تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/10/04 - 01:12
کد خبر: 339537

القحطانی بار دیگر فرمانده سایبری بن‌سلمان می‌شود؟

روزنامه «واشنگتن‌پست» در مقاله‌ای به احکام اولیه دستگاه قضایی عربستان علیه عاملان قتل روزنامه‌نگار منتقد و تبرئه شدن متهمان ردیف اول این پرونده پرداخته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، روزنامه «واشنگتن‌پست» در مقاله‌ای به قلم «دیوید ایگناتیوس» به احکام صادر شده توسط دستگاه قضایی عربستان سعودی درباره پرونده ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگاری منتقدی، که دوم اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسید، پرداخت و نوشته است: «ما هنوز هیچ پاسخی درباره قتل خاشقجی نداریم.»

ایگناتیوس در این مقاله نوشته است، بعد از آنکه دادستان کل عربستان سعودی احکام صادره علیه متهمان به قتل جمال خاشقجی را اعلام کرد، هشتگی که در توییتر ترند شد، اسم «سعود القحطانی» بود.

نویسنده دلیل ترند شدن اسم القحطانی می‌نویسد: «دادگاه وی را تبرئه کرد با این‌که او در زمان قتل خاشقجی از نزدیک‌ترین افراد به ولیعهد( محمد بن سلمان) بود و دلایل مبنی بر دست داشتن او در این جنایت به اندازه‌ای قوی بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا را بر آن داشت که تحریم‌هایی علیه وی اعمال کند؛ چرا که او( بخشی از برنامه‌ریزی و اجرای این عملیاتی بود که به قتل خاشقجی منجر شد)، ولی دادستان کل دلایلی علیه او پیدا نکرد و به همین امر، او را تبرئه کرد.»

ایگناتیوس می‌گوید: «سعودی‌ها روز دوشنبه امیدوار بودند که با صدور حکم اعدام علیه ۵ تن از مشارکت‌کنندگان در قتل، پرده از واقعیت‌ها برداشته شود ولی در واقع آنچه اتفاق افتاد ادامه انکاری بود که بلافاصله پس از ناپدید شدن نویسنده روزنامه( واشنگتن‌پست) آغاز شد؛ بنابراین مسئولان در آن زمان تأکید کردند که او کشته نشده است.»

نویسنده معتقد است که «این احکام به مثابه پاشیدن خاکستر به چشم آمریکایی‌هاست که افزون بر یک‌سال پیش ولیعهد سعودی را برای محاکمه عاملان قتل و اعتراف به نقش القحطانی در این جنایت تحت فشار گذاشته‌اند.»

ایگناتیوس در ادامه می‌گوید: «دوستان و هواداران القحطانی روز دوشنبه دچار سرخوشی شده بودند؛ نه برای این‌که تبرئه او فقط به معنای مخالفت آشکار با انتقاد نهادهای حقوق بشری و روزنامه‌نگاران باشد بلکه این تبرئه حامل پیامی با این محتوا بود( دست از سر ما بردارید)، شخصی گفت: (القحطانی خود به تنهایی جبهه‌ای علیه دشمنان وطن است و امروز بازگشتش به معنای بازگشت آنها به لانه‌های‌شان است.) این مرد بازگشت القحطانی را جشن می‌گرفت. القحطانی تا زمان کشته شدن خاشقجی مسئول کمپین ایجاد شده در شبکه‌های اجتماعی علیه دشمنان ولیعهد بود.»

نویسنده خاطرنشان می‌کند «احکام در مورد القحطانی به معنای بازگشت او به توییتر است تا (فهرست سیاه) را کارگردانی کند و (لشکر سایبری او) به فعالیت مشغول شود. شخصی در توییتی عکس القحطامی در روزهای اوجش را بارگذاری کرده و زیر آن نوشته استL شوالیه و سمبل وفاداری به میهن).»

ایگناتیوس به «ماهر المطرب» فرمانده عملیات قتل اشاره می‌کند و می‌نویسد: «ماهر المطرب، که تیم قتل در استانبول را فرماندهی می‌کرد، چیزی درخصوص وی افشا نشده و هر چند نام وی در میان کسانی بود که به اعدام محکوم شدند. ولی بیانیه دادستان کل واضح بود که المطرب و تیمش به صورت فردی و بدون دریافت دستوری رسمی از سوی القحطانی و یا دیگران عمل کردند. این همان چیزی است که سعودی‌ها را شگفت‌زده می‌کند؛ چرا که می‌دانند المطرب بدون دستور هرگز اقدام نمی‌کند.»

نویسنده در مقاله خود به توییت یک شهروند سعودی اشاره کرده که نوشته است: «المطرب افسری امین و باهوش بود و دستورات را از مقامات مافوقش دریافت می‌کند. عاقلانه نیست که ماهر در یک لحظه آنی و بدون دریافت دستور رسمی، به قتل خاشقجی اقدام کند.»

ایگناتیوس می‌گوید: «پرونده خاشقجی نه تنها نقض اعتماد برای منتقدان پادشاهی سعودی بوده بلکه برای حامیان آن در سیا، پنتاگون، وزارت خارجه و کنگره آمریکا نیز هست. مسئولانی در این ارگان‌های دولتی به من گفته‌اند که عربستان سعودی نیاز دارد روابط قوی با ایالات متحده را بازسازی کند تا اینگونه نشان دهد که ورق برگشته است و عملیات قتل معارض سعودیِ مقیم در ایالات متحده دیگر هرگز تکرار نمی‌شود و انتظار می‌رود تصمیم روز دوشنبه بی‌اعتمادی را نه تنها کاهش ندهد بلکه عمیق‌تر نیز می‌کند.»

نویسنده در ادامه تأکید می‌کند که سیا همچنان معتقد است که محمد بن‌سلمان مسئول قتل خاشقجی است و از این‌رو این قضیه مهم به‌شمار می‌رود و ضربه به جای حساسی می‌زند.

نویسنده در این مقاله به اقدام اخیر وزارت دفاع آمریکا درباره تعلیق برنامه آموزش نظامیان سعودی اشاره کرده و این مساله را دلیلی بر تنش در روابط میان دو کشور دانسته و نوشته است مسئولان آمریکایی بر این باورند که چنین آموزشی می‌تواند مفید باشد ولی مشکل این است که وزارت خارجه و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نگران هستند که این شاهزاده بی‌باک از قتل خاشقجی عبرتی نگرفته باشد و چه بسا دست به اشتباهی دیگر بزند.

دادستانی کل عربستان سعودی، روز گذشته احکام اعدام پنج تن و حبس ۳ تن دیگر در مجموع به مدت ۲۴ سال در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در استانبول را صادر کرد.

دادستانی کل عربستان اسامی کسانی را که دوشنبه حکم‌هایشان صادر شد، اعلام نکرد ولی مخبر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی در گزارش ماه ژوئن، هویت ۱۱ تن را که در عربستان محاکمه می‌شدند، مشخص کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top