تاریخ انتشار: شنبه 1398/07/13 - 11:27
کد خبر: 330548

نظارت سازمان دانش‌آموزی بر بوفه مدارس

سازمان دانش‌آموزی در سال تحصیلی جدید بنا دارد مسئولیت نظارت بر پایگاه‌های تغذیه سالم در مدارس و نظارت بر بوفه‌ها را با جدیت دنبال وتمامی فعالیت‌های این پایگاه‌ها را با دقت رصد کرده و موارد تخلف را شناسایی کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش‌آموزی روز شنبه در تشریح برنامه های این سازمان برای سلامت دانش آموزان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: به منظور تضمین سلامت دانش‌آموزان و ایجاد پایگاه‌های تغذیه سالم در مدارس، نظارت بر بوفه‌ها در تمامی مدارس سراسر کشور تشدید می‌شود.

«سیدهادی دلبری» افزود: از مدیران مدارسی که پایگاه تغذیه سالم در مدارس دارند، خواسته شده است که درخواست مجوز کنند به همین منظور امسال سامانه ای به نام boofe.irsto.ir با عنوان سامانه پایگاه تغذیه سالم کشوری راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: مدیران باید درخواست خود را برای صدور مجوز به این سامانه وارد و نوع مجوز را انتخاب کنند و بازرسان وزارت بهداشت و اداره کل سلامت و سازمان دانش آموزی پس از بازدید از محل بوفه نسبت به تائید یا تائید نشدن آن اقدام خواهند کرد.

به گفته وی، برای پیگیری بهتر مشکلات در بوفه ها یا پایگاه های تغذیه سالم مدارس، مدیران، اولیاء دانش آموزان و دانش آموزان می توانند به سازمان دانش آموزی کمک کنند و اگر گزارشی مبنی بر تخلف از سوی این پایگاه ها وجود داشت به ما اطلاع دهند تا در سریع ترین زمان رسیدگی شود.

معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه در کل کشور بازرسانی برای بازرسی بهتر بر این پایگاه ها تعیین شده است، اظهار داشت:  باید مدیران استانی موارد تخلف را به ما گزارش دهند، اگرچه نظارت ما در کل کشور به صورت ویژه انجام می شود اما اگر هر فرد یک گزارشارسال کند، نظارت ما در کل کشور توسعه می یابد.

دلبری تاکید کرد: از آنجا که سال گذشته سامانه ای برای صدور مجوز پایگاه های تغذیه سالم در مدارس وجود نداشت امسال نظارت شفاف تر شده است که در این زمینه ۲ نوع نظارت داریم یکی اینکه مدیران برای فروش باید مجوز داشته باشند و مجوز با نوع فروش مرتبط باشد، دوم اینکه بازرسان سراغ مدارسی می روند که اصلا مجوز نگرفته اند و با آنها برخورد می شود.

معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان ‌های سازمان دانش‌آموزی گفت: اینکه چرا یک مدرسه ای مجوز نگرفته است، مدیر آن مدرسه باید پاسخگو باشد چون سلامت دانش آموزان را به خطر انداخته است، البته بازدیدهای میدانی ما افزایش یافته و در دستورالعمل به مدیران مدرسه نیز ابلاغ شده است که مدیران، مسئولان بوفه و کارشناسان سلامت باید به مبحث نظارت بر بوفه ها بیشتر توجه داشته باشند تا اگر احیانا تخلفی وجود داشت، از آن تخلف جلوگیری کنند.

۱۸ نوع مواد غذایی ممنوع
دلبری با بیان اینکه ۱۸ نوع ماده غذایی در مدارس ممنوع است، اظهار داشت: : فروش فرآورده‌هایی مانند پفک، چیپلت، پفیلا، ذرت، چیبس‌های سیب‌ زمینی، انواع یخمک، نوشابه ‌های گازدار، ماءالشعیر، دلستر، شیرکاکائو بخاطر قند فراوان و سایر شیرهای طعم ‌دار، دوغ گازدار، سوسیس، کالباس، انواع پیتزا، همبرگر، سالاد الویه، انواع لواشک، آلو، آلوچه بدون بسته ‌بندی و فاقد مجوزهای بهداشتی، انواع آب ‌نبات، کاکائو، شکلات ‌هایی که به سقف دهان و دندان می‌ چسبد، انواع آبمیوه‌ های صنعتی،  فلافل، سمبوسه، انواع اشترودل،  پیراشکی، دونات، بستنی یخی، پاستیل، ژله، خیار شور، انواع سس و ناگت در تمام پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس ممنوع است.
وی تصریح کرد: از آنجا که دستورالعمل بهداشتی هرساله از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری اداره کل سلامت وزارت آموزش و پرورش و سازمان دانش آموزی صادر می شود، و امسال نیز دستورالعمل بهداشتی به سازمان دانش آموزی به عنوان متولی امر نظارت و مدیریت اجرایی واگذار شده است.

وی ادامه داد: به همین منظور این دستورالعمل مبنی بر ۱۸ نوع ماده غذایی ممنوعه از ۲۵ شهریورماه  به تمامی مدارس ارسال شده است. البتهسال گذشته ممنوعیت کمتر بود اما امسال چون یکسری از واحدهای تولیدی به موادغذایی خود شکر بیشتری اضافه کرده بودند، آنها را به فهرست ممنوعه اضافه کرده ایم.

معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان ‌های سازمان دانش‌آموزی گفت: به عنوان مثال پارسال در بوفه های مدارس همبرگر با ۶۰ درصد گوشت و برخی از انواع اشترودل و برخی از کاکائوها مجاز بود اما امسال این موارد هم به فهرست ممنوعه ها اضافه و تاکید شده است که توزیع این موادغذایی باید در مدارس ممنوع باشد.

دلبری اضافه کرد: دستورالعمل ۱۸ نوع ماده خوراکی ممنوعه به تمامی مدارس کشور ارسال شده است و از همه مدیران خواسته شده است که این فهرست را در معرض دید دانش آموزان و اولیا قرار دهند تا فهرست موادغذایی مجاز و غیرمجاز برای همه مشخص باشد.

هفت ماده خوراکی مجاز
وی در ادامه به مواد خوراکی مجازی که در پایگاه‌ های تغذیه سالم به دانش‌آموزان عرضه می شود نیز گفت: این موادغذایی به هفت دسته تقسیم می‌ شود که شامل خشکبار، خرما، انواع مغزه و دانه های بدون نمک مثل توت، انجیر، برگه کشمش، مغز تخمه ها و نخودچی، شیر و فرآورده‌های آن، نوشیدنی هایی مانند دوغ کم نمک، انواع میوه، بیسکویت بدون کرم، کیک و کلوچه،  لقمه سالم مانند نان و پنیر و گردو و غذاهای پخته مثل آش، سوپ، خوراک لوبیا، عدسی، حلیم، فرنی، شله زرد و سمنو است که پایگاه های تغذیه سالم می توانند از این موادغذایی استفاده کنند.

معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان ‌های سازمان دانش‌آموزی گفت: در شهر تهران با بیش از چهار هزار مدرسه  ۱۵۰ بازرس از اول مهر بازرسی ها را با جدیت دنبال می کنند. با توجه به اینکه در آموزش و پرورش دغدغه سلامت دانش آموز را داریم و نمی خواهیم این سلامت به خطر بیفتد، شماره پیگیری ۱۴۹۹ روی مجوزها در پایگاه تغذیه سالم باید نصب شود اگر فروش غیرمجاز یا مورد تخلف باشد در مدت ۴۸ ساعت رسیدگی می کنیم.

وی تصریح کرد: ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز وارد ۱۱۰ هزار مدرسه شدند، اگر ۵۰ درصد مناطق روستایی یا محروم را در نظر نگیریم،  ۵۵ هزار پایگاه تغذیه سالم در مدارس ایجاد شده است.

مدارس روستایی بوفه ندارند
دلبری با بیان اینکه مدارس روستایی شامل طرح ایجاد پایگاه های تغذیه سالم نمی شوند، اظهار داشت: حدود ۵۰ درصد از کل مدارس کشور تخمین زده می شود که نیاز به بوفه داشته باشد که باید تا آخر مهرماه این مجوزها را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه تخلف مدارس بدون مجوز ایجاد پایگاه های تغذیه سالم به مراتب بیشتر است، تصریح کرد: از آنجا که ۵۰ درصد مدارس کشور روستایی است و بخاطر تعداد پایین دانش آموزان در هر مدرسه، پایگاه های تغذیه سالم در این مدارس ایجاد نمی شود، پس این مدارس نیازی به ایجاد بوفه ندارند.

به گفته وی، برای ایجاد پایگاه های تغذیه سالم در مدارس باید پیمانکارانی انتخاب شود، به همین منظور مدیر مدرسه پیمانکار را انتخاب می‌ کند اما باید مجوز معاینه پزشکی را در سامانه ثبت کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top