تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/10/04 - 13:59
کد خبر: 339598

نقش ضعیف مجلس در نظارت بر عملکرد دولت

دبیر سیاسی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه آزاد دماوند گفت: یکی از نقاط ضعف مجلس این بود که نظارت درستی بر عملکرد دولت نداشت. در همین راستا به نظر بنده باید در چند سال اخیر شاهد استیضاح های بیشتری در مجلس بودیم که این اتفاق بسیار کم دیده شد و حتی در مواردی هم که این اتفاق رخ داد خیلی محافظه کارانه انجام شد و نتیجه مشخصی را هم در پی نداشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، فهیمه یارمحمدی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد دماوند در میزگرد « بررسی عملکرد دهم فعلی و نقش جریان دانشجویی در انتخابات آینده» که در این خبرگزاری برگزار شد، با اشاره به عملکرد نمایندگان مجلس گفت: ما اگر بخواهیم عملکرد مجلس را بررسی کنیم می‌بینیم که مجلس در برخی از موارد منفعل عمل کرده است.

مجلس دهم نظارت درستی بر عملکرد دولت نداشت
وی افزود: یکی از نقاط ضعف مجلس این بود که نظارت درستی بر عملکرد دولت نداشت. در همین راستا به نظر بنده باید در چند سال اخیر شاهد استیضاح های بیشتری در مجلس بودیم که این اتفاق بسیار کم دیده شد و حتی در مواردی هم که این اتفاق رخ داد خیلی محافظه کارانه انجام شد و نتیجه مشخصی را هم در پی نداشت.

یارمحمدی یادآور شد: یکی از مشکلات دیگر مجلس بحث تحقیق و تفحص هایی بود که باید انجام می‌شد ولی متاسفانه در این رابطه هم شاهد عملکرد خوبی از مجلس نبودیم یا اگر موردی هم بود نتیجه‌ مشخصی در پی نداشت.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: باید ببینیم نماینده ای که به عنوان وکیل مردم وارد مجلس می شود چقدر تخصص و کارآمدی دارد. ما می‌بینیم در موضوع مهمی مانند برجام برخی از نمایندگان بدون اینکه ترجمه متن انگلیسی این را بخوانند درباره آن اظهار نظر می‌کردند.

وی تصریح کرد:‌ باید سازکاری تعریف شود تا صلاحیت کسی که در انتخابات مجلس کاندید می‌شود جدی بررسی شود تا ببینند صلاحیت ورود به مجلس را دارد یا نه.

یارمحمدی ادامه داد: متاسفانه فعالیت‌های انتخاباتی دولت ها تاثیر منفی در عملکرد کلیه نظام می‌گذارد اینکه دولت انتخابات لیست ارائه می کند و طرف مقابل هم لیستی ارائه می کند باعث ایجاد یک فضای دوقطبی در کشور می‌شود که این مسئله مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

مجلس فعلی مجلس پرحاشیه‌ای بود
این فعال دانشجویی اظهار داشت: به اعتقاد بنده مجلس فعلی مجلس پرحاشیه‌ای بود، مجلس قرار است اولین دغدغه‌اش حل مسائل بنیادی باشد ولی متاسفانه می‌بینیم که نمایندگان این مسئله را خیلی جدی نمی گیرند و از طرفی تخصص لازم را هم ندارند.

یارمحمدی اضافه کرد: متاسفانه نداشتن جدیت برای حل مسائل و مشکلات مردم در مجلس باعث می شود که مردم نسبت به اساس انتخابات و انتخاب نماینده برای خودشان بدبین شوند. نماینده‌ای مانند آقای مطهری به جای پاسخگویی به مطالبات و سوالات دانشجویان با مطرح کردن یک مسئله پرحاشیه نشان می دهد جدیت برخورد با دانشجو و پاسخگویی به دانشجویان را درک نکرده است.

مردم کسانی را به مجلس بفرستند که برای حل مشکلات جدیت داشته باشند
یارمحمدی اظهار داشت: مردم باید در زمان انتخابات افرادی را انتخاب کنند که جدیت لازم برای حل مشکلات را داشته باشند نماینده ای که در مجلس چرت می زند به دنبال سلفی گرفتن باشد و حتی نتواند یک کلمه را درست بیان کند چگونه می تواند جدیتی در حل مشکلات مردم داشته باشد.

این فعال دانشجویی اظهارداشت: وقتی مجلس نتواند انتظارات جامعه را برآورده کند مسلما دولت هم چنین کاری انجام نخواهد داد چون نظارت مجلس بر دولت وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: مردم وقتی عملکرد قوه قضاییه بعد از انتصاب آیت الله رئیسی را بررسی می کنند می‌بینند در یک مدت کوتاه چه تغییرات مثبتی رخ داده است این در حالی است که از آن طرف می بینند نمایندگان مردم عملکرد مناسبی از خود نشان ندادند در حالی که چهار سال فعالیت داشته اند.

یارمحمدی گفت: مردم وقتی می بینند در مجلس به جای طرح و بحث مسائل اصلی و اولویت دار، نمایندگان ساعت ها روی مسائل حاشیه و موضوعاتی که اهمیت چندانی ندارند، بحث می کنند، نسبت به انتخابات و مجلس بدبین خواهند شد. این در حالی است که مشکلات بسیاری هم در کشور وجود دارد.

جریان دانشجویی مردم را به انتخاب نمایندگان مجلس جوان انقلاب تشویق کنند
وی در ادامه  درباره بحث نقش جنبش دانشجویی در انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به اعتقاد بنده اولین وظیفه جنبش دانشجویی این است که خودش به یک انتخاب درست برسد.

این فعال دانشجویی گفت: قبل از انتخابات شاهد شور و شوقی برای انتخاب نمایندگان هستیم ولی بعد از اینکه نتیجه انتخابات مشخص می شود انگار همه چیز تمام شده است گویا فراموش می شود که باید عمل کرد نمایندگان رصد شود این بحثی است که جنبش دانشجویی باید به آن توجه کند و نشان دهد انتخابات فقط معطوف به همان مدت کوتاه تبلیغات و مشخص شدن نتیجه آرا نیست.

یارمحمدی تاکید کرد: مجلس دهم میانگین سنی نسبتاً بالایی داشت اگر بتوانیم این مساله را تبیین کنیم که مجلس دهم با میانگین سنی بالا عملکرد نامناسبی داشت به نظرم بتواند مردم را  تشویق کند که به سمت انتخاب نمایندگان جوانتر بروند. البته باید ببینیم نماینده جوانی که قرار است انتخاب شود چقدر می‌توان اعتماد کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top