدالت آموزشی را تماما لگد مال میکنند!

عظیمی در پایان گفت: بحث فروش صندلی های پزشکی،بهانه ای شد که دانشجوهای سایر دانشگاه های علوم پزشکی نیز وزارت بهداشت و سازمان سنجش را مورد سوال قرار دهند که چرا و چگونه تعداد پذیرفته شدگان رشته های علوم پزشکی در هرنیمسال،با تعدادی که در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری درج شده،متفاوت است؟

او ادمه داد: انتظار میرود که وزارت بهداشت،همانطور که از برخورد جدی با متخلفان این حوزه و جریان های فساد این حوزه خبر داده،این موضوع را به نحو موثری در هریک از دانشگاه های علوم پزشکی پیگیری کرده و دلیل تفاوت ورودی های هر رشته با تعداد درج شده در دفترچه انتخاب رشته را شفاف نماید!

امیر حسین احسانی: این موضوع عدالت آموزشی را خدشه دار می کند
امیرحسین احسانی دبیر دفتر تحکیم وحدت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اخیرا با توجه به مشخص شدن نتایج کنکور و شروع سال تحصیلی جدید مجددا بحث خرید و فروش صندلی های پزشکی بر سر زبان ها افتاده، به نحوی که افرادی که از شرایط و استعداد کافی برخوردار نبوده به واسطه پول و ثروت خود قادر به ادامه تحصیل در رشته های پزشکی هستند و به طریقی کنکور را دور میزنند و سر کلاس درس با دانشجویانی می نشینند که انرژی و زندگی خود را صرف درس خواندن کرده‌اند و در کنکور موفق شده‌اند.«هر چند آزمون کنکور هم اشکالات خاص خودش را دارد ولی در حال حاضر عادلانه ترین روش سنجش دانش آموزان است».اکثرا هم این کار از طریق پردیس های خودگردان صورت میگیرد.

دبیر دفتر تحکیم وحدت دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: حال یا با دادن پول های ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیونی و یا با گذراندن ۳۶ واحد از دروس پزشکی در یکی از از دانشگاه های درجه چندم اروپایی یا آسیایی و سپس انتقال آنها به داخل می توانند کنکور را دور بزنند.

وی افزود: اما علی ای حال خرید و فروش صندلی های دانشگاه باعث سرخوردگی دانش آموزانی میشود که با تلاش و زحمت زیاد خود و نه به واسطه رانت و ثروت به دانشگاه رسیده اند و روحیه تلاشگری آنها را از بین میبرد.یقینا این موضوع عدالت آموزشی را خدشه دار می کند و در آینده نیز می تواند با عدم کفایت در حرفه شان سلامت مردم را به خطر اندازد.شاید بتوان گفت این افراد به نوعی خرید و فروش با جان انسان ها را انجام میدهند که نمیتوان روی آن قیمت گذاشت.

احسانی در پایان گفت: از این رو از وزارت بهداشت در وهله اول و از قوه قضاییه در گام دوم انتظار میرود با این بی عدالتی ها برخورد کنند تا شاهد چنین امری نباشیم.

بابایی: صندلی پزشکی را با حداقل پانصد میلیون تومان بخرید
امیرحسین بابایی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: پدیده ای که از چند سال پیش در مورد آن صحبت میشد و مسئولین با قطعیت اعلام میکردن که چنین چیزی نیست؛ حال با چالشی که مریم مقتدری برای وزارت بهداشت ایجاد کرده، مجددا بحث فروش صندلی در دانشگاه های علوم پزشکی را به روی زبان ها انداخته است.

بابایی ادامه داد: حال شما با یک سرچ ساده در اینترنت میتوانید یک صندلی پزشکی را با حداقل پانصد میلیون تومان بخرید! بهمین سادگی مرفهین گرامی که دوست دارند فرزندشان را دکتر خطاب کنند می توانند با قدرت پول خود هم تلاش های یک عده دانش آموز کم بضاعت ولی مستعد را لگد مال کرده و از همه بدتر با پایان تحصیل فرزند دلبندشان، با جان هزاران انسان ها بازی کنند.

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: البته حال انتظار داریم که با اثبات این فساد، آن دسته از مسئولانی که اعلام کرده بودند که در صورت بروز چنین اتفاقی، استعفا میدهند؛ بهتر است فرصت را از دست نداده زیرا تا همین الان هم زمان زیادی را برای اقدام از دست داده اند.

وی تصریح کرد: مسئله ی فروش صندلی رشته های پزشکی به همین جا ختم نمیشود و با روش های دیگری هم میتوان با ترکیب پول و ژن خوب به این رشته رسید ،شما در نظر بگیرید، یک فرزند هیئت علمی که توانایی رقابت با دیگران در یک کنکور را ندارد؛ ۳۵ واحد پزشکی را در دانشگاه های درجه چندم خارجی پاس می کند و سپس به آسودگی با امتیاز حاصله از والدینش برمیگردد و در کنار کسی میشیند که برای آن برای نشستن بر آن صندلی، پوستش کنده شده است، به همین سادگی!

بابایی در پایان گفت: حال شما حساب کنید که در این شرایط ضرر اصلی متحمل چه کسانی می شود؟دانشجویان کنکوری کم بضاعت؟یا مریضانی که مداوای آن توسط این دسته از پزشک های پول پرورده انجام میشود؟

صادقی: این قضیه فقط اتفاقات دفعه ای و موقتی نیست
صادقی دبیر دفتر تحکیم علوم پزشکی همدان گفت: در نظام سرمایه داری همه چیز تبدیل شده به کالا و هر کالایی هم یک قیمتی داره و میشه خریدش و حتی جون انسان هم قیمت داره در کل همه چیز قیمت داره، هر چیزی که در این جهان هست قیمت دارد.

وی افزود: اگه بخوایم با دید کپیتالیسم بهش نگاه کنیم دارای ارزش پولی و مالی هست و هر کسی پول داشته باشه میتونه اون را به دست بیاره همچنان که اتفاقات داره داخل سیستم آموزشی ما میوفته این روند ها از دهه های گذشته شروع شده شاید با ورود پردیس بعضی از دانشگاه ها اما این مسئله کمتر به حیطه علوم پزشکی سرایت کرده بود تا اینکه می بینیم که صندلی های فروخته شده به بعضی ها با ۵۰۰ میلیون تومان شش صد میلیون تومان یا بیشتر و خبرش اومد بیرون این نشان دهنده همون نگاهه علاوه بر اینکه این کار فساده کسانی هستن که پشت این کارا هستن و قطعا باید محاکمه و دنبال بشه حالا نمی دونم چقدر اتفاق میفته این موارد!

صادقی گفت: همین طور ما می دونیم تو خیلی از فیلد ها و مباحث زمینه های این کشور فساد های گسترده وجود داره همین طور که مشهوده برای ما تو خودرو سازی چقدر ناکارآمدی فساد وجود داره اما خب برخوردی نمیشه اما اینکه می دونیم، چی می دونیم اما با برخورد این دو مسئله جداست.

وی ادامه داد: اما نگاه من به این قضیه فقط اتفاقات دفعه ای و موقتی نیست این ی نگاهه که سعی می کنه وارد بشه و اگه این طوری به قضیه نگاه کنیم ی جورایی ی اتفاقات رو می تونیم بهم ربط بدیم و ارتباطشون رو کشف کنیم و این جوری می دونیم علوم پزشکی صندلی داره از کجا میاد و قضایای افزایش ظرفیت ها داره از کجا میاد، بعد هم خبر فروش صندلی علوم پزشکی این قریب مسائل همه این نگاه پشتش هست یعنی با یک تفکر کم می بینیم که نگاه سرمایه داری کامل داره خودشو نشون میده و همچنین خب قطعا مشخصه ک اینجا دیگه عدالت آموزشی هیچ جایگاهی نداره هیچی! در واقع به جای عدالت جایگزین شده نگاه سرمایه داری!

*گزارش از حمزه دستیار

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top