تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/07/15 - 09:12
کد خبر: 330777

در آستانه اربعین هیئات دانشجویی به چه مشغولند/۱/؛

موکب دانشجویی باید محتوا رسانی و بصیرت بخشی کند

موکب دانشجویی باید محتوا رسانی و بصیرت بخشی کند

پیاده روی اربعین یک راه پیمایی بزرگی است که فارغ از مسائل مذهبی ابعاد سیاسی دارد که به یک کشور هم منتهی نمی­شود سایر کشور ها را به لحاظ امنیتی در بر میگیرد و میتواند برای آنها اورده مثبت داشته باشدو میتواند معادلات استکبار را بر هم بزند از این رو این پیام اربعین به صورت هر چه گسترده تر باید به جهانیان متنقل شود.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در آستانه پیاده روی اربعین حسینی این مراسم بزرگ معنوی به سراغ موکب ها و کاروان های دانشجویی دانشگاه های تهران رفتیم، دانشگاه ها و تشکل های دانشجویی با توجه به ماموریت ها و وظایف خود در حوزه های فرهنگی بار اشاعه فرهنگ عاشورایی و تبیین رسالت امام حسین را بر دوش خود دارند. از نقش و جایگاه دانشگاه در رساندن پیام این راهپیمایی به سایر دانشجویان سراسر جهان و مشکلات و موانع و ظرفیت های این مراسم بزرگ گفتند.

در اولین گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو به سراغ سید محمدساجد «مسئول کاروان اربعین هیئت محبین روح الله» رفتیم تا از کم و کیف فعالیت هیئات دانشجویی در آستانه اربعین بیش تر مطلع بشویم.

یک معرفی از نحوه شکل گیری و فعالیت های هیات محبان روح الله تهران بفرمایید؟
هیات محبان روح الله تهران از همان هیئت دانشجویی دانشگاه سمنان شکل گرفته است که فارغ التحصیلان این دانشگاه و فعالیت این هیئت در پی حفظ آن هیئت در تهران بر آمدند به همین جهت تقریبا از سالهای 89الی 90به بعد شروع به کار کرده اند.

در فضای رفاقتی و این دوستی در مسجد دانشگاه شکل گرفته بود و جدا نشوند و با چند نفر کار شروع شد ولی در حال حاظر خدا را شکر به جمعیت مناسبی رسیده است این هیئت متولی کارهای فرهنگی و با همکاری هیئت دانشجویی دانشگاه است و در مراسم اربعین امسال کاروان زیارتی با عنوان کاروان سفیران روح الله را برگزار می­کنند.

در طی این سالها هدف تعظیم شعائر اسلام بوده است که در ایام سوگواری و ولادت ها پیگیری میشود واخیرا دغدغه های اجتماعی هم در قالب فعالیت های هیئت پیش میبریم به عنوان مثال در میلاد حضرت زهرا ص در نقاهتگاه جانبازان مدافع حرم تیپ فاطمیون و زینبون یک جشنی برگزار کردیم و یک دیداری با جانبازان تازه شد و در ادامه فعالیت ها با خانواده این عزیران دیدار شد و ارتباط برقرار شد و جشن نیمه شعبان را در محله ای که این خانواده ها ساکن هستند بگزار کردیم خدا را شکر بازخورد خوبی داشتیم برنامه ای هم با عنوان شب های غدر در روستای محروم لهک، اول این روستا شناسایی شد و مشکلات این محله بررسی شد و مساله محوری برای ما مسجد بود که انها مسجد نداشتند و این حسینیه مرکز و محوریت فعالیت های فرهنگی شد و در قالب اردوی جهادی این حسینیه بازسازی شد و برنامه های فرهنگی شب های قدر در این حسینه شکل گرفت ودر کنار این موارد کارهایی در حوزه کار های خیریه انجام شد.

نقش دانشگاه در اربعین حسینی چیست؟
در هر تغییر و حرکتی اجتماعی معمولا جوانان محور کار ها هستند در  دفاع مقدس،انقلاب اسلامی و یا سایر  رخداد های دیگر مانند سیل، جوانان یکی از رکن ها هستند.

حرکت های عظیم و بزرگ هستند از نظر من نقش علما و سیاسیون و نخبگان را نباید نادیده بگیریم ولی درپا گرفتن پیاده روی اربعین در این سالها جوانان و دانشجویان نقش جدی داشتند از تسخیر سفارت آمریکا گرفته تا سایر موارد شاهد نقش افرینی دانشجویان هستیم زیرا به علت مختصاتی که در ان حضور دارند میتوانند نقش آفرینی کنند .در همان سالهای اولیه به واسطه فعالیت های جوانان زمانی که این حرکت در حال شکل گیری بود و پیاده روی اربعین برای جامعه یک ادبیات خاص و یک مفهومی بود ودر جامعه تبدیل به گفتمان شد.

در رابطه با نسبت دانشگاهیان و اربعین را بررسی کنیم در حوزه دانشگاه مسئولین باید تمام تلاش کنند و حضور دانشجویان را تسهیل کنند

و امکانات را در اختیار بگذارندتا جوانان دانشجو در قالب کاروان های دانشجویی در این مراسم بزرگ معنوی حضور داشته باشند و در همین راستا دانشگاه هایی در این مسیر حرکت های جدی داشته اند و انتظار هست که این حرکت ها بیشتر شود دانشگاه شریف و تربیت مدرس و یا دانشگاه امام صادق که به طور جدی کار میکنند باید به این افراد بها داده شود چون دانشجو ایده پرداز است و میتواند به صورت ویروسی این مساله را در جامعه پیگیری کندنکته بعدی اینکه در زمان دانشجویی خیلی از فارغ فشار های زندگی و مسئولیت هایی بر روی دوش آنها نیست از این روفرصت خوبی برای حضور و تاثیر گذاری در این مراسم بزرگ معنوی دارند.فرصت دانشجویی مهیا است تا دانشجویان نقش ایفا کنند .

پیاده روی اربعین یک راه پیمایی بزرگی است که فارغ از مسائل مذهبی ابعاد سیاسی دارد که به یک کشور هم منتهی نمی­شود سایر کشور ها را به لحاظ امنیتی در بر میگیرد و میتواند برای آنها اورده مثبت داشته باشدو  میتواند معادلات استکبار را بر هم بزند از این رو این پیام اربعین به صورت هر چه گسترده تر باید به جهانیان متنقل شود.

زمانی که حضرت حجت در کنار کعبه ظهور میکنند خود را به واسطه جدشان حضرت ابا عبد الله معرفی میکند خب این نشان میدهد که امام حسین انقدر برای جهانیان شناخته شده است که حضرت حجت به واسطه امام حسین خودشان را معرفی میکنند پس نقش و مسئولیت ما در معرفی امام حسینی برای جهانیان دو چندان میشود.

برای همین باید تا زمان ظهور اسم و رسم امام حسین را به جهانیان بشناسانیم و ما زمانی که 20میلیون دریک نقطه متمرکز میشوند کل جهانیان این  خبر را میشوند و نظاره گر هستند و این راهپیمایی خودش مقدمه سازی برای ظهور است . نشانه ای برای ظهور امام زمان است و ما باید پیام این راه پیمایی را به صورت گسترده اشاعه بدهیم و به واسطه ارتباطاتی که دانشجویان با افراد دانشجو و غیر دانشجوی سایر کشور ها میگیرند و در بستر های شبکه های اجتماعی و ایجاد هیاهو وهیجان و فضا سیازی در سطح دانشگاه ها میتوانند در این مسیر قدم بردارند.

آیا جنبش دانشجویی از ظرفیت های دانشجویان سایر کشور های منطقه و جهان که در سطح دانشگاه های کشور ما تحصیل می کند استفاده کرده اند ؟
رهبر معظم انقلاب دانشجویان را به فعالیت های بین المللی و ارتباط گرفتن با دانشجویان خارجی تشویق کردند و بنده از نزدیک شاهد فعالیت های دانشجویان اتحادیه مستقل در این حوزه بوده ام که این اتحادیه واحدی به نام واحد بین الملل راه اندازی کرد و با دانشجویان و مسئولین بین المللی ارتباط گرفتند وکار کرده اند و هر دانشگاه میتواند از این فرصت اربعین استفاده کند و دانشجویان خارجی همان دانشگاه را به کار بگیرند و برایشان فضا ایجاد کنند تا انها در این مراسم حضور داشته باشند و از طریق همین افراد پیام اربعین را منتشر کنند همه افراد با همه ملیت ها فارغ از جنسیت ومذهب و سایر موارد در این مراسم شرکت میکنند این خود میتواند پیامی برای جهانیان باشد.

ضرورت حضور دانشجویان وایجاد موکب وراه اندازی کاوران ها چیست ؟در حالی که خود عراقیث ها به صورت گسترده پذیرایی و موکب داری میکنند؟
در بیشتر موارد بحث خدمت رسانی نیست بلکه مساله خود سازی است شما در اردو های جهادی شاهد این مساله هستید شاید شما بپرسید که در این اردو ها شاهد این هستیم زمانی که میشود برای ساخت مدرسه و مسجد وسایر موارد از افراد متخصص استفاده کردو  زودتر هم کار را به نتیجه رساند دیگر چه نیازی هست که دانشجویان را از یک منطقه به منطقه دیگر بکشانیم و آنها با تمام مشکلات در حد خودشان کار را جلو ببرند.

زمانی که یک دانشجو با این وضعیت در اردوی جهادی شرکت میکند علاوه بر خدمت رسانی به ترویج روحیه خدمت رسانی کمک میکند که این خود کار بسیار بزرگی است میبینیم که دانشجویان خودشان ساخته میشوند و در اربعین هم همین مساله هست و در کنار این موارد چند دلیل دیگر هست اینکه: روایت هایی برای خدمت رسانی به زائر امام حسین داریم و یا روایت هایی که در رابطه با شرکت کردن در این مراسم ذکر شده است و ما یک شعاری داریم که حب الحسین یجمعنا و در خدمت رسانی فرقی بین ما و عراقی ها نیست و ما البته از عراقی ها در رابطه با این که به ایرانی ها خدمت رسانی میکنند تشکر میکنیم .

اینکه چه فرقی باید بین موکب های مردمی و دانشجویی باشد من معتقد هستم که دانشجویان باید در حوزه محتوا رسانی و بصیرت بخشی به مردم و شرکت کنندگان داشته باشند.

با ارائه محتوا ایده ال به دنبال افزایش اثر بخشی حرکت پیاده روی هستیم .

نقش رسانه ها و نخبگان در توسعه فرهنگ سازی ارتباطات مردمی در اربعین شامل چه مواردی میشود؟
چند وقت پیش شاهد هجمه دشمن به عراقی های ساکن ایران بلاخص در مشهد بودیم و نیت های پلیدی پشت این قضیه بود قطعا دست خارجی ها دیده میشود و یک موضوعی را بلد میکنند، سوالی که ایجاد میشود چرا انها این ماورد را در رسانه های خود پیگیری میکنند؟ زیرا پیوند برادری بین ایرانی هاو عراقی ها بیشتر شده است و معاندین اسلام دست به کار شده اند تا این پیوند را پاره کنند و ما باید به واسطه اربعین این پیوند را بیشتر کنیم و بفهمانیم که عراقی و ایرانی و لبنانی و همه با هم برادر هستیم مسیحی ها در این مراسم شرکت میکند سنی مذهب ها هم شرکت میکنند و ما هم میگوییم هرکسی به واسطه حب به امام حسین بیاید ما با او برادر هستیم و این اتحاد انقدر برای منطقه اهمیت و برکت دارد که دشمن از این اتحاد ناراحت شده و استکبار از  این ناراحت است. از این رو نقش رسانه ملی و رسانه های کوچک و فعالین فضای مجازی در اینستاگرام و تویتر اگر بخواهند هر موضوعی را ظریب بدهند میتواند به قشر خودشان اطلاع رسانی کنند و میتوانند فرهنگ سازی کنند و به سالم سازی روابط فی ما بین مردم و سایر ملت ها را تقویت کنند پس نقش رسانه در این موضوع خیلی مهم است با تشکیک فواید این اتحاد که صرفا هم مذهبی نیست در ابعاد امنیتی و اقتصادی اربعین برای کشور ما منفعت دارد و باید این تحلیل شود .

کارشناسان فرهنگی نسبت به عملکرد ستاد اربعین در حوزه تسهیل حضور افراد در اربعین نقد هایی را وارد میکنند آیا شما موافق این نقد هستد؟
بنده از سال 92توفیق حضور در اربعین را دارم و در این سالهای شاهد این هستم که از لحاظ راه های مواسلاتی و خدمات مانند پارکینگ و یا گذرگاه ها چه در طرف ایرانی و عراقی و یا وسایل ایاب و ذهاب هر ساله نسبت به گذشته بهتر میشود. امسال هم شاهد این بودیم که روادید برداشته شد ولی اینکه این سرعت پیشرفت آیا در سرعت مناسبی هست یا نه جای سوال دارد. آیا این ویزایی که الان برداشته شده ایا نباید سه سال گذشته برداشته میشد؟ و یا درحال حاظر مشکلاتی که هست  آیا نبابید در این سال ها رفع میشد؟و یا هزینه های بیمه ای که به صورت اجبار دریافت میشود ایا صحیح است یا خیر ایا شرعا درست است ؟ زیرا این حرکت با حضور افراد موجب شده تمام معادلات دشمن در رابطه با منطقه به هم میریزد. و به واسطه همین اربعین برکت هایی شامل کشور شده پس باید همه امکانات کشور در این راستا بسیج کشور و مشکلاتی مانند مخابرات و یا جاده ای هر چه زودتر برداشته شود.

*گزارش از مهدی کیانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شناخت فرهنگ؛ کلیدی برای برنامه ریزی فرهنگی- اجتماعی
آمریکا پیشنهاد «ناتوی آسیایی» را رد کرد
سی‌ و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آغاز شد
تایوان: هیچ تبادل اطلاعاتی و امنیتی با اسرائیل نداریم
گذر زمان بر اراده ما در خونخواهی اسماعیل هنیه خللی ایجاد نخواهد کرد
هدف اسرائیل از حملات دو روز اخیر در بیروت چیست؟
تمدید مهلت انتخاب رشته در مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی آزاد
جزئیات دسـتورالعمل وزارت علوم درباره آغاز سال تحصیلی اعلام شد
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
شنبه برخی خطوط مترو غیر فعال می شوند
پوتین پیشنهاد مشارکت راهبردی با ایران را تأیید کرد
حماس: تروریسم تاثیری بر اراده مقاومت لبنان ندارد
رکوردهای متناقض آقای مورایس | کمی آسیایی‌تر باش محمد!
ساعت طرح ترافیک تغییر نمی‌کند
فرار دختر ۱۶ ساله از خانه مجردی یک مرد شیطان‌صفت
قتل مرد جوان به دست ۳ افغانستانی
درخواست طلاق یک زن از شوهرش به خاطر شوخی‌های زننده
پایان صبر حزب الله و فرار ۷ میلیون صهیونیست از راه دریا
حزب‌الله از ۱۸ سال قبل که اسرائیل را شکست داد قوی‌تر است
ابراز همدردی پزشکیان با مردم لبنان
امکان متقاعد کردن حزب الله را نداریم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top