تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/09/05 - 15:31
کد خبر: 336187

بیش از ۸۰ درصد مرگ‌ها بر اثر بیماری‌های غیر واگیر است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیش از 80 درصد مرگ‌ها در کشور بر اثر بیماری‌های غیر واگیر است، گفت: بخشی از بیماری‌های واگیردار نیز با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در آئین افتتاح طرح کشوری «هر خانه، یک پایگاه سلامت» که در دارالقران شهر محمدیه استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: دستاوردهای بزرگی بعد از انقلاب در حوزۀ سلامت صورت گرفته است به گونه‌ای که ما توسعه شبکه بهداشت درمانی و راه اندازی خانه‌های بهداشت را آغاز کرد‌ه‌ایم.

وی افزود: با لطف خدا توانستیم آمار مرگ و میر را کاهش دهیم.

نمکی عنوان کرد: در حوزۀ بیماری‌های غیرواگیر می‌توان گفت که از ۳۸۰ هزار مرگ که سالانه در کشور اتفاق می‌افتد، بیش از 80 درصد یعنی 313 هزار مورد از آنها بر اثر بیماری‌های غیرواگیر است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در مرگ‌های ناشی از بیماری‌های واگیردار مسائلی مانند ایدز و ویروس‌های نوظهور و نوپدید نیز وجود دارد که بیشتر با سبک زندگی مردم ارتباط دارد و به عبارتی سبک زندگی مردم زمینه‌ای برای بروز این بیماری‌ها شده است.

وی با بیان اینکه باید در رفتارها و تصمیم‌گیری‌های خود تجدید نظر کنیم، گفت: گام دوم طرح تحول سلامت بر تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی بر درمان بیمارستانی متکی است و در منش و رفتار مردم باید بازنگری صورت بگیرد.

نمکی ادامه داد: طرح ملی کنترل فشار خون را آغاز کرده‌ایم که در قالب اجرای این طرح، ۲میلیون و ۶۰۰ هزار بیمار مبتلا به فشار خون شناسایی شدند؛ یکی از راهکارهای ما این است که به اولویت‌های جدید کشور بپردازیم.

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ما نمی‌توانیم حتی با استفاده از همه منابع کشور برای احداث بیمارستان و خرید تخت، نارسایی‌های مزمن کلیه و ناراحتی قلبی و بسیار بیماری‌های غیرواگیر دیگر را درمان کنیم و هراندازه تخت راه اندازی کنیم باز هم مشکل کمبود تخت خواهیم داشت.

وی گفت: باید کاری کنیم که مردم محتاج خوابیدن روی تخت نباشند و این تغییر شیوه سبک زندگی مردم است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بنده هرگز وزارت بهداشت را آلوده سیاست نکردم، مطرح کرد: اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در شهری مزین به نام حضرت محمد(ص) و شهر محمدیه، بهار نیکویی را نوید می‌دهد.

وی اضافه کرد: یکی از مزایای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، اجتماعی کردن سلامت است و اگر سلامت را اجتماعی و جامعه محور نکنیم موضوع سلامت هرگز به سرانجام نمی رسد و باید به سراغ مردم به صورت سازمان یافته برویم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: ما از بین مردم و خانواده‌ها باید فردی را انتخاب کنیم که پیشگیری درمان‌های اولیه و توانمندی را در بین خانواده ها ایجاد کند؛چرا که فرهنگ سازی برخی از عادت‌های سلامت از جمله مصرف بی‌رویه دارو را می‌توان توسط افراد خانواده‌ها کنترل کرد.

وی ادامه داد: رکن دوم‌ این طرح، خودمراقبتی و دیگر مراقبتی است و می‌توان دیگرمراقبتی و خودمراقبتی را در جامعه ترویج داد.

نمکی گفت: یک پایگاه برای آموزش جامعه محور برای کشور آماده خواهیم کرد و طرح هرخانه یک پایگاه سلامت نخستین بار است که در جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: امروز سرفصل جدیدی از سلامت در نظام خدمت خواهد بود و مشارکت و همکاری مردم، دولت، ائمه جمعه و جماعات و سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت نیز می توانند نقش داشته باشند.

وی گفت: امروز با وجود تمام فشارها و تحریم‌ها، یکهزار پروژه آماده بهره برداری داریم که هر هفته ۵۰ پروژه در نقاط محروم افتتاح می‌شود و در استان قزوین نیز شاهد افتتاح پروژه‌ها خواهیم بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top