تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/07/24 - 00:18
کد خبر: 331638

«بابایی» عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مطرح کرد؛

انتقال آب خزر؛ تخریب جنگل‌های هیرکانی و تهدیدی بر معیشت مردم

انتقال آب خزر؛ تخریب جنگل‌های هیرکانی و تهدیدی بر معیشت مردم

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ضمن تاکید بر منسوخ شدن انتقال آب بین منطقه‌ای در جهان، گفت: انتقال آب دریاچه یا رودخانه‌های بزرگ موجب تخریب محیط زیست هم در مبدا و هم در اراضی زراعی و جنگل‌ها، رودخانه‌ها مقصد شده و تاثیر مخربی بر معیشت اقتصادی مردم خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بحث انتقال آب دریاچه خزر به فلات مرکزی ایران سالهاست که مورد مناقشه بین مسئولان و تصمیم‌گیران سطح کلان بوده است؛ هفته پیش بود که کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران با طرح انتقال آب خزر به کویر مخالفت کرد اما خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران موافقت کرده است.

عبدالرضا بابایی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد مازندران در گفتگویی با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» با بیان اینکه انتقال آب خزر تنها یک موضوع بین استانی نیست، بلکه موضوعی ملی و منطقه‌ای است، گفت: بدون شک دریاچه خزر متعلق به تمام ایرانیان و کشورهای ساحلی خزر بوده و اقدامات غیرعلمی و نادرست نه تنها مردم مناطق مختلف در ایران را دچار آسیب خواهد کرد بلکه این طرح غلط موجب تغییر در شرایط اقلیمی منطقه می‌شود!

وی در ادامه با ضمن تاکید بر منسوخ شدن انتقال آب بین منطقه‌ای در دنیا، اظهار کرد: انتقال آب دریاچه یا رودخانه‌های بزرگ موجب تخریب محیط زیست هم در مبدا و هم در مقصد خواهد شد. یکی از دلایل مخالفت ما این است که انتقال آب دریاچه خزر، هم مردم مازندران و هم مردم سمنان را طی چندین سال آینده دچار مشکلات اساسی خواهد کرد، چرا که اگر آب را از مبدأ به مقصد انتقال دهیم در مقصد مورد نظر باعث ایجاد امید فراوان و در طول زمان جمعیت آن منطقه افزایش یافته و درپی آن، مقصد مورد نظر مهاجرپذیر شده و نیاز به تامین آب در منطقه افزایش می‌یابد!

استاد دانشگاه آزاد واحد مازندران در ادامه گفت: از یک سو مازندران یک استان صنعتی نیست و معیشت اقتصادی قاطبه مردم به کشاورزی و زراعت گره خورده است، از سوی دیگر کشاورزان و زمین‌های زراعی مازندران از کمبود آب رنج می‌برند. اگر انتقال آب خزر به سمنان عملیاتی شود، مردم مازندران با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه شده و پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و اعتراضی آن گریبان مسئولان استان را خواهد گرفت، همچنین در آینده نه چندان دور با معضلی همچون کاهش شدید تولید برنج در کشور مواجه می‌شویم.

انتقال آب خزر؛ تخریب جنگل‌های هیرکانی و تهدیدی بر معیشت اقتصادی مردم

بابایی ضمن انتقاد نسبت به اقدام غیرعلمی انتقال آب خزر به سمنان بیان داشت: فارغ از موضوعات ملی، با انتقال آب دریاچه خزر ما با تبعات حقوق بین‌المللی روبرو خواهیم بود. انتقال گسترده آب دریاچه خزر توسط یک کشور و آن هم بدون جلب رضایت دولت‌های همسایه ساحلی خزر نه تنها با حقوق بین‌المللی دریاها مغایر است بلکه چنین اقدامی، روش غلطی را پیش روی دیگر کشورهای ساحلی باز خواهد کرد و آن‌ها نیز اقدام به انتقال آب در استان‌های خود خواهند کرد که فاجعه محیط زیستی در سطح منطقه و جهانی را به بار می‌آورد.

این استاد دانشگاه گفت: اگر به ماجرای انتقال آب خوش‌بینانه و در چارچوب منافع ملی و مردمی بنگریم، قطعا در آینده با تنش آبی بین استان‌های دیگر روبرو خواهیم شد و در آن هنگام علاوه بر صدور مجوز برای سمنان، باید مجوزهای دیگری جهت انتقال آب به استان‌هایی همچون خراسان شمالی، اصفهان و ... را صادر کنیم!

وی در پایان ضمن تاسف نسبت به کم‌کاری برخی ارگان‌ها و مسئولان مربوطه گفت: مسئولان استانی، نمایندگان مجلس و جامعه دانشگاهی در خواب غفلت به سر می‌برند. پس از این حواشی که چندین سال زمزمه انتقال آب به گوش می‌رسد، نه همایشی تخصصی و دانشگاهی جهت معایب این طرح را شاهدیم و نه واکنش قاطعی از سوی مسئولان خودمان می‌بینیم. بدون شک اگر این طرح وارد فاز عملیاتی شود، معیشت مردم و محیط زیست مازندران با فاجعه‌ای جبران ناپذیر روبرو می‌شوند و آیندگان از بی‌کفایتی مدیریتی ما خواهند نوشت!

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top