تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/07/21 - 15:21
کد خبر: 331380

سخنان رجایی دبیر انجمن‌های علمی تربیت مدرس در دیدار با رهبری

رهبر معظم انقلاب صبح چهارشنبه ۱۳۹۸/۰۷/۱۷ در دیدار دو هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، ادامه‌ی پیشرفت علمی کشور را در کوران حرکت پرشتاب علمی جهان، کاملاً ضروری و حیاتی خواندند و با اشاره به شوق سرشار، انگیزه‌ی تحسین‌برانگیز و اعتمادبه‌نفس جوانان نخبه تأکید کردند: هر جوان نخبه پاره‌ی تن ایران عزیز ما است و برای رفع مشکلات نخبگان باید سند راهبردی امور نخبگان را کاملاً جدی اجرا و پیگیری کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» در ابتدای این دیدار و پیش از سخنان رهبر انقلاب، چند تن از نخبگان و محققان رشته‌های مختلف، دیدگاه‌های خود را بیان کردند. یکی از این افراد رسول رجایی دانشجوی دکتری در دانشگاه تربیت مدرس و دبیر مجمع دبیران انجمن‌های علمی دانشجویی این دانشگاه دانشگاه تربیت مدرس بود.متن سخنرانی وی به شرح زیر است:

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم
یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ. ارْجِعِی إِلى‌ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً. فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی‌.

با افتخار بنده از شهر شهید محسن حججی در خدمتتان هستم و با توجه به این بار مسئولیت سنگین‌تری را هم روی دوشم احساس میکنم به احترام وقت دوستان هم سعی میکنم صحبتم را کوتاه‌تر کنم.

به فرمایش حضرت امام دانشگاه مبدأ همه‌ی تحولات است. مقدرات این مملکت به دست این دانشگاهی‌ها است. از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شود.. دانشگاهی منحصر به فرد و مستقل که با این نگاه کارخانه‌ی آدم‌سازی است و روح مکتب توحیدی در آن جاری و ساری است. دانشگاهی که باید بتواند با تکیه بر روح پایبندی به مکارم اخلاقی، ایمان به مبدأ و معاد، غناعت و زهد علمی، شاگرد پروری، جهاد و ایثار علمی، همزاد پنداری، اخلاق‌مداری، سودمندی دانش، مبارزه با مدرک‌گرایی و بهره‌کشی علمی و مبارزه با استفاده‌ی ابزاری از دانشگاه، ترویج هویت ایرانی اسلامی جلوگیری از توجه بیش از اندازه و شتاب زده به دانش‌آموختگان دانشگاه‌های خارج از کشور و تربیت نیروی باورمند به آن آرمانهای متعالی در برابر جبهه‌ی جاهلیت مدرن، بتواند تمدن‌سازی کند.

از این دانشگاه هست که جنبش نرم‌افزاری میتواند وجه اثباتی گام دوم انقلاب اسلامی در عرصه‌ی علم و پژوهش باشد و با بخشنامه و ابلاغیه محقق نمیشود. از طرفی قدرت رقابت بین‌المللی کشور در دیپلماسی علمی، رشد چشم‌گیر شاخص‌های مختلف توسعه‌ی علمی در کشور در حوزه‌های علم و فناوری و نوآوری، سرآمدی امیدوار کننده‌ی کشور در تولیدات علمی و پژوهشی در اکثر حوزه‌ها به ویژه دانشهای بنیادین و علوم و فناوریهای همگرا و همچنین تربیت نیروی انسانی جوان و متعهد و با انگیزه -که در حال حاضر به پهنه‌ی ایران اسلامی منحصر نمیشود و در تمامی دنیا در حال افتخارآفرینی برای کشور عزیز ایران هستند- علیرغم تمامی فشارها و بی‌رحمی‌ها نشان از درایت و فرزانگی، ‌ ثبات و آرامش در جان کشتی انقلاب دارد؛ تا آنجا این توفیقات مؤثر واقع شده که دشمنان نادان را را وادار به رفتارهای غیر انسانی مانند به شهادت رساندن دانشمندان و متخصصان کشور و گروگان‌گیری علمی، مانند ماهها بازداشت بی‌منطق دانشمند حوزه‌ی بیوتکنولوژی کشور دکتر سلیمانی، کرده است.

به فضل الهی و با وجود همه‌ی توفیقات بدست آمده در نظام علمی و فناوری در کشور اما براساس تجربیات حضوری و مطالعات تطبیقی سازمانهای علمی موفق در دنیا یکی از حلقه‌های مفقوده در به ثمر نشاندن و سودمند کردن دستاوردهای علمی شگرف کشور کمبود یک مأموریت، یک نهاد، و رسانه‌ی واسط در جهت ساده‌سازی و ترویج توفیقات علمی دانشگاهی به زبان مردم است.
دانشگاه باید بتواند زبان گفتگو با مردم را پیدا کند. کمک کنید زبان دانشگاه و زبان مردم که مخاطبین اصلی دانشگاهند و به تعبیر حضرت امام مقدرات و سرنوشت آنان در گرو است به هم نزدیک‌تر باشد و روح امید و باور و هویت را از دستاوردهای دانشگاه به دل مردم تزریق کنند.

بنابراین نظام علمی کشور پس از دوران بلوغ خود به مرحله‌ی تصمیم‌گیری در یک برهه‌ی حساس قرار گرفته است: پرسش مردم از کارآمدی و سودمندی و تأثیرگذاری نظام علمی کشور بر زندگی آنان، رسالت اجتماعی دانشگاهها و نظام علمی در علم دوست کردن دانشگاه و بازگرداندن و تقویت سرمایه‌ی اجتماعی و اعتماد به نهاد علم.

در این راستا خوشبختانه ظرفیتهای خوبی در کشور وجود دارد. هر چند جزیره‌‌ای و نه آنچنان شایسته و بایسته؛ از جمله انجمن‌ها علمی در بخش اساتید و دانشجویی چنین مأموریتی حکم سفیران جنگ نرم عرصه‌ی ترویج و توزیع علم و نوآوری و تزریق امید و نشاط علمی در کشور را بر عهده دارد که با روحیه‌ی جهادی و دلسوزی در کاهش هزینه‌ها در برابر رانت‌های پر هزینه میتوانند پیشگام جهاد علمی در کشور و سفیران جامع محور کردن دانشگاهها باشند و توسعه‌ی دانشگاه را به دانشگاه اقتصادی محدود نکنند.

جایگزین کردن شهرتهای علمی بجای شهرتهای رایج عوام زده و تأثیرگذاری اجتماعی از کارکردهای چنین مأموریتی است. انجمن‌های علمی با توجه به تجربه‌ای که بنده هم در سطح دانشگاهی، هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی در این حوزه داشتم. انجمن‌های علمی دانشجویی در وزارت علوم اکنون بعنوان یکی از بزرگترین تشکلهای علمی و فرهنگی کشور با دارا بودن بیش از سی اتحادیه‌ی کشوری و حدود شش هزار نهاد دانشگاهی مروج گفتمان جدیدی در کنش و فعالیتهای علمی و دانشجویی هستند مبنی بر نقد مسئولیت‌پذیر و مسئولیت‌پذیری و رویکرد کمک به حل مسائل اقتصادی، اجتماعی فرهنگی کشور بجای نقد مطالبه‌گر.

صرف با چنین رویکردی در توجه به این حلقه‌ی مفقوده در چرخه‌ی علم و فناوری کشور و با توجه به تجربه‌ی موفق برقراری زیست بوم اقتصاد دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با بهره‌گیری از پشتوانه‌ها و زیرساختهای علمی و پژوهشی وزارت علوم در دهه‌های اخیر در یک همکاری مشترک فراسازمانی و با طراحی یک نقشه‌ی راه همگرا لزوم ایجاد یک زیست بوم نو‌آوری و توسعه‌ی سازمان علمی جامعه محور با نگاه علم برای همه و علم برای مردم و با انگیزه‌ی تولید و ترجمان و ارائه‌ی خدمات محصولات و کالاهای فرهنگ بنیاد و جامعه‌محور از دل مراکز علمی و فناوری کشور تجربه‌ای که است که ضرورت و کارایی خود را به اثبات رسانده است بنابراین اقتصاد دانش‌بنیان به سیاست دانش‌بنیان، ‌ امنیت دانش‌بنیان، مدیریت دانش‌بنیان و جامعه‌ی دانش‌بنیان تعمیم داده میشود.

بدیهی است شتابدهی این مأموریت قطعاً از طریق نیروی انسانی تربیت شده با چنین باورهای ارزشمندی در دل خود دانشگاهها تحقق میگیرد. جایگزین کردن نیروهای کم انگیزه در دانشگاهها و ورود افراد دغدغه‌مند به بدنه‌های هیئت‌ علمی. هیئت‌های علمی دانشگاهها، ‌ کارکنان و مسئولین آنها با با چنین روحیه‌ای که خود زحمت‌کشان تحقق این گفتمان در کشور هستند میتواند منشأ امید در میان دیگر ارکان دانشگاه، دانشگاهها و تقویت روحیه‌ی علم برای جامعه و سودمندی آن برای مردم باشد.

ان‌شاءاللّه بتوانیم سربازان امروز کشور در عرصه‌ی علم و فرهنگ با افقی روشن برای آینده‌ی کشور و انقلاب باشیم.

والسلام‌علیکم‌ورحمة‌اللّه.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top