تاریخ انتشار: شنبه 1398/09/16 - 17:51
کد خبر: 337546

یادداشت وزیر علوم به مناسبت «روز دانشجو»

۱۶ آذر یادآور رشادت و نقش‌آفرینی دانشجویان و دانشگاهیان آزادیخواه و عدالت طلبی است که برای استقلال ایران عزیز، در برابر سیاست‌های مداخله جویانه و ناصواب دول استثمارگر و وابستگی رژیم پهلوی قامت اعتراض برافراشتند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ منصور غلامی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در یادداشتی نوشت، ۱۶ آذر یادآور رشادت و نقش‌آفرینی دانشجویان و دانشگاهیان آزادیخواه و عدالت طلبی است که برای استقلال ایران عزیز، در برابر سیاست‌های مداخله جویانه و ناصواب دول استثمارگر و وابستگی رژیم پهلوی قامت اعتراض برافراشتند و برگ زرینی را در تاریخ ایران رقم زدند که همواره مایه افتخار نهاد دانشگاه و دانشجویان بوده است.

این روز بزرگ و غرورآفرین را که در تقویم سیاسی کشور روز دانشجو نام گرفته گرامی و بزرگ می‌داریم. ۱۶ آذر نمادی ماندگار از رشد آگاهی و ایستادگی جوانان تحصیلکرده این مرز و بوم در برابر نظام سلطه و حکومت وابسته به نظام‌های استعماری است.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ۱۶ آذر به‌عنوان نماد مبارزه با استکبار و استبداد در تقویم سیاسی کشور ثبت شد. اکنون پس از گذشت نزدیک به هفتاد سال از آن رخداد تاریخی، ۱۶ آذر هم‌چنان نماد تحرک، پویایی و نشاط جامعه دانشگاهی و شناسه تاریخی جنبش دانشجویی کشور به‌حساب می‌آید.

رخدادی که برای جامعه دانشجویی کشور هویت‌آفرین بوده و به تأسی از آن و جریان‌های برآمده و شکل گرفته بعد از آن، به‌ویژه در پس پیروزی انقلاب اسلامی مجموعه دانشجویی را پویایی و اثر‌گذاری مانایی در تحولات تاریخی معاصر بخشیده است. تا جایی که بازنمایی و تکرار مشق استکبارستیزی، حفظ و حراست از استقلال سیاسی و عدالت‌طلبی بخش پرپیدای کنشگری دانشجویان بوده است.

افزون بر این تأثیر و طنین سیاسی و اجتماعی این واقعه تاریخی و اثرگذاری آن در سپهر سیاسی و فرهنگی جامعه، موجب توجه احزاب، گروه‌ها، جریان‌های سیاسی و حتی شخصیت‌ها و نیروهای سیاسی-اجتماعی به‌ویژه مسئولان و دولتمردان شده است؛ به طوری‌که جریان‌های سیاسی مهم کشور در این روز سعی می‌کنند حضوری پررنگ در فضای دانشگاه داشته باشند و از تریبون این مناسبت ملی برای طرح دیدگاه‌ها و سیاست‌ها و برنامه‌های خود استفاده کنند.

در کنار پویایی‌های یادشده که بی‌تردید در پی تنویر افکار و شناخت و معرفی رخداد‌های تاریخی معاصر که خود مقوم درک و شناخت بیشتر این مهم برای نسل جدید دانشجویان است باید توجه داشته باشیم که ۱۶ آذر فرصتی است برای ورود عالمان و نیروهای اجتماعی با رویکردها و گفتمان‌های مختلف؛ جهت نقد منصفانه و گفت‌و‌گوی عالمانه و واقع گرایانه پیرامون مسائل مهم کشور و تحلیل نسبت مسائل و موضوعات امروز جامعه با شرایط جهانی و منطقه‌ای و نیز افشای فشار، ستم‌ها و تحمیل هزینه‌های سنگین و کمرشکن در قالب تحریم‌های علمی، فنی و تروریسم اقتصادی که همواره از ناحیه نظام‌های سلطه متوجه کشورهایی از جمله ایران عزیز بوده است. کشوری که به جرم قطع وابستگی و حفظ و تحکیم استقلال سیاسی خود اینگونه باید در معرض تهاجم و هجمه نظام سلطه قرار گیرد. بی‌تردید نظام‌های استکباری تمام تلاش و مساعی خود را مصروف در اختیار داشتن انحصار شریان‌های علمی و فنی، اقتصادی و فرهنگی که برآمده از خوی استکباری و امپریالیستی آنها است نموده تا اجازه ورود به حوزه‌های معرفتی و عرصه‌های اقتصادی در مقیاس‌های فراملی را برای کشورهای دیگر سد و سلب نمایند.

بر این مبنا است که حفظ استقلال و تقویت پایه‌های معرفتی، علمی و بینش و موقعیت‌شناسی بیش از پیش باید مورد اهتمام همگان باشد. پر پیداست که در این طریق بازکاوی و موشکافی داهیانه و دقیق مسائل گام نخست و شرط لازم برای تحقق حکمروایی مطلوب در ساحت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است و این مهم جز از مسیر تعامل و تعاطی فکری اصحاب خرد و تدبیر منزل حاصل نمی‌شود.

امید است در چارچوب مسئولیت اجتماعی و نقد خردمندانه و منصفانه شاهد ایرانی مستقل و قدرتمند، تأثیرگذار و نقش آفرین در حوزه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مبتنی بر ارزش‌های انسانی و آموزه‌های اخلاقی برآمده از اسلام عزیز و دیگر ادیان توحیدی باشیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top