تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/10/08 - 16:09
کد خبر: 340107

از وعده‌های حل مشکلات دولت پیش از برجان تا موافقت با FATF

نماینده دوره نهم مجلس با اشاره به تلاش برخی برای موافقت با FATF به بهانه حل مشکلات معیشتی مردم، گفت:‌ دولت پیش از برجام هم وعده حل مشکلات معیشتی مردم را می‌داد اما دیدیم که واقعیت برعکس آن چیزی بود که دولت گفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل ازفار، FATF  یک قرارداد نیست، یک سازمان بین دولتی است. « گروه ویژه اقدام مالی» (Financial Action Task Force  – FATF) در سال 1989 به ابتکار کشورهای عضو گروه «جی 7» تشکیل شد تا بررسی‌هایی درباره وضعیت قوانین مبارزه با پول‌شویی در بازارهای مختلف مالی را در سرتاسر جهان انجام دهد و نتیجه آن را در جلسات هر چهار ماه یک بار خود به اطلاع کشورهای عضو برساند تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به «کشورهای مشکوک» می‌روند احتیاط کنند.

FATF  در مورد پولشویی 40 توصیه و  در مورد تأمین مالی تروریسم 9 توصیه دارد که بر اساس آنها کشورهای مختلف را بررسی و رده‌بندی می‌کند.

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی یکی از مخالفان عضویت ایران در کنوانسیون FATF است. او معتقد است که با عضویت در این کنوانسیون نه تنها مشکلات کشور حل نخواهد شد، بلکه همین گشایشی که امروز برای دورزدن تحریم ها وجود دارد،‌ از بین خواهد رفت.

همچنین او معتقد است که آمریکا به دنبال توطئه هایی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است و  همه تلاش خود را می کند تا ایران عضویت در کنوانسیون FATF را بپذیرد و با در دست داشتن اطلاعاتی، توطئه های جدیدی را علیه ایران ایجاد کند. به بهانه بررسی مجدد موضوع FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت و گویی انجام داده ایم با ابراهیم کارخانه ای نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی که از مخالفان این طرح است. آنچه از نظر می گذرانید، حاصل گفت و گوی ما با وی است.

شما یکی از مخالفان موضوع FATF هستید، دلایل مخالفت تان را عنوان می‌کنید؟
کارخانه ای: مشکلات اقتصادی کشور بنا به توصیه مقام معظم رهبری، باید از درون کشور حل شود و این موضوع مبنی بر اینکه هر کشوری منتظر باشد تا مشکلات اقتصادی آنها توسط دشمنان حل شود، مورد طعمه دشمنان قرار خواهد گرفت.

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند،کنوانسیون های بین‌المللی در اتاق فکر قدرت‌های بزرگ پخت و پز می‌شود و کشورهای همسو با آنها و کشورهایی که در آن منافعی ندارند، عضو می‌شوند و قدرت های بزرگ از طریق کنوانسیون ها، منافع خود را تأمین می کنند.

برای مثال معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای مربوط به ان پی تی (NPT) در جهت کنترل فعالیت های هسته ای کشورها بود که این معاهده تنظیم شد و عملا کشورهای بزرگ همچون آمریکا پایبند به آن نیستند و در مقابل از کشورها می خواهند که تعهدات را رعایت کنند.

همچنین مثلا معاهده ام تی سی آر(MTCR) که به رژیم کنترل فعالیت های موشکی معروف است، این معاهده را قدرت های بزرگ تنظیم کردند تا فعالیت های موشکی کشورها را تحت نظارت خود قرار دهند و یا معاهده  UPOV؛  ‌قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر و نهال از جمله معاهداتی است که آنها سعی داشتند کل بخش کشاورزی کشاورها را تحت نظارت و کنترل خود قرار دهند. معاهده اقلیمی پاریس همچون دیگر معاهدات بین المللی از جمله معاهداتی است که در جهت منافع قدرت های بزرگ شکل گرفته است.

پس نظر شما این است که معاهده CFT هم در جهت منافع قدرت های بزرگ است؟
در رابطه با مسأله معاهده سی اف تی، چهل شرط برای ایران اعلام شده بود که در صورت اجرایی شدن، ایران از لیست سیاه تحریم خارج خواهد شد. در این بخش این پرسش مطرح می شود که سرنخ تروریست آمریکاست و کنوانسیون سی اف تی(CFT) تحت مدیریت آن توسط آمریکا اعمال می شود. البته تا آنجا که اطلاع دارم معاون خزانه داری آمریکا، ریاست اف ای تی اف را برعهده دارد یا کشوری همچون عربستان سعودی، تمام دلارها و منابع نفتی خود را در اختیار ترویست ها قرار می دهد و یا رژیم کودک‌کش صهیونیستی هم در این زمینه تلاش می کند. قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، یک حرکت سیاسی علیه کشورهاست. گاهی اوقات در نظرات می بینم که این موضوع عنوان می شود که در CFT شرط بگذاریم و این کنوانسیون را به صورت مشروط بپذیریم. شرط گذاشتن برای آمریکا و قبول کردن شروط ما از سوی آمریکا ساده انگاری بیش نیست در حالی که هیچ گونه حق شرطی در کنوانسیون برای اعضا قائل نشده است و فقط در بند 2 ماده 24 یک شرط اعمال شده که درباره نحوه اجراست که می تواند شرط کند به دیوان بین المللی لاهه ارجاع دهد یا ندهد. البته در بند سه ماده نوزده کنوانسیون 1969 وین، درباره معاهدات بین المللی صراحتا اعلام شده که هر نوع شرطی که برخلاف مفاد کنوانسیون‌ها باشد، پذیرفته شده نیست.

تعریف ایران از تروریسم متفاوت از تعاریف بین المللی است
تعریفی که جمهوری اسلامی از تروریست دارد، با تعریف آمریکا متفاوت بوده و این ساده انگاری است که با حق شرط جلوی توطئه های آنها بایستیم. CFT یک اهرم توطئه علیه کشورهایی است که همسو با آمریکا نیستند.

وزیر امور خارجه در مجلس عنوان کرد که با عضویت در FATF، بهانه را از آمریکا را بگیریم. به نظر شما ما می‌توانیم با پذیرش این کنوانسیون اهرم توطئه را از آمریکا بگیریم؟
کارخانه ای: این موضوع ساده انگاری است. مگر تنها اهرم توطئه آمریکا و اروپا همین یک مورد است. آیا با پذیرش ما در این کنوانسیون آمریکا دیگر هیچ بهانه ای علیه ایران نخواهد داشت؟ آمریکا همواره به دنبال براندازی جمهوری اسلامی است و طی این چهل سال همه تلاشش را می‌کند تا بتواند جلوی حرکت انقلاب را بگیرد که موفق نشده است. مخالفت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران مخالفت با اصل موجودیت نظام اسلامی است؛ درحالی که آمریکایی ها به دنبال براندازی هستند و ساده انگاری است که تصور شود اگر ایران عضویت CFT را بپذیرد، بهانه از آمریکا گرفته می شود. توطئه های آمریکا تا براندازی کامل جمهوری اسلامی ایران است.

پیش از برجام هم دولت وعده های تحقق حل مشکلات معیشتی مردم را می‌داد
همچنین دولت پیش از برجام عنوان می‌کرد که اگر فضایی ایجاد شود که برجام پذیرفته نشود، تمام مشکلات چرخ اقتصاد کشور متوقف می شود و دیگر نه چرخ سانتریفیوژ می چرخد نه چرخ اقتصاد و در نهایت اقتصاد کشور قفل می شود و اگر برجام پذیرفته شود تمام مشکلات اقتصادی کشور حل و تمام تحریم ها لغو می شود. ما دیدیم که برعکس آن چیزی بود که دولت گفت. ساده اندیشان طرف مقابل را متهم به دلواپسان کردند؛ درحالی که همه آن دلواپسی ها واقعیت یافت و برجام نه تنها مشکلی از کشور را حل نکرد، بلکه مشکلات فراوانی را در عرصه  اقتصادی کشور به وجود آورد. همچنین قرارداد توتال مطرح شد تا تجدیدنظری در قراردادهای نفتی صورت بگیرد و کشورهای عضو، تسهیلات بیشتری را وارد صنعت نفت و گاز کشور کنند. در این میان منتقدان فریاد زدند که آنها دروغ می‌گویند و به واسطه این قرارداد می خواهند وارد فاز جنوب کشور شوند و اطلاعاتی را از ما دریافت کنند و پس از آنکه اطلاعات را دریافت کردند، از قرارداد خارج خواهند شد. همین اتفاق رخ داد و ما شاهد همین پیش بینی‌های انجام شده بودیم.

همچنین در رابطه با مسأله عقد قرارداد خرید هواپیمای مسافربری شاهد چنین اتفاقی بودیم. هر اندازه منتقدان اعلام کردند که آمریکا نخواهد گذاشت تا چنین اتفاقی رخ دهد اما خوش باوران بیشتر مصر بودند تا جایی که شاهد بودیم عملا هیچ اتفاقی در این موضوع رخ نداد.

دولت در ابتدا با حذف کارت سوخت، خسارت عظیمی را به ملت وارد کرد
در خصوص کارت سوخت هم بسیاری از منتقدان فریاد زدند که برداشتن کارت سوخت به نفع و صلاح کشور نیست اما دیدیم که دولت اقدام به این امر کرد و به حذف کارت سوخت پرداخت و خسارت عظیمی را به ملت وارد کرد و در نهایت پس از چند سال مجددا کارت سوخت را در کشور برقرار کرد. دولت بر روی هر موضوعی که بیشتر متمرکز می شود تا مشکلات را حل کند نه تنها مشکلات حل نمی شود، بلکه مشکلات بیشتر هم می شود.

برخی از موافقان پیوستن به کنوانسیون FATF ضمنانت صد در صد می‌دهند که با عضویت در آن بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد.
کارخانه ای: از کجا معلوم که عضو معاهده خطرناکی همچون CFT و FATF  شویم و شاهد گشایش های اقتصادی شویم. با عضویت در این کنوانسیون راه های دورزدن تحریم ها مسدود می شود و عملا فشار سخت و سنگین تری بر جمهوری اسلامی وارد خواهد شد. عضویت در این کنوانسیون به نفع مملکت نیست. آمریکایی ها،‌ اتحادیه اروپا، عرستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای عضویت ایران در CFT روزشماری می کنند و منتظر هستند که ایران به زودی عضو این کنوانسیون شود. البته گاهی آنها در مواقعی مخالفت می کنند که این چیزی جز بازی سیاسی نیست.  آنها برای آنکه دنبال خواسته بیشتری باشند، گاهی به ظاهر مخالفت های خود را اعلام می کنند اما در نهایت موافق پیوستن ایران در این معاهدات بین المللی است چراکه این معاهدات در راستای منافع شخصی شان است.

برخی از موافقان اعلام می کنند که اگر ایران عضو کنوانسیون FATF نشود، سفره اقتصادی مردم کوچکتر خواهد شد.
کارخانه ای: آنها از این دست صحبت ها را بسیار می کنند و در نهایت هم تضمینی برای حرف های شان نمی آورند. برای مثال وزیر امور خارجه کشور با صراحت اعلام می کند هیچ تضمیمنی وجود ندارد که اگر عضویت را پپذیرفتیم مشکلات اقتصادی کشور برطرف شود. زمانی که وزیر با صراحت می‌گوید که تضمینی وجود ندارد تا مشکلات اقتصادی برطرف شود، آیا به صلاح کشور است که دولت عضویت در این کنوانسیون را بپذیرد؟ این موضوع کاملا شفاف و روشن است که با عضویت در CFT، اقتصاد کشور به طور 100 درصد تحت نظام FATF قرار می گیرد و FATF تحت سلطه و مدیریت آمریکاست و همه زوایا و خرد و ریز اقتصاد ایران تحت نظارت امریکا و اروپا قرار می گیرد.

با عضویت در FATF گلوگاه های اقتصادی ایران شناسایی می‌شود
با عضویت در این کنوانسیون، تحریم ها و گلوگاه های اقتصادی به طور دقیق شناسایی می شود و حتی شاهد شناسایی راه های گریز و دورزدن تحریم را به صورت دقیق از سوی آمریکا شاهد خواهیم بود و آنها محاصره اقتصادی علیه جمهوری اسلامی را تنگ تر می کنند و دشمن، محاصره و جنگ  همه جانبه ای را علیه جمهوری اسلامی سازماندهی خواهد کرد. از طرفی فشار اقتصادی شدیدی وارد کشور خواهد شد و یکی از این اهرم ها FATF است. آنها مسأله فعالیت های منطقه ای را مطرح می کنند و همه این ها به صورت گازانبری دنبال این هستند که فشار بر جمهوری اسلامی وارد شود.

البته در مواقعی هم عنوان می شود که با عدم عضویت ایران در کنوانسیون FATF تحریم ها علیه ایران افزایش خواهد یافت.

با عضویت در این کنوانسیون چه گشایشی شاهد خواهیم بود و چگونه شرایط فعلی مان بهتر خواهد شد؟ آمریکا و اروپا هرآنچه توانستند، تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی وارد کنند، انجام دادند. هم اکنون تحریم هایی که علیه ما انجام می دهند،‌ تحریم جدیدی نیست و به نوعی می‌توان گفت که در تداوم تحریم قبلی است که به شکل دیگری مطرح می شود.

ما باید از تحریم ها به عنوان فرصت استفاده کنیم و راه علاج اقتصاد ایران نگاه به اقتصاد درون زا در درون کشور است که مقام معظم رهبری بارها روی این مسأله تأکید دارند. همچنین 11 خرداد سال 91 بود که آمریکا در ابتدای تحریم ها اعلام کرد که به ما اجازه نخواهد داد تا صادرات نفت داشته باشیم تا جایی که صادرات نفت مان را به صفر خواهد رساند و در آن زمان مشاهده کردیم که صادرات نفت از دو میلیون و دویست هزار بشکه به حدود پانصد هزار بشکه تقلیل یافت، اما پس از مدتی با پیدا کردن راه های دورزدن تحریم ها روزانه حتی یک میلیون و هفتصد هزار بشکه صادر کردیم. ما به جای آنکه به دنبال این باشیم که خواسته دشمنان را عملیاتی کنیم، باید به این موضوع فکر کنیم که راه های جدید دورزدن تحریم ها و خوداتکایی را پیدا کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top