تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/08/30 - 11:53
کد خبر: 335576

مقایسه‌ای از موضع‌گیری‌های مردم، مسئولین و چهره‌های سیاسی؛

مواضع مردم در مقابل مواضع اصلاح‌طلبان

مواضع مردم در مقابل مواضع اصلاح‌طلبان

بنزین از بامداد جمعه ۲۴ آبان ماه بار دیگر سهمیه‌بندی و قیمت‌های جدید آن نیز اعلام شد. با وجود اعلام ناگهانی آغاز سهمیه‌بندی بعد از چند روز اغتشاش اشرار و تخریب اموال مردم و بیت المال و مهم تر از همه جنایت هایی که منجر به شهادت چندین نفر از بسیجیان و عوامل حافظ امنیت شد،

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛با تصمیم دولت، بنزین از بامداد جمعه ۲۴ آبان ماه بار دیگر سهمیه‌بندی و قیمت‌های جدید آن نیز اعلام شد. با وجود اعلام ناگهانی آغاز سهمیه‌بندی بعد از چند روز اغتشاش اشرار و تخریب اموال مردم و بیت المال و مهم تر از همه جنایت هایی که منجر به شهادت چندین نفر از بسیجیان و عوامل حافظ امنیت شد، حضور انقلابی و عقلانی مردم همیشه در صحنه بساط فتنه گران و مزدوران را جمع کرد، حضوری همیشگی و چشم گیر از مردمی که همواره پشتیبان نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه بودند.

در این چند روز پرالتهاب اتفاقات مهم و مواضع عجیب و غریبی اتفاق افتاده است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، مواضعی که گاها در جهت بهبود شرایط بود و گاها آب در آسیاب دشمن می ریخته اند.

رهبری معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح روز یکشنبه، 26 آبان، در ابتدای جلسه‌ی درس خارج فقه درباره‌ی مسائل پیش‌آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، مطالبی بیان کردند. که بخشی از آن بیش از اندازه مهم و اساسی است:

...نکته‌ی دوّم اینکه خب بله، یقیناً بعضی از مردم از این تصمیم یا نگران میشوند یا ناراحت میشوند یا به ضررشان است یا خیال میکنند به ضررشان است، به هر تقدیر ناراضی میشوند، لکن آتش زدن به فلان بانک، این کار مردم نیست، این کار اشرار است؛ کار اشرار است، این را باید توجّه داشت. در یک چنین حوادثی معمولاً اشرار، کینه‌ورزان، انسانهای ناباب وارد میدان میشوند، گاهی بعضی از جوانها هم از روی هیجان با اینها همراهی میکنند و این‌جور مفاسد را به بار می‌آورند.

رهبر معظم انقلاب سپس به نکته‌ای حکیمانه اشاره کردند که در ذات خود، دربردارنده‌ی بن‌مایه‌های نظریه‌های سیاسی مدرن است: این مفاسد هیچ مشکلی را درست نمیکند جز اینکه علاوه‌ی بر هر مشکلی که هست، ناامنی را هم اضافه میکند. ناامنی بزرگ‌ترین مصیبت برای هر کشوری است، برای هر جامعه‌ای است، اینها قصدشان این است. شما ملاحظه کنید در این دو روز تقریباً یعنی دو شب و یک روزی که از این قضایا گذشته همه‌ی مراکز شرارت دنیا علیه ما، این کارها را تشویق کردند؛ از خانواده‌ی منحوس خبیث خاندان پهلوی تا مجموعه‌ی خبیث و جنایت‌کار منافقین، اینها دارند مرتّباً در فضای مجازی و در جاهای دیگر تشویق میکنند، ترغیب میکنند که این شرارتها انجام بگیرد. من عرضم این است: هیچ‌کس به این اشرار کمک نکند؛ هیچ انسان عاقل و شایسته‌ای که به کشور خودش علاقه‌مند است، به زندگی راحت خودش علاقه‌مند است، به اینها نباید کمک بکند؛ اینها اشرارند، این کارها کار مردم معمولی نیست.

حسن روحانی
روحانی با اشاره به گزارش وزیر کشور در جلسه امروز هیات دولت به عنوان مسوول اجرای طرح و ارائه آمار و ارقام افرادی که در چند روز اخیر به خیابان ها آمده بودند، گفت: مشخص شد که چه تعداد از افراد به خیابان ها آمده بودند و آشوبگران تعداد کمی از آنها بودند؛ منتهی آشوب طلبان سازمان یافته، برنامه ریزی شده و مسلح بودند که کاملا بر اساس برنامه طراحی شده از سوی ارتجاع منطقه، صهیونیست ها و آمریکایی ها اقدام کردند.

رئیس جمهور اظهارداشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مردم ما در حوادث مختلف در برابر نقشه دشمن پیروز شدند و این بار هم در اغتشاشات که نقشه دشمن برای ایجاد ناامنی بود مردم به پیروزی رسیدند و آنهایی که در 2 سال گذشته با اعمال تحریم های حداکثری ناامنی و اقدام علیه نظام را طراحی کرده بودند و به دنبال این بودند که این فشار باعث شود روزی مردم علیه نظام به خیابان ها آمده و ایستادگی کنند، نتوانستند موفق شوند.

روحانی تاکید کرد: علیرغم فشار دشمنان در سالهای 97 و 98 مردم نشان دادند که نسبت به منافع و امنیت ملی و یکپارچگی خود حساس هستند و معلوم شد دشمنان ملت ایران که در این دو سال و سالهای گذشته برنامه ریزی گسترده ای برای آشوب طلبان داشته اند چقدر سربازان کمی داشته اند؛ گرچه انسانهای شروری را به خدمت گرفته بودند و خسارات زیادی به زندگی و جان مردم وارد کردند و حتی به کودکان و نوجوانان هم رحم نکردند و با سلاح گرم و سرد به مردم حمله کرده و به مغازه ها، خانه ها، داروخانه، مراکز پزشکی و اماکنی که خدمات رسان به مردم بودند، خسارت وارد کردند.

ابراهیم رئیسی
سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به حوادث پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور، تصریح کرد: روز گذشته، مقام معظم رهبری به صورت جامع به این موضوع اشاره فرمودند و ما هم از عنایات ایشان کمال سپاس را داریم.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: اصل این طرح، مبنای کاملا قانونی دارد و در قانون برنامه ششم توسعه و همچنین سیاست‌های کلی نظام مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام بر آن تاکید شده است. البته این طرح باید در ۵ سال گذشته به صورت متناوب توسط دولت انجام می‌شد. بر همین اساس طرحی را دولت پیشنهاد کرد که بحث‌های کارشناسی مختلفی درباره آن مطرح بود و نهایتا تصمیم بر این شد که اقداماتی طبق پیشنهاد و طرح دولت انجام شود.

رئیسی با بیان اینکه اصل طرح، قانونی است، اما نحوه و شیوه اجرای آن بحث دیگری است، افزود: از مقدمات ضروری اجرای این طرح، اقناع افکار عمومی و اجماع نخبگانی است و هر چه بیشتر باید ابعاد این طرح تبیین شود. در خصوص چنین طرحی طبعا نمایندگان، نخبگان، صاحبنظران و عموم مردم باید در جریان ابعاد گوناگون آن باشند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به حوادث و رخدادهای پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، طی بیانیه ای با قدردانی از تیزهوشی و بصیرت مردم در تشخیص و افشای نقشه شوم دشمن و جداسازی مطالبات و صف اعتراض از اغتشاشگران تاکید کرد: با ادامه هرگونه ناامنی و اقدامات مخل آسایش و آرامش مردم قاطعانه برخورد خواهیم کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم با نصب العین قرار دادن منویات حکیمانه و نافذ مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا (مدظله العالی) در ماجرای اخیر و قدردانی از تیزهوشی و بصیرت شما مردم شریف در تشخیص و افشای نقشه شوم دشمن و جداسازی مطالبات و صف اعتراض خود از اغتشاشگران و آشوب طلبان و کمک به برقراری امنیت و آرامش شهری و تاکید بر اهمیت وحدت، یکپارچگی و عزم همه قوا برای روشنگری، شفافیت و پاسخ به مطالبات به حق مردمی، حفظ امنیت کشور و حراست از گوهر آرامش و ثبات جامعه را در تعامل، همکاری و هم افزایی با سایر نیروهای مقتدر مسلح، انتظامی و امنیتی، وظیفه شرعی و قانونی خود دانسته و عنداللزوم با ادامه هرگونه ناامنی و اقدامات مخل آرامش و آسایش مردم برخورد قاطعانه و انقلابی خواهد کرد.

علی شمخانی
دریابان علی شمخانی  با بیان این که منافقین، اوباش، سلطنت طلب ها و اراذل هرگز نمی توانند، در اراده ملت ایران در رسیدن به هدف خود خللی ایجاد کنند، افزود: دشمنان قصد سوء استفاده از اعتراض ملت ایران در خصوص مسائل معیشتی داشتند، که با هوشیاری ملت با شکست مواجه شدند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: نباید اجازه داد، اعتراض مردم به آشوبگری تبدیل شود و هوشیاری ملت به همه نشان داد، صف آشوبگران از معترضان جدا است.
وی از برخورد قاطع با اغتشاشگران در سراسر کشور خبر داد و افزود: تک تک اغتشاشگران در هرجای ایران که باشند، شناسایی شده و به سزای عمل خود خواهند رسید..

علی لاریجانی
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن بیانات عمیق و مدبرانه مقام معظم رهبری، تبعیت از مسیر تعیین شده ایشان را لازم دانسته و پیگیری دغدغه های مردم در زمینه مشکلات اقتصادی را با جدیت دنبال خواهند نمود و با همگرایی بیشتر، مجالی برای آشفته سازی کشور توسط آمریکا و نوکران منافق و ضدانقلاب آمریکا نخواهند داد.

سخنگوی ناجا
سردار احمد نوریان سخنگوی ناجا اظهار داشت:همان طور که مردم عزیز در جریان هستند پس از اجرای طرح مدیریت سوخت، شاهد اظهار نگرانی هایی از سوی بخشی از مردم بودیم که با اعتراضاتی همراه بود و عده ای فرصت طلب با سوء استفاده و بهره برداری از فضای حاکم بر جامعه، بستر برخی تحرکات خرابکارانه را به وجود آوردند.

وی افزود: در فضای این تحرکات، عناصری که عمدتا از طیف منافقین، سلطنت طلب ها، اراذل و اوباش و در یک کلام اشرار که با سازماندهی جبهه استکبار و عوامل منطقه ای و داخلی آنها از مطالبات مردمی سوء استفاده کرده و سعی در موج سواری داشتند و با تلاش برای برهم زدن نظم و امنیت، تخریب اموال عمومی، به کسب و کار مردم آسیب رسانده و باعث خسارت های مالی و بعضا جانی شدند و مهم تر از همه با ایجاد ناامنی در جامعه، رعب و وحشت ایجاد کردند که قطعا این اقدامات جز خوشحال کردن دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران، ثمره دیگری نداشت.

استاندار تهران
انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران گفت:  در شرق و جنوب شرق استان تهران اوضاع آرام بود و تنها در شهرستان‌های غرب استان مشکلاتی به وجود آمد که البته از افراد بومی نبودند و اکنون اوضاع کاملا تحت کنترل است و به این افراد اخطارهایی داده شده تا شهر را ترک کنند.

واکنش‌های بین المللی به اتفاقات ایران
اتحادیه اروپا در واکنش مداخله‌آمیز به اغتشاشات در ایران خواستار خویشتنداری حداکثری نیروهای امنیتی در برابر اغتشاش‌گران شده است.

دولت آلمان هم روز دوشنبه در اقدامی مداخله جویانه از اغتشاشات و ناآرامی‌ها در ایران حمایت کرد و از ایران خواست به خواسته‌های قانونی معترضان احترام بگذارد.

دولت روسیه در اولین واکنش رسمی به اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر در ایران، بر احتمال دست داشتن نیروهای خارجی در این حوادث تأکید کرده است.

واکنش های متفاوت اصلاح طلبان
روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «چند استان در حالت نیمه آرام!» اغتشاشگران را مردم خواند و نوشت:«فضای کشور نسبت به روزهای شنبه و یکشنبه آرام‌تر شده اما هنوز جسته و گریخته مردم ناراحتی خود را ابراز می‌کنند».

آرمان در ادامه نوشت:«در پی تجمع برخی از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به حوادث اخیر و مشکلات اقتصادی کشور، در محوطه بیرون از دانشگاه تعدادی از آنها دستگیر شدند...حراست و مسئولان دانشگاه در حال پیگیری وضعیت دانشجویان دستگیر شده هستند. معاونت دانشجویی دانشگاه تهران اظهار کرد:ما در حال بررسی این موضوع که دانشجویان توسط چه سازمان یا نهادی دستگیر شدند، هستیم.».

روزنامه همشهری  نوشت:«تجمعات اعتراضی که از سوی اقشار و اصناف مختلف در ایران برگزار می شود، اغلب "غیرقانونی" توصیف می شوند؛ چرا که براساس قانون احزاب، برگزاری هرگونه تجمع و راهپیمایی های اعتراضی باید با مجوز وزارت کشور صورت بگیرد. این در حالی است که قانون اساسی چنین قید و شرطی برای بیان اعتراضات پیش بینی نکرده است. از سوی دیگر، وزارت کشور در دولت های مختلف حتی از اجرای قانون احزاب هم سر باز زده و عملا در صدور مجوز برای برگزاری راهپیمایی های اعتراضی بسیار سختگیرانه عمل کرده است؛ چنان که نعمت احمدی به همشهری می گوید راه اعتراض قانونی در ایران عملا مسدود است. به همین دلیل هرگونه تجمعات و راهپیمایی در کشور شکل غیرقانونی به خود گرفته و در مواقعی به خشونت می گراید.»

بیانیه‌ی ۷۷ چهره اصلاح‌طلب
پاسخ خشونت‌بار به تجمعات مردمی در اعتراض به گرانی بنزین طی دو روز گذشته در چندین شهرستان متاسفانه تاکنون فاجعه به همراه داشته و به قرار اطلاع منجر به جرح و حتی قتل نفس شده است. شلیک بی‌محابای تفنگی که از محل بیت‌المال برای دفاع از مردم فراهم شده به‌سوی شهروندان عادی و غیرمسلح که برای ابراز اعتراض و یا خشم خود به خیابان آمده‌اند، مطلقا و فارغ از موضوع اعتراض غیرقابل توجیه و جنایتی است که قانون و دستگاه قضاء نباید حتی لحظه‌ای در تعقیب بانیان، آمران و عاملان آن تعلل کند. دردآور است که با گذشت دهه‌ها از استقرار عدالت‌خانه و قانونی که حق و تکلیف مردم و حکومت در کشور ما را معین می‌کند همچنان حق طبیعی و خداداد هموطنان ما برای اعتراض به تصمیم‌های حکومتی چنین پایمال شود و تصمیمی اقتصادی که بایستی با هدف بهبود وضع مردم اتخاذ شود، منجر به چنین صدمات غیرقابل جبرانی می‌شود.

واکنش مردم

خبرنامه دانشجویان ایران این که واکنش مردم به کدام یک از مواضع نزدیک تر است و یا اینکه مردم این ها هستند یا تعداد اندک اشرار مزدور و یا پلاکاردهای حمایتی مردم در پشتیبانی از چه فکر و شخصیتی است را به عهده مخاطب می گزارد.

*گزارش از حمزه دستیار

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top